© 2013 IBM Corporation Click to add text Leren op basis van competenties en skills – Een getuigenis vanwege IBM 22 November 2013 Jeroen Caubergs Benelux.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
Simuleren van DOT / Impact Analyse Simplifying Decisions for Everyone.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
18 september 2012 CH 4 H 2 / E-gas in ICE, CNG/LNG Een vandaag haalbare milieuvriendelijke brandstof als opstap naar de toekomst, nieuwe technologieën.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Creating a global learning environment drs. J.H.W. Didderen Fontys Profiks.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
0 MasterPeace is A worldwide movement of people creating peace Connecting peace building initiatives Building coalitions of people, NGO’s, companies that.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
PROJECTCOMPETENCE MANAGEMENT SCREENCompetenciesEdit1 DESCRIPTIONCompetencies in the “Competentie beheer” is a link to the editwizard for competencies.
1 HOORCOLLEGE Hoorcollege CRM en Interactieve marketing (Thema Marketing & Communicatie Sjo Smeets)
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Interoperabiliteit Microsoft Nederland National Technology Officer.
Microsoft Partner Programma
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Presentatie Juni 2012 ASHOKA. De wereld… -Snelle veranderingen (lokaal, globaal) -Hierarchie en regels kunnen niet meer volgen -War for talent… NOOD AAN.
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Ontbijtsessie 2 juli 2014 Kwaliteitsverbeteringen in Infra Projecten.
EML en IMS Learning Design
TRENDS and impact on your Business
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Finance Matters CoP Case studies
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
Professional Growth: Conferences and Workshops
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
G Project Sponsor & Business Lead : Anna Stamp & Jane Johnston
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Transcript van de presentatie:

© 2013 IBM Corporation Click to add text Leren op basis van competenties en skills – Een getuigenis vanwege IBM 22 November 2013 Jeroen Caubergs Benelux Learning Integrator Global Learning Relationship Program Manager

© 2013 IBM Corporation Inhoud  Introductie  Over IBM  Traditioneel versus nieuw leerparadigma  Voordelen van nieuw leerparadigma  IBM Competenties  Learning Activities gerelateerd aan competenties  Bouwstenen van een leermethodologie gebaseerd op competenties en vaardigheden –IBM Expertise Taxonomy –Experties Assessment –Skill Gap Analyse –Gap Closure Activities  Skill gap closure – ondersteuning voor de werknemer  Q&A

© 2013 IBM Corporation Introductie  Jeroen Caubergs –Lic Klinische & Lic Organizatiepsychologie –6 jaar docent en afdelingshoofd bij Katholieke Hogeschool Mechelen – Nu Thomas Moore Doceren Onderwijsvernieuwing Oprichting postgraduaten en Bachelor Informatiemanagement –Senior Learning Consultant PricewaterhouseCoopers –Verschillende learning rollen binnen IBM  LinkedIn profiel LinkedIn profiel

© 2013 IBM Corporation 16% 44%41% Software IBM is a leading technology and services company in Belgium and Luxembourg Consultancy Services and IT Delivery Systems and Financing We have embraced progress and re-mixed our business to meet changing client needs, enabling innovation, growth and efficiency.

© 2013 IBM Corporation Global Presence Serving clients in over countries Global Presence > 400, employees worldwide Armonk, NY Corporate headquarters > 55% Revenue outside USA 3th most valuable brand ww Triple - A financial status Most U.S. Patents for years in a row 19

© 2013 IBM Corporation IBM Team – More than 400,000 people worldwide contribute to our success IBM ResearchIntegrated Supply Chain (ISC) Global Technology Services (GTS) Global Business Services (GBS) Software Group (SWG) Systems & Technology Group (STG) Sales and Distribution (S&D) BUSINESS GROUPS & UNITS (“BRANDS”) Industries Telecommunications Media & Entertainment Utilities & Energy Consumer Packaged Goods (CPG) Travel & Transportation Life Sciences/Pharmaceutical Banking Financial Markets Insurance Government Education Healthcare Automotive Aerospace & Defense Chemical & Petroleum Electronics Legal, IT, Human Resources, FinanceCommunications & Marketing / Strategy / Sales Operations IBM Global Financing (IGF)

© 2013 IBM Corporation Traditioneel leerparadigma 1.Leerbehoeften afgeleid van jobanalyse, taakanalyse, omgevingsanalyse,… 2.Gebruik van historische data + nieuwe strategische ontwikkelingen om aan leerplanning te doen 3.Toevoeging van nieuwe leeractiviteiten 4.Formuleren van doelstellingen 5.Ontwikkelen van content 6.Geven van cursussen 1.Definitie van expertise taxonomie 2.Allocatie van expertise metadata aan werknemers 3.Definitie van doelniveaus in skills en expertise nodig voor successvol uitoefenen van jobs en rollen 4.Assessment van skill- en expertise levels (jaarlijks) 5.Gap-analyse op individueel en groepsniveau 6.Bepalen van leeractiviteiten die in staat zijn deze gaps weg te werken  Cursus: Classroom based, Live Virtual, Self Paced, Immersive, PARR  Experientieel: Shadowing, mentoring, job rotation, ‘Blue Opportunities’ Nieuw leerparadigma

© 2013 IBM Corporation Voordelen van nieuw leerparadigma  Skill (-gap) gebaseerd leren laat toe –Leren op maat van individu, team, business unit, land,… –Leren dat tegemoet komt aan reële noden in de markt –Prioritiseren van investeringen daar waar ze resultaat opleveren –Leren ruimer te zien dan het geven van cursussen en modules –Een ruimere verantwoordelijkheid toe te kennen aan het individu –Taken van learning professionals te verbreden en te verrijken

© 2013 IBM Corporation IBM Competencies The nine IBM Competencies provide guidance and set the aspirational direction for all IBMers. They state what IBMers need to know, do and be if we are to accomplish all we are capable of achieving. IBM's corporate strategy requires a broader concept of leadership. Leadership can no longer be seen as a position or the obligation of a select few. All IBMers, regardless of position or job role, need to proactively identify and take responsibility for what needs to be done, do so in a timely manner, and in alignment with corporate intent. All IBMers must create the conditions in which this can and will happen. 1.Partner for clients' success 2.Embrace challenge 3.Collaborate globally 4.Act with a systemic perspective 5.Build mutual trust 6.Influence through expertise 7.Continuously transform 8.Communicate for impact 9.Help IBMers succeed

© 2013 IBM Corporation Learning Activities gerelateerd aan deze competenties (1/2)

© 2013 IBM Corporation Learning Activities gerelateerd aan deze competenties (2/2)

© 2013 IBM Corporation Bouwstenen van een leermethodologie gebaseerd op competenties en vaardigheden Taxonomie ‘Woordenboek’ van competencies, vaardigheden, kennis, attitudes Assessment Systeem en proces om actueel niveau van vaardigheden, competencies te meten Doelniveaus Voor alle competenties en vaardigheden een indicatie van het niveau dat gewenst is Gap-analyse Analyse van actuele niveaus versus doelniveaus Gap-closure Verzameling van leeractiviteiten getagd met ‘skills en competency metadata’ die toelaat gaps op groeps- en individueel niveau te gaan ‘sluiten’

© 2013 IBM Corporation IBM Expertise Taxonomy  The IBM Expertise Taxonomy is a standardized, enterprise-wide language and structure to describe Job Role requirements and employee capabilities across IBM –Single trusted source for skills and expertise we apply to our jobs –The Global Expertise Taxonomy is an all-embracing set of definitions -- a kind of IBM dictionary of job terms -- that identifies the skills and expertise we apply to our jobs. Did you know? Studies suggest that nearly 80% of employee learning now occurs in the workplace--learning termed as "spontaneous... ongoing." This requires a new way of thinking about learning. Research has demonstrated that learners who want to grasp the impact and concepts of new initiatives quickly have the most success in learning through discovery, a style in which learners are actively involved in the learning process on task- based needs.

© 2013 IBM Corporation Expertise Taxonomy Elements  Primary Job Category  Secondary Job Category  Job Roles  Job Role Skillsets  Skills  Personal Elements of Expertise  Industry  Language  Business Experience in Country  Certifications

© 2013 IBM Corporation Expertise Taxonomy Structure Example IBM Expertise Taxonomy  An individual Skill can reside in one or many Job Roles  Skills can also reside at the Secondary or Primary Job Level Primary Job Category Secondary Job Category Job Role Job Role Skill Sets Skills Application Developer Services Specialist IT Specialist App Developer: AIX/UNIX Apply Knowledge of XML

© 2013 IBM Corporation Skills Assessment

© 2013 IBM Corporation Gap closure activities Learning Activities per Skill Learning Activities per Werknemer

© 2013 IBM Corporation Gap Closure – Ondersteuning voor de werknemer

© 2013 IBM Corporation