Jacqueline van Swet Fontys OSO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Professionaliseren van professionals tot de registratie erop volgt
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Integral student guidance in internationalisation with PAL – ISBI Project Robert Vierendeels, Inge Vervoort, Agnes Dillien – ALE – 20-22/
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
EML en IMS Learning Design
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Professional Growth: Conferences and Workshops
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
1. Culture Culture A way of life characteristic of a particular society (British culture, French culture…) Ways of making sense of our daily lives: A set.
Transcript van de presentatie:

Jacqueline van Swet Fontys OSO critical friends VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen work in progress Als lid van de kenniskring ‘Interactieve kennisontwikkeling en interactieve vormen van professionalisering’ en als programmaleider van de Erasmus Mundus master SEN, een bijdrage aan Fontys OSO’s platform-concept Eerste resultaten van ons onderzoek naar ‘critical friends’ dat we als groep tutoren deden: 2005-2006: exploreren 2006-2007: actie-onderzoek en verdieping Met dank aan mijn collega’s: Louise Corvers, Thea Deckers, Carla van den Heijkant, Rupert Spijkerman, Harry Rops, Ineke van Dijk VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Masterscourse voor ervaren professionals vormgegeven als platform: Enkele kenmerken: Studenten opleiden tot ‘critically reflective practitioners’ Studenten, staf en andere betrokkenen geven samen vorm aan de leeromgeving (a dialectical learning interaction) Rekening houden met de specifieke kenmerken en dynamiek van het leren van volwassenen (= transformative learning) VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

De context: Fontys OSO en de Erasmus Mundus masteropleiding SEN Multiculturele groep: 26 studenten uit een veelheid van landen van buiten Europa 3 Universiteiten: Roehampton (Londen), Fontys OSO en Charles (Praag) Roehampton Fontys OSO Charles Students and staff 2005 - 2006 VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Definitie ‘critical friend’: ….” a trusted person who asks provocative questions, provides data to be examined through another lens, and offers critiques of a person’s work as a friend. A critical friend takes the time to fully understand the context of the work presented and the outcomes that the person or group is working toward. The friend is an advocate for the success of that work.” ( Costa & Kallick, 1993, p.50) VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Algemene onderzoeksvraag: Hoe en in welke mate worden studenten en tutoren, in een masteropleiding voor ervaren professionals, elkaars ‘critical friend’? VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 1: Hoe ervaren studenten en tutoren het evenwicht tussen ‘critical’ en ‘ friend’ en wat helpt hen om dat evenwicht te vinden? Bloom e.a. (1956): critical friendship requires trust and a formal process Watling e.a. (1998): continuum van ‘ total friend’ naar ‘ total critic’ Wade & Hammick (1999): ‘ground rules’ bevorderen vertrouwen en een gevoel van veiligheid in de groep (aanwezigheid, groepsregels, procedures) Taylor (2000): vetrouwenwekkende relaties bevorderen leren op gevoelsniveau VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 2: Hoe verloopt het proces van kijken door een andere lens, van het testen van ‘ beliefs’ en mentale modellen? Larrivee (2000): experience has a potential for distortion and should be critically analysed the critical external process of reflection (Etherington, 2004) Our ‘beliefs’ (Argyris, 1990) and ‘mental models’ (Senge, 1990), ‘ frames of reference’ (Mezirow, 1991, 2000) are self-generated, often untested and hence they affect what data we select and our conclusions are selective Mezirow (1991): adult learning involves validating ideas and presuppositions of prior learning Zwaal & Ponte (1997); belang van ‘cross cultural reflection’ VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 3: Hoe kunnen ‘critical friends’ hun (‘provocative’) vragen stellen en hierop reageren; hoe geven zij feedback en ontvangen zij feedback? Ponte’s functies van ‘critical friends’ (2002 a,b): Exploreren (vragen stellen met als doel verhelderen, analyseren en interpreteren) Informeren (tips, advies) Aanmoedigen + waarderen Ideeen uitwisselen Modelleren: laten zien hoe dingen kunnen gaan Oefen de competenties (Armstrong, 2003; Key, 2006) Suggested procedure (Costa & Kallick 1993): description, questions, learner sets desired outcomes, feedback on strength, questions and critical feedback, written feedback (suggestions + advice) VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

4: Welke taken zijn er? Verschillen deze voor studenten en tutoren? Op een platform vindt wederzijds leren plaats tussen studenten en tutoren: beiden leren Teken voor studenten: studeren,reflectie op het leerproces, ondersteunen medestudenten Taken tutoren: begeleiden studenten, reflecteren op eigen praktijk en op de inhoud (SEN), groepsproces begeleiden, beoordelen (Van Swet & Ponte, 2007) Transfer of authority from educator to (adult) learner; a successful educator becomes a collaborative learner (Mezirow 2000) VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 5: Welke invloed heeft ‘taal’? (Engels is tweede taal voor tutoren en studenten) Verbalizing and expressing yourself in a group elicits new insights (Nonaka & Konno, 1998), so more knowledge can be constructed (Yost e.a. 2000, Hoy & Miskel, 2005), it encourages a ‘ deep approach to learning’ (Prosser & Trigwell, 2002). Spraakverwarring? Studenten uit 19 landen + contexten, allen met een verschillend accent, tutoren zijn niet gewend om in het Engels les te geven Tower of Babylon VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 1 September 2005: Start 2 intensieve studieweken Roehampton University London Inschrijven Sociaal Programma Introductie LRC en academic writing Module Research Methods Sessies Module IPPE ……………. VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

6: Wat is de invloed van de multi culturele groep? Prosser & Trigwell (1999): good teachers ascertain individual students’ perceptions of their learning situation; they accommodate cultural diversity. The intention of the students approach, not their strategy is important (f.e. rote learning with the intention to understand) (Watkins & Biggs, 1996) Mezirow: cultures vary in developing the self-awareness necessary for decentration, decontextualization and development of identity (1991) in valuing the capacity for criticality and discourse (2000) Kasl & Elias (2000): Adult educators need competences to function effectively in multicultural environments VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Half September – Half Maart Fontys OSO Tilburg Schrijven van werkstukken voor de modules (kritisch en reflectief): Module IPPE, Module Inclusion NL Bezoeken aan ‘ buddy-scholen’, voorbereiden ‘dissertation’, sessies Academic writing, Nederlands, Nederlands school systeem Als groep samenleven (24 uur per dag) Deelnemen aan platform Fontys OSO Tilburg Studenten zijn deel van het platform VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Maart 2006: 2 intensieve weken Charles University Prague Introductie Tsjechische taal en cultuur Module Inclusion Czech Laatste weken samen voor de groep als geheel VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

April – September: groep wordt gesplitst tussen Londen, Tilburg, Praag Studenten werken aan dissertation en (her)schrijven essays Slechts beperkte begeleiding door tutoren Hand in: 1 September 2006 (Praag 1 Augustus) So we think: Students need each other as critical friends VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen Becoming Critical in 2005 - 2006 Setting the reflective scene Multicultural collaboration 2 groupsessions on critical reflection September: concept, practising Oktober-February 5 tutorgroups Sharepoint: reflection logs, exchange ….. Maart evaluatie: Wat heb je vooral onthouden van je verblijf in Tilburg? Reflection VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Methodologie 2005-2006: exploreren 26 studenten + 5 tutoren Ons werk zo goed mogelijk doen: plan, act, observe, reflect, re-plan. Duidelijke doelen stellen, logboeken bijhouden, reflecteren ( individueel en in groepen), evalueren met studenten, elkaars ‘ critical friends’ zijn 2. Documenten analyseren: Schriftelijke feedback op ‘ reflective practitioners’ van studenten (13 students) Schriftelijke uitgeschreven verslagen van focus groepen (tutoren en studenten): 4 groepsverslagen Schriftelijk verslag van de focusgroup met de tutoren Verslagen van tutorbijeenkomsten Open coding: gebaseerd op literatuur (6 subvragen) 3. De eerste resultaten (red thread, trends, new ideas) worden gebruikt voor de plannen voor cohort 2006-2007 VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

2005 – 2006 1: balance ‘ critical’ and ‘ friend’? Critical vs friend: Critical in professional, not in personal issues Critical, not destructive Trust: group agreement about rules, procedures Practicing and learning Competition amongst students VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 2005 – 2006 2: another lens Tutors: Modify their view on other cultures Critically view the Dutch situation Students: European learning style and social rules (express own view etc) are totally new Students feel at ease in groups with own culture Observe ‘us’ through your own lens VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

2005 – 2006 3: provocative questions Explore: importance of practicing, preparing the session, not only by tutor also by students, focus on content or process Inform: tension between students’ expectations and tutors’ competences Encourage: task for tutor? Exchange: balance ‘social talk’ and professional exchange; chatting as a 1st step; tutor’s modelbehaviour Modeling: tutor and way of tutoring = a model; fellow-students’ strategies = model VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 2005: 2006 4: jobs and tasks Tutors’ tasks: Tutors: Our tasks were not clear Adjust expectations Plug in on the learning process (social issues?) Students see as tutors’ task: Active role Tutors provide information Danger; dependent students Students tasks: How to share responsibility? VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen 2005 – 2006 5: language issue Mainly a problem mentioned by tutors: communication gets syrupy and less nuanced VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

2005 – 2006 6: multicultural group Tutors: similarities (keeping appointments etc.) and differences (learning styles) Students: Different learning styles (European, African, Asian) Interaction students - tutors VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen Research question 2006-2007 What method and structure for ‘critical friends’ is helpful to support students during their ‘ dissertation process’ in the various parts of the masters programme: Providing a frame for ‘ critical friends’ Small learning-groups (without a tutor) Sharepoint (virtual office) Procedures during sessions Critical friend-idea built in in assignments Trainee (buddy) schools and the relation with the modules Participation in the Fontys OSO platform VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Methodology: 2006-2007 deepening and action research Deepening insights of phase 1 Tutors (4) do their own action research A joint framework for ‘ critical friends’ is used during the course Focus on the Dutch ‘dissertation’-students (hand in september 2007) VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen Resultaten tot nu toe Concretisering van en motivering voor het platform concept Model functie t.o.v. studenten (als ‘platform’ en als ‘critical friends’) Curriculum ontwikkeling wb het concept ‘critical friends’ en ‘reflective practice’ Aanzet tot antwoord op de onderzoeksvragen VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen

Heeft u opmerkingen of vragen? please be my critical friend. Dr Jacqueline van Swet J.vanSwet@fontys.nl Wilhelminapark 16 4818 SM Breda The Netherlands Associate lector Clinical psychologist Family mediator Ook als u benieuwd bent naar deze Erasmus Mundus masters (ook Nederlandse studenten zijn welkom; al krijgen zij geen –grote- beurs) VELON 12 maart 2007 Critical friends in leergemeenschappen