Bernard Gilliot Executive Vice President Infrastructure

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Noteview / Handout Welkom!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Typische kenmerken van een haven?
Training algemeen.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Accountancy en Advisering
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Reductil ® Overgewicht en CV risicofactoren Link tussen de taille-omtrek en het metabool syndroom.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Het is groter dan een vliegdekschip met matrozen en officieren. Het kan containes vervoeren met 13 man Personeel.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
Het is groter dan een vliegdekschip met matrozen en officieren. Het kan containes vervoeren met slechts 13 man Personeel.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Bernard Gilliot Executive Vice President Infrastructure Tractebel Engineering Suez Group

Passende vervoersinfrastructuren Waarborg voor de ontwikkeling van de havens De ervaring en competenties van Tractebel Engineering ten dienste van de lokale overheden Inzonderheid ten dienste van de vervoersinfrastructuren om deze te optimalizeren om deze te ontwikkelen in het belang van de havens

Tractebel Engineering : Gespecialiseerd in Energie en Infrastructuur Entiteiten die actief zijn in transport en mobiliteit : Corys T.E.S.S. – Coyne et Bellier – I.M.D.C. Resource Analysis – Technum – Tractebel Development Engineering – TRITEL Personeelsbestand: 650 personen waarvan 500 in België

Vaststelling Bijdrage van Tractebel Engineering Voorbeelden van studies en realisaties Besluit

Vaststelling Belgische zeehavens

Globalisering en complexiteit van de uitdagingen Vaststelling Globalisering en complexiteit van de uitdagingen Toegang tot zeehavens verbeteren Haveninfrastructuren aanpassen Terminals ontwikkelen Binnenlands verkeer verbeteren want verzadiging van het spoorverkeer verzadiging van het wegverkeer verzadiging van het verkeer via binnenwater

Bijdrage van Tractebel Engineering

Behoeften en oplossingen Bijdrage Tractebel Engineering Behoeften en oplossingen Methodologieën : Marktanalyses, Haalbaarheidsstudies, Sociale-, economische- en milieu-effecten, Multicriteria-analyses

3. Voorbeelden van studies en realisaties Optimalisatie van spoorverbinding van Antwerpen Liefkenshoekspoorwegtunnel

3. Voorbeelden van studies en realisaties Met SAMURAIL Dynamische simulator voor de uitbating van het spoorwegennet die er voor zorgt dat Reservecapaciteit op een bestaande infrastructuur wordt vrijgemaakt Bij een gegeven infrastructuurcapaciteit, de impact kan worden uitgetest van infrastructuurwijzigingen Veranderingen in het rollend materiaal Veranderde exploitatievoorwaarden Energieverbruik vermindert  Optimale aanwending van de infrastructuur

3. Studies en realisaties Samurail – Gebruikte modellen Infrastructuur Topologie van het net Lengteprofiel en bochten Seininrichting Verdeling in baanvakken Rollend materieel Exploitatie Seininrichting, bijvoorbeeld klassiek NMBS BAL SNCF TVM SNCF ERTMS (Europese seininrichting) Elke andere seininrichting op verzoek Gedrag van de bestuurders T.a.v. seinen die ze tegenkomen (naleving procedures, anticipatie, zichtbaarheidsafstand, enz.)

Exploitatie Samurail – Gebruikte modellen Infrastructuur 3. Studies en realisaties Samurail – Gebruikte modellen Infrastructuur Rollend materieel Kracht-snelheidscurven Lengte, massa en vliegwielmassa Bewegingsweerstand Rendement van de tractieketen Verbruik hulpmachines Exploitatie

RER – Début de service GEN Brussel

Bruxelles : Jonction Nord-Midi Noord-Zuidverbinding Dankzij SAMURAIL heeft men bewezen dat de Noord-Zuidverbinding voldoende capaciteit heeft om de GEN-treinen te ontvangen mits reorganisatie van de exploitatiemodaliteiten en met het geschikte materieel.

Energie-optimalisatie

Strategische studie voor het heropenen van de IJzeren Rijn 3. Voorbeelden van studies en realisaties Strategische studie voor het heropenen van de IJzeren Rijn tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied Noodzaak van een betere oostelijke spoorontsluiting Concurrentie tussen de verschillende modi Evaluatie van de effecten Financiële haalbaarheid voor de 3 spoorinfrabeheerders Tijdswinst : 50% op het traject Antwerpen-Ruhr

Masterplan Antwerpen : multimodale benadering 3. Voorbeelden van studies en realisaties Masterplan Antwerpen : multimodale benadering Gebaseerd op diepgaande beleidsondersteunende studies Ondersteund door algemene mobiliteitsstudie van de hele regio Wegverkeer : sluiten van de Ring (Oosterweelverbinding) Verkeer te water : verbeteren van de toegang tot het Albertkanaal Openbaar vervoer : interlokale sneltramlijnen voor een betere toegankelijkheid van de stad Toekomstbeeld voor de Antwerpse regio

Masterplan Antwerpen: globale, geïntegreerde aanpak 3. Voorbeelden van studies en realisaties Masterplan Antwerpen: globale, geïntegreerde aanpak

Hulpmiddelen : Verkeersmodellen en GIS 3. Voorbeelden van studies en realisaties Hulpmiddelen : Verkeersmodellen en GIS Het juiste modelinstrument op de juiste schaal essentieel voor een goede analyse Macro-verkeersmodellen voor de Oosterweel – tolverbinding Uitwerken van een verkeersmanagementmodel als basis voor de “minder hinder” maatregelen Micromodellen voor specifieke lokale verkeersproblemen

Strategische studies : 3. Voorbeelden van studies en realisaties Strategische studies : De economische invloeden van de Europese rivierverbinding Seine Noord-Europa die Parijs met Rotterdam verbindt Herwaardering van de Leie en uitbreiding van de bevaarbaarheid (tot Vb 4400t) tussen Deinze (Gentse Ringvaart) en Frankrijk (Kanaal van Duinkerken naar de Schelde)

3. Studies en realisaties Kanaal Seine – Noord-Europa: ontbrekende schakel van Europese verbinding Seine - Noord- Europa 105 km die het bekken van Seine en Oise verbindt met het Duinkerke-Scheldekanaal Stellen van 4 400 ton (klasse Vb) - 3 lagen containers Canal du Nord = 700 T - Canal de Saint Quentin = 350 T Jaarcapaciteit: 32 miljoen ton = 1,6 miljoen vrachtwagens = 25% van het huidige verkeer op de A1 Trajectduur: 18 uur 6 sluizen inbegrepen en gemiddelde snelheid van 9 km/u Nu = 23 uur

Studies en realisaties

Kanaal Seine – Noord-Europa: Studies en realisaties Kanaal Seine – Noord-Europa: Lagere vervoerskosten per ton/km: Tot 7 keer goedkoper dan de weg Tot 6 keer goedkoper dan het spoor Tot 5 keer goedkoper dan de waterweg (Freyssinetprofiel) Budget werken : 2 500 miljoen € en Globaal budget : 3 170 miljoen € Streefdatum inbedrijfstelling : 2013

Multimodaal platform van Dourges (Rijsel) Studies en realisaties Multimodaal platform van Dourges (Rijsel) Technische en operationele conceptie van de trimodale containerterminal en van de logistieke zones met aansluiting op het spoorwegnet Toegang tot de 3 modi Autowegen A1 (E17), A26 (E15), A21 Spoorlijn Lens-Ostricourt verbonden met Parijs-Rijsel (profiel B+) Deûle-kanaal (klasse 5 : duwbakken > 1500 T) Terminal voor gecombineerd vervoer (weg, spoor, waterweg) Opslagruimte voor containers en wissellaadbakken

Multimodaal platform van Dourges

Studies en realisaties Multimodaal platform van Dourges 20 treinen per dag - overdrachtcapaciteit   200.000 wissellaadbakken/jaar Logistieke zones Oostelijke zone: 70.000 m² Westelijke zone: 270.000 m² Sporenbundel 13 sporen van 750 m, rangeer- en dienstsporen voor locomotieven

Nieuwe sluizen voor het Panamakanaal Voorbeelden van studies en realisaties Nieuwe sluizen voor het Panamakanaal 38 m

Nieuwe sluizen voor het Panamakanaal Voorbeelden van studies en realisaties Nieuwe sluizen voor het Panamakanaal Afmetingen voor Post-Panamax vaartuigen met 55 m breedte, 386 m lengte en een diepgang van 15,2 m Transfert van Europese technologie Sluisdeuren van het roldeurtype, zoals o.a. voor de Berendrechtsluis in Antwerpen Investering : 950 miljoen USD

Steeds grotere schepen: Post-Panamax Voorbeelden van studies en realisaties Steeds grotere schepen: Post-Panamax

4. Tot besluit Tractebel Engineering is een belangrijke speler op het gebied van infrastructuur Levert toegevoegde waarde door de combinatie van deskundigheid en technologie Om solide partnerships met de overheid en de transportactoren voor te stellen Om bij te dragen tot de economische uitmuntendheid van onze havens

Merci pour votre attention Dank voor uw aandacht