Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OP DE VIERKANTE METER.
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Edushock leerfestival
Klimaatrobuustere modellering van evapotranspiratie
BATTERIJEN / ACCU’S.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Onderwerpen Bijdrage aan beter milieu
7.4:energie voor een duurzame toekomst
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie Compact diesel:
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
KERS Team Nick Haseldonckx Isaiah Raedschelders 25 januari
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Start.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Overname totale kustvlakte door SWM MASTERPLAN MASTERPLAN
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Les 2 Elektrische velden
Les 9 Gelijkstroomschakelingen
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Onderdelen van een band. 2 Maataanduidingen op banden.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
WELKOM 3 december Volvo V60 Plug-in Hybrid Een samenwerking tussen de Volvo Car Corporation en Vattenfall, de Zweedse leverancier van elektriciteit.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
waarom plaatsen we onze verwarming onder het raam?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Warmtepompen.
Waar komt bliksem vandaan?
GROEP 2 IAN SABEE THOMAS FOKKER RON VAN DER MAREL TIMO KONING Second Life Vehicle.
Transcript van de presentatie:

Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept Goedmiddag, Ik zou het verhaal graag iets breder trekken.

Waarom Aanscherping Nederlandse en Europeese regelgeving. Gebruik verbrandingsmachine binnen aan banden gelegd. Reeds diesel t/m 4.0 ton binnen verboden Boven 4.0 ton toegestaan mits voorzien van roetfilter Toekomst? Niet ondenkbaar dat verbrandingsmachine binnen wordt verbannen. Dat ook de regelgeving in europa en ook nederland word aangescherp zal geen onbekend feit zijn. Steeds meer tracht men het gebruik van verbrandingsmachine binnen terug te dringen.Dat dat ook succesvol gelukt is blijkt uit het verbod van dieselmachines in omsloten omgevingen tot en met 4000 kilo. Ook machines boven deze 4000 kilo mogen niet zondermeer binnen lopen, hier is verplichtgesteld dat deze voorzien moeten zijn van een roetfilter. En wie weet hoe de toekomst er uit ziet. Het is immers niet ondenkbaar dat het gebruik van verbrandingsmachines iin binnenruimten geheel wordt verboden.

Waarom Waarom zoeken we naar alternatieven. CO2, CH4 zijn stoffen die vrijkomen bij verbanding van fossiele brandstoffen en bijdragen aan het broeikaseffect Maar dan nog de Vraag waarom. Waarom zoeken we naar alternatieven voor de conventionele aandrijvingen voor vorkheftrucks. Dit heeft als grondslag dat de schadelijk stoffen een bijdrage leven aan het broeikaseffect. Schadelijke stoffen die vrijkomen bij het gebruik van de vorkheftrucks. Dan wel bij de heftruck zelf, in het geval van een verbrandermachine, of bij de energieleverancier,de energiecentrale.

Waarom Vorkheftrucks kennen twee soorten aandrijvingen Verbrandingsmachine (LPG / Diesel) Elektrisch Allereerst kunnen we ons de vraag stellen waarom. Waarom moeten we op zoek naar andere vormen van aandrijving dan de huidige bestaande principes. We hebben vorkheftrucks en die kun je op tweerlei manieren aandrijven. Dat kan met een verbrandingsmotor ( LPG of diesel) en het kan elektrisch. Nu heeft elke aandrijving zijn eigen voor en nadelen.

Waarom Verbrandingsmachines hebben uitstoot van diverse schadelijke stoffen Elke machines is een bron van uitstoot Uitstoot minder efficiënt verwerkt. Zo hebben verbrandingsmachines het nadeel dat ze uitstoot hebben van schadelijke stoffen. Nou kun je dat met een katalysator wel beperken, maar je voorkomt er niet mee dat je in Nederland duizenden bronnen van schadelijke stoffen hebt. Ook in je bedrijf, is elke unit een bron van schadelijke stoffen. Zeker als je met diesel te maken hebt is de uitstoot schadelijk. Dat blijkt alleen al uit het feit dat er met dieselmachines tot en met 4 ton niet meer binnen gereden mag worden. Boven 4 ton geldt die roetfilterverplichting.

Waarom Elektrische machines hebben op de plek van gebruik geen uitstoot Energie wordt onttrokken uit het netwerk. Centrales hebben ook uitstoot Betere controle en beheersing van schadelijke stoffen Kijken we naar de elektrische machines, dan moeten we concluderen dat deze machines op de plaats van gebruik een stuk schoner zijn dan hun verbranderequivalent. Het houdt echter wel in dat het energieverbruik van het bedrijf toeneemt. Immers de batterijen moeten geladen worden en aan het energienetwerk wordt meer stroom onttrokken. De centrales moeten deze energie weer opwekken en ook deze hebben een enorme uitstoot van verschillende (schadelijke) stoffen. Voordeel is wel dat er op veel minder plaatsen uitstoot plaatsvindt, en dat de uitstoot beter controleerbaar en beheersbaarder is.

Daarom Temperatuurstijging als gevolg Totale klimaatverandering, verhoging van de zeespiegel, verschuiven van klimatologische gebieden Die broeikasgassen zorgen er op hun beurt weer voor dat de gemiddelde temperaturen op de aarde en dus ook in Nederland stijgen. Hierdoor vindt er een verschuiving plaats van de klimatologische gebieden, verhoging van de zeespiegel met alle vervelende gevolgen in Nederland van dienuitsterven van diverse planten en dieren enz enz. vrij heftig dus.

Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept Waarmee zullen we in de toekomst rekening moeten houden? Contineu inzet Lage emissie Geluid Trillingen Ergonomie Totale running cost Energie verbruik Aanschafkosten brandstofprijzen Gebruik van op oliegebaseerde brandstoffen Beschikbare technologie Recyclebaar- heid Beschikbaarheid van nieuwe brandstoffen Beschikbare infrastructuur Als we dan gaan kijken naar alternatieven moeten we wederom rekening houden met verschillende zaken. Zo hebben we een aantal externe en interne aangelegenheden, en die heb ik even in een overzicht gezet. Als we extern kijken moeten we rekening houden met zaken als techniek, m.a.w. wat is er beschikbaar, maar ook de brandstofprijzen en infrastructuur. Daarnaast moeten we ook kijken of we niet te milieubelastend bezig zijn. Daarnaast zijn ook een aantal andere zaken belangrijk. Dan moeten we denken aan productiviteit, aanschafkosten comfort en inzet.

Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept   Diesel benzine waterstof (gasvormig) waterstof (vloeibaar) Methanol Aardgas veilgheidscriteria redelijk hoog rafineerbaar erg moeilijk moeilijk n.v.t. makkelijk beschikbaarheid goed erg goed slecht erg slecht gaat wel infrastructuur milieuvriendelijkheid niet Als we dan kijken wat we op dit moment ter beschikking hebben en hoe zich deze brandstoffen verhouden ten opzichte van kriterea zoals verkrijgbaarheid infrastructuur, brandveiligheid enz enz, Dan krijgen we het volgende overzicht. Vervolgens stelt Toyota het volgende, Hybride is niet dé oplossing……… het is een oplossing !

Het Hybride Concept - Milieu Milieu: Hoe kunnen we de uitstoot verminderen zonder concessies te doen aan interne aangelegenheden ( comfort / productiviteit / cost of ownership) en rekening te houden meet externe aangelegenheden (brandstofprijzen / bestaande bedrijfstoepassingen)? Één oplossing die we onderzocht hebben is het hybride systeem Sinds 1997 beschikbaar op Toyota auto's… Meer dan 1 miljoen Toyota hybride auto’s verkocht. Hoe zou dit toegepast kunnen worden op Vorkheftrucks.?

Toyota Hybrid Forklift Concept – How? De vorkheftruck is aangedreven met verbrandingsmotor en elektrisch… De hydraulische pomp is aangedreven met verbrandingsmotor óf elektrisch De wielen zijn elektrisch aangedreven ( batterij of generator) Motor Motor/generator Motor/Generator Koppeling Batterij Invertor Pomp Wiel

“Stationair” Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel Motor/Generator

Lichte belasting, heffen en/of rijden Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel Motor/Generator

zware belasting of volle batterij, heffen en/of rijden Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel Motor/Generator

Maximale belasting, heffen en/of rijden Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel Motor/Generator

Regeneratief remmen en heffen Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel Motor/Generator

Regeneratief remmen Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel

Binnen gebruik, elektrisch heffen en rijden Motor Motor/Generator Pomp Batterij Wiel Motor/Generator

Toyota Hybride vorkheftruck Concept – Wat zijn de voordelen? De heftruck is zowel elektrisch als IC aangedreven.… De productiviteit ligt hierdoor op een gelijk niveau als de IC aangedreven machine Continudienst is mogelijk (3 shifts / dag) Reductie van brandstofverbruik Reductie van uitlaatgasemissie (indoors)

Hoe ziet het er dan uit? Verbrandingsmotor ( Atkinson / Miller principe) Elektromotoren Accupack

Principes Verbrandingsmotor (atkinson / miller) Groot gedeelte van vermogen gaat verloren aan compressieslag Compressieslag gereduceerd Minder vermogen verlies Hoger rendement

Principes Elektromotor 1/ generator (MG1) AC synchrone borstelloze wisselstroommotor. maximum toerental van 10.000 rpm.  Vermogen: 25 Kw (34 pk) bij 10.000 rpm. Eerste functie : dynamo Tweede functie : starten van de motor.

Principes Elektromotor 2 / generator (MG2) AC synchrone borstelloze wisselstroommotor. maximum toerental van 6.000 rpm.  Vermogen: 50 Kw (68 pk) bij ca 1.250 rpm. Eerste functie : aandrijving Tweede functie : opwekken van energie in het regeneratief remsysteem.

Nikkel metaal hydride (NiMH). Gewicht is 45 Kg. De THS II accuset Nikkel metaal hydride (NiMH). Gewicht is 45 Kg. De HV accuset bestaat uit: 28 Modules 6 Cellen per Module 168 Cellen totaal 1.2 Volts per Cel 201.6 Volts totaal 6,5 A/h (3h)

Toyota Hybride vorkheftruck concept – Volgende stap ? Product beschikbaarheid: Het basis productconcept is gereed. Marktbeschikbaarheid: …is de Europeese markt klaar?

Toyota Hybrid Forklift Concept Ultieme Eco - Forklift Ultieme Vorkheftruck Brandstofcel Hybride Geavanceerde batterijsystemen Gereduceerd brandstofverbruik TOYOTA Hybride technologie Verhogen van inzetbaarheid Vorkheftruck verbranding Elektrische vorkheftruck

Dank voor uw aandacht.