Study Visit Letland ‘Inclusive school? Just doe it!’, zegt Inese KARKLINA, directeur van de Vaivari Primary School in Jurmala, Letland.
Study Visit Inclusief onderwijs voor leerlingen met speciale onderwijsnoden Studiebezoek Programma ‘Een Leven Lang Leren’ Inrichtend organisme: Europese Unie Plaats van de zending (stad, land): Jurmala, LETLAND Datum van het studiebezoek: 25/09/2011 tot 01/10/2011 Thema: Equal opportunities for disadvantaged groups Ensuring the appropriate environment for citizens in inclusive schools Werktaal of –talen: Engels Auteur van het verslag (naam voluit): Jan LOOSVELD Functie van de verslaggever: onderwijsinspecteur Datum van het verslag: 17 oktober 2011 Aantal pagina’s van het verslag: 10 Bijlagen (aard en aantal pagina’s): 2, telkens 1 pagina
De Study Visit Inclusief onderwijs in Letland Leren van elkaar: wat kan? hoe anders?
Inclusief onderwijs in Letland Inclusief onderwijs voor leerlingen met speciale onderwijsnoden Ouders met een kind met zorgnoden stappen naar Pedagogisch Medisch Centrum (PMC) onderzoek advies: verwijzing naar ‘speciaal programma’ (9 types) en toekenning van omkadering (1) Ouders doen niets School heeft er geen weet van. (2) Ouders beslissen om hun kind in een gewone school in te schrijven … De school moet een programma organiseren zoals het advies van het PMC aangeeft. De school wordt een inclusieve school. Het kind krijgt naargelang het advies een persoonlijke assistent toegewezen voor een bepaald aantal uren per week. De school krijgt naargelang het advies extra lestijden toegewezen en kan er paramedici mee aanstellen. Minstens een van de leerkrachten moet een cursus ‘special program’ volgen. (3) Ouders beslissen om hun kind in te schrijven in een school waar het speciaal programma georganiseerd wordt, een ‘Speciale Program School’.
Group report Title of the project/programme/initiative country country name of the institution that implements it (if possible, provide a website) contact person (if possible) who presented the programme to the group whom the project/ programme/ initiative addresses what features of the project/programme/initiative make it an example of good practice Parents Support Group Latvia “ceribu sparni” www.ceribusparni.lv Instituta 5/a Siguldas pag. Riga Families of children with special needs Summer camps for children, creative relaxing and therapeutic activities, educational courses and seminars with social workers, bringing people together and make parents conscious of the profits of inclusive practice, wide network for finance and support Inclusive School Vaivari Primary School Jurmala Inese Karklina Integrative and inclusive programmes for children with special needs Good vision and network of the headmaster leadership, they organise good accommodation with a enthusiast tailored education Improving Access to the Curriculum England City of York Council Steve Grigg Principle Educational Psychologist North Street York YO1 6JD Development of inclusive practice for children with SEN and disabilities at Local Authority level Long term strategic plan which has lead to a 50% reduction in the number of children in special school and celebration of good inclusive practice in mainstream schools and settings Soul to Soul National Project Romania School Vulcaua de Sus- partner Manuela Maria Gheorghe School Andrei Muresanu Deva Children and parents with SEN Inclusive mainstream school Secondary school Offers mainstream education for children and young people with physical disabilities and are wheelchair users. Individual strengths are tapped into opportunities given to develop future. School has a high expectation of all students and support student to access higher education. Inclusive early years provision for children with SEN and Disabilities from birth to 5 years old England, London London Borough of Islington Early Years Foundation Stage Inclusion Marian Alexis-Sinclair Early Years Area Special educational needs co-ordinator Advice, support and training to practitioners in developing inclusive practice in early years settings and schools On going links with settings to empower designated Special Education Needs CO’s to carry out their role to maximise the impact on children with SEN and disabilities learning and development. Every early years provider’s offers place to children with various level of need in the mainstream with support from outside agencies. Consulting on Governmental educational policies, guidance and early years curriculum updates; taking the voice of Early years managers and practitioners to National and local Government educational boards. Teamwork of teacher-training institutions for teachers in mainstream and special educational needs schools Germany (Lower-Saxony) Studienseminar fur die Lehramter and Grund, Haupt- und Realschulen und fur das Lehramt Sonderpadagogik kerstin.riegel@semina-h1-ghrs.niedersachsen.de Trainee-teacher Share knowledge of our special educational perspective; working together on each level: in seminars, in teamwork in inclusive schools, on the level of headmasters; draw public interest on inclusive practice by networking with teachers with good school practice, pedagogical scientists and political decision makers; implementation of inclusive requirements.
Sfeerbeelden Inclusief onderwijs voor leerlingen met speciale onderwijsnoden
Sfeerbeelden Inclusief onderwijs voor leerlingen met speciale onderwijsnoden
Meerwaarde van de Study Visit Inclusief onderwijs voor leerlingen met speciale onderwijsnoden Meerwaarde voor je eigen ‘subjectief beleven’. grenzen verleggen Meerwaarde voor de inspectieorganisatie. breder denken Binnen de onderwijsinspectie is een vakwerkgroep buitengewoon onderwijs actief die het inclusie- verhaal opvolgt. De ervaringen van deze Study Visit werden ook bekendgemaakt aan onze bredere bekend gemaakt tijdens vormingssessies van de inspectie in februari 2012 over internationalisering.