Voorlichting: Informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Elektronica Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Advertisements

Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Management & Organisatie
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Golfbeweging in de maatschappij
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Op het Zuyderzee College
Industriële Chemie VWO 6
No nonsense methode ICT vaardigheden
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
De profielkeuze 31 oktober 2012
Welkom.
Studie- en beroepsorientatie
2 e fase Rapportage Zes maal per jaar rapportage van : Rapportcijfer SE-onderdelen Dossiertoetsen praktische opdrachten handelingsdelen.
Het gegevensverwerkend proces
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Informatica voorlichting College Den HulsterDoh / Versie
1 Geschiedenis van de Informatica 2011 – 2012 Bart Demoen, Luc De Raedt, Philip Dutré, Erik Duval, Bern Martens, Karl Meerbergen, Sien Moens, Pierre Verbaeten,
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
. Informatica Voorlichting voor 3 Havo en 3 VWO Docent: J. Schoeman.
Wat gaat er allemaal veranderen?
10e editie voor de Tweede Fase
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Het Voortgezet Onderwijs
I & I conferentie 21 november 2007 Michel van Ast Hans Reinders.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Het Voortgezet Onderwijs
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Profielkeuze. Inhoud Verschillen havo-3 / havo-4 Van mavo-4 naar havo-4 Keuzeproces tot nu toe Invulling profielen Verder verloop keuzeproces Rol van.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
ICT in het vo Frans Peeters
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
het programmeren voorbij
Studiekeuzes van uw kind
Hogeschool Informatica
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Korte introductie Informatica-actief
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Welke “wiskundes” zijn er?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Profielkeuze avond ( uur)
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Transcript van de presentatie:

Voorlichting: Informatica Sint Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, Utrecht Met dank aan de Univ. Utrecht, Univ. Twente en HBO-I

Informatica bankautomaten internet … zie je overal om je heen: bankautomaten internet animaties voor films, reclames, computerspellen weersvoorspelling ...

Informatica ieder zijn deel GROEP 1: gehele bevolking gebruikers van ICT-gereedschappen GROEP 2: computergebruikers ICT gebruiken in een bepaalde branche GROEP 3: bouwers van applicaties ontwikkelen van gereedschappen GROEP 4: Informatici bedenkers van nieuwe mogelijkheden Verschil ICT en informatica Deze dia bouwt van buiten naar binnen op van ICT-gebruik voor iedereen naar ‘echte’ informatica in de tweede, derde en binnenste laag. Groep 2 omvat alle gebruikers van vakspecifieke ICT-toepassingen. Mogelijke voorbeelden: informatica in de gezondheidszorg, medische informatica, bedrijfsinformatica en dergelijke. Groep 3 kun je vergelijken met aannemers, terwijl groep 4 in deze vergelijking de architecten zijn. Groep 3 wordt opgeleid in het HBO en groep 4 in het WO.

Wat is Informatica? De leer van informatieverwerkende systemen Andere definities: De wetenschappelijke en technische aspecten van representatie en verwerking van gegevens Het ontwerp, de bouw, de evaluatie, het gebruik en het onderhoud van informatieverwerkende systemen inclusief apparatuur, programmatuur, organisatorische en menselijke aspecten met het geheel van industriële, commerciële, bestuurlijke, sociale en politieke implicaties Deze vierhoek geeft de vier belangrijkste vakgebieden van informatica weer. In het vak informatica komen vrijwel al deze gebieden aan de orde. Het onderdeel logica weliswaar niet, maar algoritmen nadrukkelijk weer wel. De cursus ‘Oriëntatie op Informatica’ van de Open Universiteit behandelt al deze gebieden p een redelijk diepgaande wijze. Deze cursus van 100 studieuren (schat men op de OU) is een van de modulen die deelnemers aan de Omscholing of Opleiding Docent Informatica moeten bestuderen.

Informatica bezig ‘Wat kan (efficiënt) worden geautomatiseerd?’ Zowel theoretische als praktische aspecten Informatici werken met informatie Computers hun gereedschap Informatica is mensenwerk of The information is not in the computer Dit zijn mogelijke motto’s voor deze dia. Belangrijk is te benadrukken dat informatici altijd de ‘gewone’ gebruikers nodig hebben om een goed systeem te kunnen ontwikkelen en implementeren. Omgekeerd moeten andere vakspecialisten en managers de taal van de informatici kunnen begrijpen. Men moet een gemeenschappelijk beeld van de informatica hebben en ook elkaars jargon (vaktaal)kunnen begrijpen. Ontwerpers en bouwers van systemen voor gebruikers

Analyse behoeften klant Informatica: … ontwikkelt: Inzichten & technieken Analyse behoeften klant Testen en onderhoud Specifi- catie Ontwerp software Implemen- tatie Het middelste deel is de gebruikelijke cyclus van softwareontwikkeling. (Bij uitleg hiervan: verklaar de woorden specificatie en implementatie!) Je hebt hier de inzichten en technieken die je tijdens de studie leert (bovenaan) nodig, maar ook ben je nauw betrokken bij de eigenlijke toepassingen (onderaan), waardoor Informatica zo afwisselend kan zijn, of: waardoor je kunt werken in het toepassingsgebied van je keuze. Toepassingen

Informatica … veelzijdig en uitdagend: Elke toepassing vraagt om nieuwe vakkennis Informatica is sterk in ontwikkeling Veel werken in teams plaatjes: 1. satellietfoto (met links Utrecht) 2. contact tijdens het werk 3. computermodel van bekken van een zwangere vrouw en het hoofdje van haar ongeboren baby - een simulatie om te kijken wat de risico's zijn bij natuurlijke bevalling (in dit speciale geval).

Voorbeelden van banen Ontwerpen van een medisch expertsysteem voor de behandeling van kinderen met een hartafwijking Dit zijn (twee) voorbeelden van banen waarin afgestudeerde informatici uit Utrecht terechtgekomen zijn. plaatjes: 1. Niels Peek, die het daarboven vermelde onderzoek m.b.t. een medisch expertsysteem uitvoert. Dit is (ook) een voorbeeld van een baan waar een Medisch-technisch informaticus in terecht zou kunnen komen. 2. Een representatie van (een deel van) het expertsysteem: aanwezige symptomen of eigenschappen en daaraan gerelateerde mogelijke behandelingen. 3. De NS-reisplanner zoals hij beschikbaar is via de web-pagina's van de NS. Het idee is natuurlijk dat de computer ook voor ingewikkelde gevallen de snelste en/of kortste verbindingen zoekt, gegeven de dienstregeling. Werken aan de NS-reisplanner

Voorbeelden van banen 3508 TB Werken bij PTT-post aan onderzoek voor het herkennen van handgeschreven postcodes 3508 TB Bij het SERC: maken van een WWW-interface voor de Koninklijke Bibliotheek Dit zijn (twee) voorbeelden van banen waarin afgestudeerde informatici uit Utrecht terechtgekomen zijn. plaatjes: 1. transformatie van handgeschreven postcode naar standaardrepresentatie (hier aangegeven door getypte code) 2. interface van de Poortmans bibliografie zoals die op de web-site van de Koninklijke Bibliotheek te vinden is.

informatica Informatica beroepen innovatie en beleid ontwikkeling en invoering exploitatie en beheer bedrijfskundig informaticus helpdesk- medewerker processen systeemontwikkelaar applicatiebeheerder software-ingenieur informatica software systeembeheerder computer-ingenieur netwerkbeheerder hardware telematica-ingenieur

Informatica op het Gregorius Keuzevak informatica tweede fase havo en vwo ICT in examenvakken tweede fase havo en vwo Funderende modules derde klas havo en vwo Informatiekunde in andere vakken leerjaar 2 -basisvorming Informatiekunde als apart vak leerjaar 1 - basisvorming

Informatica op het Gregorius Keuzevak in de tweede fase HAVO 4 & HAVO 5 Studielast 240 uur in twee jaar VWO 5 & VWO 6 Studielast 280 uur in twee jaar. SCHOOLEXAMEN

Informatica op het Gregorius SE-toetsen (50 %) Twee in eerste jaar Twee in tweede jaar Hebben vaak ook praktijkdeel PO’s (50 %) Twee in eerste jaar Twee in tweede jaar of één projectopdracht

Informatica onderverdeeld ICT in alle examenvakken Werken met tekst (beeld en geluid) ICT in de maatschappij Dit zijn in het kort de vaardigheden die leerlingen moeten beheersen om met ICT in examenvakken te kunnen werken. Nogmaals: dit is niet de inhoud van het vak informatica. Bij informatica moeten leerlingen bovenstaande vaardigheden ook beheersen. Informatica is daarbij een vak als alle andere: in een examenvak hoef je niet meer te leren werken met ICT. Dat heb je in een andere fase van je schoolloopbaan al gedaan, bijvoorbeeld in de derde klas of in aparte modulen in het begin van de vierde klas. Werken met gegevensbestanden Werken met datacommunicatie en Internet

Informatica in de lessen Leerjaar 1 Informatieboek Verwerkings-boek Methodesite Software Elektronische Leeromgeving (Moodle) Leerjaar 2 Informatieboek Verwerkings-boek

Informatica in de lessen Indeling Concentrische opbouw: I vakgebied informatica, maatschappelijke aspecten II hardware, besturingssystemen en applicaties III programmeren, probleemoplossen, software engeneering IV informatiesystemen

Informatica in de lessen Indeling Informatieboek Verwerkingsboek Per hoofdstuk: leerdoelen § 1 § 2 § 3 … Per paragraaf: Verwerken Toepassen Verdiepen

Informatica in de lessen Indeling Deel 1 1 Informatieverwerkende systemen I 2 Hardware II 3 Programmeren III 4 Databases IV 5 Maatschappelijke aspecten I 6 Netwerken en internet II 7* Het vakgebied informatica (Oriëntatie op studie en beroep) Deel 2 1 Programmeren III 2 Informatie analyse IV 3 Geschiedenis van informatica I 4 Besturingssystemen II 5 Object oriëntatie III 6 Organisatie analyse IV 7* Het onderzoeksgebied informatica (Oriëntatie op studie en beroep)

Waarom kiezen voor informatica? Informatica en straks . . . Waarom kiezen voor informatica? leren van elkaar en met elkaar: het keuzevak informatica heeft alfa, bèta en gamma elementen leren over de techniek achter de toepassingen (‘schrijven met een rekenmachine’) nadenken over zinvol gebruik van toepassingen we leven in een informatiemaatschappij, maar: ‘the information is not the computer’ Dit spreekt voor zich.

Informatica en straks . . . In Utrecht Dit zijn de titels van de eerste acht hoofdstukken van de methode Informatica, uitgegeven door Sybex en Edu’Actief. Het is goed om leerlingen en ouders eens in dit boek te laten lezen bij een voorlichting. Ook is het goed om een of meer introductielessen te geven aan leerlingen. Dan kunnen zij eens met het materiaal stoeien en kijken of hun verwachtingen van het vak overeenkomen met de werkelijke inhoud.`

Informatica en straks . . . In Utrecht

Informatica en straks . . . In Twente foto links: softwarematig ontwerpen van een gang in een gebouw: belangrijk hulpmiddel voor architecten. foto rechts: logo van electronisch betalen: hoe zorg je ervoor dat iemand niet electronisch geld kan copieren, zoals je gewone data copieert?

Informatica en straks . . . In Rotterdam