Nederlands tussen Duits en Engels: het lexicon
Van Haeringen: Nederlands geen middenpositie, maar helt sterk over naar het Duits: bv. Ndl. lijden, Dts. leiden, Eng. to suffer Ndl. handelen, Dts. handeln, Eng. to proceed
Ndl. been, Dts. Bein, Eng. bone Ndl. een, Dts. ein, Eng. one Ndl. twee, Dts. zwei, Eng. two Ndl. goed, moeder, voelen, Eng. good, mother, feel Ndl. hol, vol, dorst, Eng. hole, full, thirst Ndl. boom, Dts. Baum, Eng. tree Ndl. malen, Dts. mahlen, Eng. to grind
Engels aparte positie o.w.v. lexicon ten dele Romaans geworden Germaanse elementen staan verder af van Ndl. en Duits o.w.v. grillige klankveranderingen isolement van Angelen en Saksen import van Scandinavische elementen
Duits/Nederlands: continuïteit vrij recente staatkundige grens, daarna pas Duitse / Nederlandse cultuurtaal in bovenlaag > taalgrens besef van eenheid: taalnamen: Nederlands / Nederduits / Dutch Nederland / Holland vernederlandsing van Duitse familienamen
geringschatting: 17de eeuw: Duits door Nederlanders 19de-20ste eeuw: Nederlands door Duitsers invloed van Duits op Nederlands, nadien: puristisch streven: tegen germanismen
invloed van Frans op D/N/E: Engels: diepgaande invloed na 1066 Nederlands: middenpositie Duits: Franse invloed teruggedrongen: puristisch streven
Ndl: permanente ontlening aan het Frans: lexicon: bv. elegant, eventueel, frappant, soepel leenvertalingen: bv. partij trekken, schoondochter, vertegenwoordigen woordvorming: ‘naturaliseren’ van Franse suffixen: Ndl. -ij/-erij / Dts. -ei/-erei, bv. beuzelarij/Spielerei Ndl. -eren / Dts. -ieren, bv. halveren, waarderen / buchstabieren, stolzieren
-ier/-enier: bv. tuinier, valkenier, hovenier / Bankier, Portier -es(se): bv. regentes, prinses, zangeres, meesteres, voogdes -age: bv. lekkage, slijtage -e: bv. studente, typiste, atlete
G. De Schutter: De woordenschat van het Nederlands en het Engels, een vergelijkende studie. In: VMKANTL 1996, 41-59. Donald M. Ayers: The development of the English vocabulary. In: Ayers, English words from Latin and Greek elements, 1986, 6-13.