Charlotte Mostaert Annelies Aerts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
KWALITEITSZORG november 2012
Sprint Jabbla.
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
Handelingsgericht werken en de IB
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Diagnostiek: Zoeken naar oorzaken en behandeling van leesproblemen A.G. Bus © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 19.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Het ontwikkelingsperspectief
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Vergoedingsregeling dyslexie
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Individuele leerlijnen
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoogbegaafdheid en dyslexie
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Resultaten leesverbeterplan Enschede
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Transcript van de presentatie:

Charlotte Mostaert Annelies Aerts De meerwaarde van een totaalprofiel in de handelingsgerichte diagnostiek Communicatie Ontwikkeling Dienstverlening Expertise Charlotte Mostaert Annelies Aerts

Leerstoornissen Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Adviseringsgerichte diagnostiek Transactioneel referentiekader Aandacht voor protectieve/positieve factoren Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Aanmelding Intakefase Strategiefase Onderzoeksfase Integratiefase Indicatiestelling en advies Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Aanmelding Hulpvraag Verwachtingen aftoetsen Eventuele doorverwijzing Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Intakefase Taakanalyse Pedagogisch-didactische factoren Psychologische factoren Bijkomende informatie Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Strategiefase Multidisciplinair overleg Klachtenanalyse en voorlopige probleemsamenhang Onderzoekshypothesen Keuze onderzoeksmiddelen Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Onderzoeksfase Hypothesetoetsing Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Integratie Moeilijkheden Positieve factoren kind Protectieve factoren gezin/school Van mankement tot talent

Handelingsgerichte diagnostiek Indicatie Moeilijkheden Positieve factoren kind Protectieve factoren gezin/school Individueel aangepaste adviezen Van mankement tot talent

Casus: Marie Van mankement tot talent

Aanmelding Marie – 7 jaar (7;9) – start derde leerjaar Leesontwikkeling zeer moeizaam Aanmelding op eigen initiatief Hulpvraag Onderliggende leerstoornis? Advies op vlak van begeleiding voor komend schooljaar Van mankement tot talent

Intakefase Taakanalyse Huidige leesmoeilijkheden Weinig leesplezier Leestempo zeer traag Letteromkeringen Radend lezen Gebruik van een volgvinger noodzakelijk Begrijpend lezen moeilijk Van mankement tot talent

Intakefase Taakanalyse Huidige spellingmoeilijkheden Fonetisch schrijven Wisselende prestaties Aanvullende gegevens Moeite met vraagstukken wegens leesmoeilijkheden Van mankement tot talent

Intakefase Pedagogisch-didactische factoren Kleuteronderwijs Geen moeilijkheden Lager onderwijs Leesmoeilijkheden domineren Eind L1: geen AVI niveau Midden L2: AVI 1 Eind L2: AVI 2 Intensieve leesondersteuning op school (zorgleerkracht) Vanaf dit schooljaar minder ondersteuning mogelijk Extra oefenen thuis (moeder) Van mankement tot talent

Intakefase Psychologische factoren Cognitieve factoren Vlug afgeleid Onthouden van meervoudige opdrachten is moeilijk Van mankement tot talent

Intakefase Bijkomende informatie Gezinssituatie Langs vaderszijde verschillende familieleden met dyslexie Moeder ondervindt ook leesmoeilijkheden Ontwikkelingsverloop Taal: OK Motoriek: OK Medisch: vaak oorontstekingen → diabolo’s Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Onderkennende diagnose Technisch lezen op grafeemniveau (Grafementoets – CITO, 2009) Kwalitatieve beoordeling Eerder traag leestempo Verschillende zelfcorrecties Twijfel bij tweetekenklanken Ruwe score Tijd 34/34 37 sec. Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Onderkennende diagnose Technisch lezen op woordniveau (DMT – CITO, 2009) Kwantitatieve beoordeling Kwalitatieve beoordeling Leestempo daalt bij clusters en meerlettergrepige woorden (→ syllabisch decoderen) Kaart Aantal gelezen woorden Aantal fouten Ruwe score Zone Kaart 1 43 1 42 D Kaart 2 23 E Kaart 3 14 3 11 Zwakke tot zeer zwakke score t.o.v. eind L2 Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Onderkennende diagnose Technisch lezen op tekstniveau (AVI – Visser et al., 1994; normen Boonen, 2006) Kwantitatieve beoordeling Kwalitatieve beoordeling Traag leestempo Veel zelfcorrecties AVI Tijd Aantal fouten Niveau 2 2’11” 1 Beheerst 3 3’53” 5 Frustratie Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Onderkennende diagnose Spellen op grafeemniveau (Letterdictee – Struiksma et al., 1997) Resultaat: 33/36 Fouten b/d omkering a/aa ‘ui’ niet correct gevormd Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Onderkennende diagnose Spellen op woordniveau (PI-dictee – Geelhoed en Reitsma, 1999) Kwantitatieve beoordeling Kwalitatieve beoordeling Voorkomen van basis- en regelfouten Bv. clusterreductie, korte klank/lange klank Bv. woorden met gt/cht Ruwe score Percentielscore 38 2 Zeer zwakke score t.o.v. eind L2 Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Onderkennende diagnose Spellen op zinsniveau (Genormeerd auditief dictee eind tweede leerjaar – Dudal, 2003) Resultaat: 7/20 Observaties Vaak omissie van eindletters Traag schrijftempo Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Orthografische deelvaardigheden Kwalitatieve beoordeling Vaak zelfcorrectie bij visuele synthese Taak Score Visuele discriminatie van letters (C.O.B., Leuven) 77/78 Visuele discriminatie van woorden 72/75 Visuele synthese van CVC-woorden (Struiksma et al., 1997) 32/32 Visuele synthese van CCVC- en CVCC-woorden (Struiksma et al., 1997) Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Fonologische deelvaardigheden Kwalitatieve analyse Foutenlast stijgt bij clusterwoorden Taak Score Auditieve analyse (Struiksma et al., 1997) 11/15 Auditieve synthese (CITO, 2009) 17/20 Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Begrijpend lezen (Leesbegripvragen bij AVI 2) Kwalitatieve score Belangrijkste elementen uit de tekst worden aangehaald Taak Score Navertellen 7/11 Woordbetekenissen 2/2 Zinsbetekenissen Interpreteren van persoonlijke voornaamwoorden 1/2 Voorstellingsniveau 1/8 Inhoudsvragen 4/5 Globaal: voldoende score Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Aanvullend intelligentieonderzoek Intern consistent Verbaal IQ Ruwe score Normscore Informatie 6 Overeenkomsten 10 11 Rekenen 14 Woordkennis 20 9 Begrijpen 8 7 (Cijferreeksen) (8) (7) Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Aanvullend intelligentieonderzoek Niet intern consistent Performaal IQ Ruwe score Normscore Onvolledige Tekeningen 16 11 Substitutie 46 10 Plaatjes Ordenen 12 7 Blokpatronen 48 15 Figuur Leggen 33 (Symbolen Vergelijken) (33) (13) (Doolhoven) (10) (6) Significant zwak Significant sterk Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Aanvullend intelligentieonderzoek IQ Intelligentiequotiënt BI 95%-niveau Verbaal IQ 91 [84-99] benedengemiddeld- gemiddeld Performaal IQ 112 [100-120] gemiddeld- bovengemiddeld Totaal IQ 100 [93-107] Disharmonisch op schaal- en factorniveau Van mankement tot talent

Onderzoeksfase Aanvullend cognitief profiel Aanvullend intelligentieonderzoek IQ-factoren Intelligentiequotiënt BI 95%-niveau Verbaal Begrip (VB) 89 [82-98] Perceptuele Organisatie (PO) 113 [101-122] Verwerkingssnelheid (VS) 108 [96-117] Van mankement tot talent

Integratiefase Van mankement tot talent Sterke vaardigheden Marie Sterke vaardigheden Zwakke vaardigheden Protectieve factoren omgeving Risicofactoren omgeving Van mankement tot talent

Indicatiestellingfase Op basis van hulpvraag en individueel sterkte- zwakte profiel: Adviezen op maat Van mankement tot talent

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Schematische voorstelling van een tekst (op voorhand)- structuur Begrijpend lezen: vraagstukken Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Ondersteunen leerkracht Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Ondersteunen leerkracht Aanstellen van buddy Vooraan in de klas Overlegmomenten ouders Toelichting dyslexie aan klasgenoten Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Schematische voorstelling van een tekst (op voorhand)- structuur Begrijpend lezen: vraagstukken Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Logopedische therapie Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Logopedische therapie Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Schematische voorstelling van een tekst (op voorhand)- structuur Begrijpend lezen: vraagstukken Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Onderwijsfaciliteiten (bv.) Nakijken nota’s Schrijfopdrachten: inhoud eerder dan spelling Aanleggen onthoudmapje Ondersteunende hulpmiddelen Aanpassen huistaken (bv. minder oefeningen) Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Schematische voorstelling van een tekst (op voorhand)- structuur Begrijpend lezen: vraagstukken Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Toetsfaciliteiten(bv.) Invuldictees Verlagen tijdsdruk Aangepaste quotering Mondelinge i.p.v. schriftelijke toets Visuele vaardigheden Schematische voorstelling van een tekst (op voorhand)- structuur Begrijpend lezen: vraagstukken Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Onderwijsfaciliteiten(bv.) Toelaten ondersteunende hulpmiddelen Het ter beschikking stellen van digitale bestanden Aanpassen huistaken Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Onderwijsfaciliteiten(bv.) Teksten begrijpend lezen op voorhand ter beschikking stellen. Bij voorkeur d.m.v. schematische voorstelling Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Toetsfaciliteiten(bv.) Verlagen tijdsdruk Voorlezen toetsvragen Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Aandacht voor welbevinden Psycho- educatie Voorlezen Luisterboeken Boekenpret en leesplezier Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Toekomst Voorleessoftware (lezen-spellen) Digitale leer- en werkboeken Preteaching Frans Hulp moeder Ondersteuning op school

Fonologische deelvaardigheden Orthografische deelvaardigheden Auditieve analyse Auditieve synthese Visuele discriminatie Visuele synthese Klank- tekenkoppeling Technisch lezen Woord - tekstniveau Spelling Grafeem- woordniveau Verbaal begrip Moeite onthouden dictee Versterken protectieve factoren Psycho-educatie Sprankel Let op Begrijpend lezen Visuele vaardigheden Auditief korte termijngeheugen Motivatie/leesplezier Hulp moeder Ondersteuning op school

Communicatie Ontwikkeling Dienstverlening Expertise Contact Directie CODE Astrid Geudens: astrid.geudens@lessius.eu Coördinatie ‘Leerstoornissen’ Maaike Loncke: maaike.loncke@lessius.eu Leerstoornissen Annelies Aerts: annelies.aerts@lessius.eu Jolien De Brauwer: jolien.debrauwer@lessius.eu Vera Janssens: vera.janssens@lessius.eu Ellen Meersschaert: ellen.meersschaert@lessius.eu Charlotte Mostaert: charlotte.mostaert@lessius.eu Communicatie Ontwikkeling Dienstverlening Expertise