Het Semantic Web: voor een gezonder Web Lloyd Rutledge, Universitair Docent, INF Opening Academisch Jaar, 18 juni 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
Advertisements

Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
De SAE: het Nederlandse platform voor academisch erfgoed Esther Boeles ‘Academisch erfgoed: van en voor wie?’ Werkconferentie / 4 mei 2012 – Antwerpen.
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Semantiek en Geo-Informatie Oracle SIM workshop 16 Juni 2010,
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
8 oktober 2003dag van het document1 V2_'s archief voor instabiele media Een portal over elektronische kunst Sandra Fauconnier V2_Organisatie
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
Inleiding en Ontwerpen voor het semantische web : 2 cursussen
C-DSD: Curating the Dutch Song Database (Nederlandse Liederenbank) C-DSD Martine de Bruin.
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Open Universiteit Nederland Afstudeeropdracht Bachelor Informatica
zoeken en ontsluiten in de wereld van Google
Eric Sieverts Sector Innovatie & Ontwikkeling Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- & Informatie Management Hogeschool van Amsterdam Moderne.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Nuborgh College Oostenlicht
InternettechnologieRik Van de WalleGent, mei Semantic Web Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Cijfers over o.a. Europa Hans de Ruiter Gent, 19 november 2010.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
ONLINE VERBONDEN EN INTELLIGENTE COMPUTERS Semantisch web Tom Schurmans Gunter Fransen Nand Truyen Nele Lieben.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
OWL toepassing in Semantic Media Wiki
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Challenge the future Delft University of Technology Kick off projectorganisatie Multimedia Multimediaportal Paul Suijker.
1 The Legal Concepts and the Layman’s Terms Bridging the Gap through Ontology-Based Reasoning about Liability Ronny van Laarschot, Wouter van Steenbergen,
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Social Networking Abdullah Yilmaz Een korte historie Uitgevonden door Marc Zuckerberg Was alleen voor Harvard-studenten normaal Augustus 2005: Facebook.com.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Enterprise integratie met Linked Data en Semantisch Web
Introductie in Linked Data
Nieuwe cursus: Semantic web TouW-Informatica Symposium, 13 november 2010, Amsterdam Lloyd Rutledge.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
OPEN brainstorm.
WoordenlijstBeheer Terminologie centraal in de archiefsector
Spelregels Digitale stad
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Muziek - Ricky King - Medley
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Minor Digital World 1.
Transcript van de presentatie:

Het Semantic Web: voor een gezonder Web Lloyd Rutledge, Universitair Docent, INF Opening Academisch Jaar, 18 juni 2008

Semantiek: (bijna) zo oud als de Olympische Spelen Olympische spelen van de oudheid Moderne Olympische spelen

2.500 jaren gezond kennisdelen Herakles v.Chr.: Olympische Spelen beginnen 20 e eeuw: Moderne logica Gottlob Frege Aristoteles v.Chr.: Aristoteles, “uitvinder” van logica Laat 20 e eeuw: AI en kennisrepresentatie Douglas Lenat Dr. Johnson 1755: Dr. Johnsons woordenboek 21 e eeuw: World Wide en Semantic Web Tim Berners-Lee Carl Linneaus 1760: Taxonomie van levenssoorten Nog even niet: Zinvolle conclusies van alle data Cmdr. Data

Formaten van het Semantic Web ­URI (Uniform Resource Identifier) ­Een “woord”, als webadres ­ (lloyd:me) ­RDF (Resource Description Framework) ­Een “zin” als triple ­OWL (Web Ontology Language) ­Triples vormen kennisstructuur ­RIF (Rule Interchange Format) ­Nieuwe triples concluderen van basis triples ­Werk in uitvoering

Semantic Web “layer cake”

Semantic Web Baksteen – de URI ­Collecties en vocabularies: bronnen van URIs ­Namespace: name van vocabulary, afkorting van URI begin ­ = lloyd:me ­Namespace “lloyd” = ­Rijksmuseum collectie ­Nachtwacht= ­rijks:artefactSK-C-5 ­VRA (Visual Resource Association) vocabulary van predicaten ­vra:creator vra:date.creation vra:material vra:stylePeriod ­Getty Thesauri (Vocabularies) ­AAT: Art and Architecture Thesaurus ­ULAN: Union List of Artist Names ­TGN: Thesaurus of Geographic Names

Semantic Web mortel: de triple

Een Semantic Web netwerk

The Semantic Web Challenge ­Goud 2006 : E-Culture ­Het zoeken van kunstwerken ­de VU, UvA, het CWI ­Zilver 2004 : MuseumFinland ­Digitaal samengestelde museumcollecties ­Brons 2007: CHIP ­Het aanbevelen van kunstwerken ­De TU/e, het Rijks, het Telematica Instituut ­Goud 2004: Flink ­Social Networking, bij VU, Amsterdam ­November 2008: The Billion Triples Challenge X Olympics

FOAF ­“Friend Of A Friend” ­Is voor Semantic Web wat de homepage is voor de WWW ­Voor velen is FOAF de eerste stap ­Meestal door beta’s gemaakt, niet “echt” gebruikt

Web 2.0

Tim Berners-Lee’s gezondheidswaarschuwing “If we don't have the ability to understand the web as it's now emerging, we will end up with things that are very bad”

Web Science onderzoekscyclus

Semantic Web voor Open Leren ­“Open” van open source ­Lesmateriaal is voor iedereen toegankelijk ­Technisch, legaal en praktisch ­Open programmacode en webservices ­Leren met het Semantic Web: ontologieën voor … ­Curriculum en onderwerp ­Leerproces, bvb volgorde van materiaal ­Studenten en docenten ­Leren met Web 2.0 (en het Semantic Web) ­Mensen en data ­Machines en data voor mensen ­Mensen en mensen

Semantic Web voor bedrijven ­Delen van documenten: al lang klaar ­Document op een website is van overal beschikbaar ­Delen van data en kennis: nu mogelijk ­Net als de WWW delen van documenten veel makkelijker maakte in de jaren 90 ­RDF/OWL = delen van database ­Delen van regels en processen: er mee bezig ­RIF: Regels (logica) op het Semantic Web ­Bedrijven delen niet alleen data maar ook regels, afspraken en processen

Conclusie ­Moderne standaardisatie van oud activiteit ­Delen van kennis door definitie en conclusie ­Recente technologische in sociale infrastructuur ­Technologie en praktijk is “opknap” van Web 2.0 ­Sociale discipline antwoord op “tags” ­Technische delen van kennis tussen machines ­Semantic Web Capita selecta vak bij de OU ­Begint februari 2009