Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

jaaroverzicht 2011 bvct-abat vzw.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toelichting bij de verbouwingen door stadsarchitect Kristof Van Acker
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Welkom bij de workshop van het NEJA
Consensus based onderzoek dramatherapie bij angststoornissen
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
INNOLEREN Innoveren Leren. Essentie Innoleren Innovatie bevorderen bij MKB. Maakindustrie in de Achterhoek Samenvoegen van ondernemers en studenten. Wederzijdse.
Agenda Wat is duurzaamheid? De (duurzame) energieproeftuin De Hogeschool en het MKB.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ik ben (G)een vaktherapeut!
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Let’s dance Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november.
Bedrijfsopvolging en vennootschapsbelasting
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Forensische Orthopedagogiek
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Alumnibijeenkomst 2010 HAN-MWD
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Cliënt- en Familieperspectief
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
Ontwerpen van een module
Ontwikkeling van autonomie: van speelbal tot deelnemer
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
NedKAD Nederlands Kenniscentrum Angst en Depressie Wat is NedKAD Missie en doelstellingen Huidige thema’s Huidige activiteiten Deelnemende instellingen.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
Inleiding Piet Kroon.
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Een project van de Korengroep
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Dr. S. van Hooren Lector KenVaK
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Studiedag vaktherapie in werkveld oncologie
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Leren in de beroepspraktijk
De Groninger Zendingsdeputaten
Iedereen is context driven!
Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED)
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
‘Goed bekeken, goed beschreven, goed gemeten’ Een overzicht van uitkomsten van nieuw onderzoek naar psychomotorische therapie 16 oktober e mastersymposium.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
BEWARE Behandeling voor wearing-off gerelateerde angst Contact:
1 Wethouder Erik de Ridder, Tilburg, voorzitter a.i. Stedenlink en DSA Mercè de Miguel I Capdevila, directeur DSA Bestuursoverleg G september 2014.
Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Rookvrije ouders door effectieve stoppen met roken ondersteuning
Rookvrije ouders door effectieve stoppen-met-roken ondersteuning
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Beeldcommunicatie in de GGZ
Integratie & Interactie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dit deed ik voor het laatst op de kleuterschool
Let’s dance Een danseducatieve/ therapeutische werkwijze, gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KenVak 10 juni 2013.
Informatie avond UMCG 24 september 2018
Informatiebijeenkomst Wendbaar aan het werk Zuid -Nederland
Transcript van de presentatie:

Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens Community of practice Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens

Samenwerken vanuit vragen uit de praktijk Wie zijn die community? Samenwerken vanuit vragen uit de praktijk Instituut, instelling : vaktherapeuten( co-onderzoekers) Onderzoeksgroep( bv KenvaK) Hogescholen ( docenten en studenten) Onderzoekers van instellingen Experts van buiten deze groepen

Veel voorkomende misverstanden angst of aversie tav onderzoek Onbekendheid met onderzoek Verkeerde visie op onderzoek

Hoe werkt dat? De praktijk heeft impliciete kennis Onderzoek is gericht op expliciteren ,verbeteren en effectiever maken van de praktijk In samenspraak wordt naar een geschikt onderzoeksdesign gezocht de praktijk benoemt een vraag of probleem

Onderzoeksfases en methode Inventariseren huidige werk (wat doe je al?) Innoveren behandelingen (hoe kan het effectiever?) Toepassen van behandelingen(doen) Evalueren(werkt het?) Methode In,door en voor de praktijk Professionals als co-onderzoeker Practice based evindence: ervaringskennis expliciteren,systematiseren en integreren tot best practices Evindence based practice: kennis uit reeds uitgevoerd onderzoek in de best practices integreren

Enkele voorbeelden Kenvak onderzoeken: Vaktherapie in de JJI en GJ 2008-2010 Kwaliteitsverbetering Vaktherapie in de GGZ NML start september 2011 Vaktherapie in het jongerenwerk start januari 2011 Vaktherapie in de forensisiche psychiatrie start medio 2012 Onderzoeken Hogeschool Utrecht Amersfoort ism Bascule: beeldend en muziektherapie en zelfwaardering ism basisscholen: vaktherapie in het basisonderwijs

Vaktherapie in de JJI en GJ KenVaK RAAK Project 2008-2010 Algemeen projectleider: dr. Henk Smeijsters, lector KenVaK Voorzitter stuurgroep: Ben Dolmans, directeur SJSJ Projectgroep beeldende therapie: Gemmy Willemars MATh (KenVaK), Marjan Helmich (Rentray), Marie-Joze van Drie (Rentray), Digna van Roemburg-Tack (Rentray), Beatrix Verhofstad Swinkels (Groot Batelaar Jeugd) Projectgroep dans-bewegingstherapie: Julie Kil MSc, MDATh (KenVaK), Eefje Prins (O.G. Heldring), Eva van den Boom (Rentray) Projectgroep dramatherapie: Jaap Welten MDTh (KenVaK), Sanne van der Kolm (Avenier), Jorg de Man (Avenier), Marjolein Scholten (Avenier) en Josefien van der Wekken (O.G. Heldring) Projectgroep muziektherapie: drs. Han Kurstjens, Frederick Esbach (Den Hey-Acker), Victor Macaré (Avenier) en Heinz Reumers MMTh (SJSJ) Projectgroep psychomotorische therapie: Pijke Dijkema MPMTh, Thea Braun-de Bijl (Den Hey-Acker), Robbert Otte (Rentray)………………. Onderzoekers van de instellingen: dr. Ingrid Candel (SJSJ), dr. Lieke van Domburgh (Rentray), drs. Claudia Rauwers, Anouk Groot Rouwen MSc, drs.Suzan Postma (Avenier), drs. Helga van den Berg(Den Hey-Acker),dr. Arianne Baanders(O.G. Heldring)

Instellingen Hogeschool Zuyd Hogeschool Utrecht Avenier (Harreveld & De Sprengen) Den Hey-Acker O.G. Heldring Rentray Stichting St. Joseph (Het Keerpunt & Icarus)

Fasering onderzoek RAAK Fase 1: Ontwikkelen Welke problemen? Werkt het? Waarom werkt het? Welke doelen? Hoe wordt er gewerkt? RAAK Fase 2: Toepassen & Evalueren Kwalitatieve resultaten Kwantitatieve resultaten