Mission: Enduring statement of purpose that identifies:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Advertisements

Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
Simuleren van DOT / Impact Analyse Simplifying Decisions for Everyone.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Past Simple – Past Continuous
Sex, drugs and rock n' roll 2.0: Wat kunnen we leren van evenementen? Dr. Walther Ploos van Amstel Vrije Universiteit/TNO Mobility.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Bedrijfs processen overzicht
1 Services Assembly Production Plan Installation Dates: Current Baseline (Version 6 – 27 Sept ’02) Current Baseline (Version 6 – 27 Sept ’02) Endcap A/C.
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
Oréus Business Society Golar LNG Limited vergadering, 6 november
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Hoorcollege CRM en Interactieve marketing (Thema Marketing & Communicatie Sjo Smeets)
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Ontbijtsessie 2 juli 2014 Kwaliteitsverbeteringen in Infra Projecten.
EML en IMS Learning Design
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Minor Project- en Programmamanagement
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Finance Matters CoP Case studies
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
EXCHANGE RATE DETERMINATION AND FORECASTING
Transcript van de presentatie:

Mission: Enduring statement of purpose that identifies: The scope of operations (product/ markets) Reflects values and priorities. Identifies key goals and values. It is the reason for being !!!

Vision: Concise world picture of the organization at some time in future which sets the overall direction. It is what the organization strives to be. It is something to be pursued. (while a mission is something to be accomplished)

Strategy: Key success f. Key competence GAP constraints values Capability to change

Product differentiatie Product leiderschap “beste product” Leiderschap in Toegevoegde waarde Product differentiatie Operationele competentie Reactie snelheid Klant vertrouwen “best total solution” Operationele uitmuntendheid “best total cost”

Definitie van processen:

Soorten processen:

BSC: succes factoren in evenwicht: Klanten Perspectief: Wat zijn de key success factoren die de klant wenst? Financieel Perspectief: Wat bepaalt het Succes in de ogen Van onze share holders? Intern proces Perspectief: Wat is essentieel Voor onze primaire processen? Leervermogen als Perspectief: Wat zal toekomstige verbeteringen opbrengen?

5 Basics of quality: Definitie Q = doen wat de klant wil. Meten: Q = geld Methode: Q = continu verbeteren Betrokkenheid: Q = iedereen is verantwoordelijk Doel: Q = tevreden stakeholders

Change When one of these is missing: Pressure For change A clear Shared vision Capacity For change Actionable First steps Pressure For change A clear Shared vision Capacity For change Actionable First steps Low priority Little action Pressure For change A clear Shared vision Capacity For change Actionable First steps Fast start, Fizzles out Pressure For change A clear Shared vision Capacity For change Actionable First steps Anxiety frustration Haphazard Efforts, false starts Pressure For change A clear Shared vision Capacity For change Actionable First steps

QFD: Van visie naar aktie:

De 5 wetten van Lean Six sigma Klanten zijn belangrijk Snelheid, kwaliteit en lage kosten staan in relatie met elkaar De methode is: Elimineren van variatie en defecten Richten op processtromen Beslissen op basis van gegevens Samenwerken om opvallende verbeteringen voor de klant te behalen

Examples from Manufacturing Type of Waste Examples from Financial Services Scrap Rework Lost capacity due to mistakes Defects Errors and rework Work not meeting requirements Missing information Machine cycle time Equipment downtime Waiting for materials and tools Waiting time between batch processing Waiting Waiting for information, paperwork and approval Poorly functioning machinery Inadequate tools Equipment with unbalanced flow Processing Unnecessary steps Multiple handoffs Lack of standard procedures Repetitive and unnecessary movement of parts Poor ergonomic design causing people to make unnecessary movement Motion Walking to deliver paperwork Chasing needed information or data Lack of ergonomic workspace design Producing more than is required to meet customer demand Running machines and/or making parts to keep people and machines busy Overproduction Doing more than is needed Too many reports, reviews or approvals Batching paperwork High obsolescence and write-offs Producing what we can versus what the customer demands Inventory Excessive backlog or work to be processed Too much paper to be handled, processed, and filed Long travel distances Unplanned premium freight Large batch containers Transportation Paper-based versus electronic data transfer Inefficient interoffice mail systems Routing for unnecessary approvals and processing Limiting people to functional responsibilities Designating only certain people to perform certain jobs Limiting employees to exercise little judgment Workforce focused on very defined tasks that require a narrow range of skills Under Utilized People

Rolled Throughput Yield (RTY) 100 P1 P2 P3 P4 P5 P6 T 95 2 3 5 5 Yp2 = 0,98 Yp3 = 0,97 Yp6 = 0,95 Yt = 0,95 Rolled Throughput Yield = kans op het foutvrije produceren van een product RTY = 0,98 * 0,97 * 0,95 * 0,95 = 0,86

data collectie: standaard metingen die we nodig hebben om een VSM te maken: Cycle Time (C/T) Changeover Time (C/O) Uptime Defect Rate Er zijn nog veel meer metingen te bedenken afhankelijk van wat precies je wilt bereiken Refer to Lean Lexicon for definitions

Calculating Takt Time / 1 2 3 = TAKT TIME 420 75,600 1,250 20 62.5 Operating Time Number of Shifts per Day Daily Operating Time (A) min per shift X shift X 60 sec = sec per day 1 2 3 Monthly Requirements per Production Plan Number of Working Days in the Month Daily Requirement (B) = Units / Days Units per day Shifts per day TAKT TIME sec per unit 420 75,600 1,250 20 62.5 75,600 62.5 1209 20 min per unit

Current State VSM Cont. Dit is het critische pad: 9.2d + 22.7m + 4.4d + 5.25m + 10.9d op dit pad t.o.v. 5.2 d + 6.5m + 1.1d + 5m + 2.6d voor het bovenste pad

Proces stap informatie: After walking the floor the team has collected the following information for each process step Machine End (Parallel to Machine Body) Total Cycle Time (C/T) = 6.5 minutes Defect Rate: 4% Changeover Time (C/O) = 2.5 hours Uptime = 83% Operators = 1 Machine Body (Parallel to Machine End) Total Cycle Time (C/T) = 22.7 minutes Defect Rate: 2% Changeover Time (C/O) = 3 hours Uptime = 72% Wash End (Parallel to Wash Body) Total Cycle Time (C/T) = 5 minutes Defect Rate: 0% Changeover Time (C/O) = 0 minutes Uptime = 95% Batch Size = 50 Wash Body (Parallel to Wash End) Batch Size = 10 Assembly Total Cycle Time (C/T) = 12.5 minutes Defect Rate: 2% Changeover Time (C/O) = 15 minutes Uptime = 100% Operators = 1 Test Total Cycle Time (C/T) = 16 minutes Defect Rate: 0% Changeover Time (C/O) = 10 minutes Uptime = 78% Pack Total Cycle Time (C/T) = 2.1 minutes Changeover Time (C/O) = 0 minutes

Proces Cyclus Efficientie De Proces Cyclus Efficientie (Value Added Ratio), voor dit voorbeeld, is als volgt berekend: PCE: Value Add Time / Total Lead Time Value Add Time = 58.6 min Total Production Lead Time = 25 days 21 hours of available production per day x 60 minutes = 1260 available minutes per day. 1260 available minutes per day x 25 days = 31,520 minutes PCE: 58.6 min / 31,520 min = .0018 (.186%) PCE ratios varieren afhankelijkvan het proces. Manufacturing PCE’s zitten vaak tussen 1% and 4% Front Office PCE’s zitten vaak tussen 10% and 20%

Het kritische pad Wanneer je werkt met parallelle stappen kies dan de the stap met de grootste cyclustijd en productie lead time voor de zaagtand op de tijdlijn calculaties In dit voorbeeld is dat :Machine Body & Wash Body Op de tekening wordt dit aangegeven

Current State VSM!

VSM in 8 stappen: Maak de tekening mbv de symbolen die aangeven: de klant, leverancier en productie controle afdeling Teken een databox onder de klant en geef aan wat deze wenst per dag/ maand en hetaantal containers/ pallets per dag. Voeg toe: shipping & receiving informatie mbv pijlen die de materiaalflow geven Voeg de processtappen toe inclusief de databoxen (zelf data vergaren en niet uit spreadsheets.) Laat de toegevoegde waarde zienop de zaagtand. Laat de flow van informatie zien (forecasts, orders, etc.) tussen klant en leveranciers en tussen productiecontrol en manufacturing. Teken een voorraad teken daar waar tussenopslag wordt gehouden (voor en tussen processen). Geef de hoeveelheid WIP aan. Voeg de zaagtand toe met de tijdlijn/ cyclustijd en leverinformatie (gebruik het kritische pad). Calculeer en noteer de proces efficientie (PCE) door het delen van toegevoegde waarde tijd door Totale Productie Lead Time.