Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010
Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen voormiddag: fundamentele loopbeweging + variaties in spelvormen namiddag: sprint + start + aflossingen Zaterdag 01/05 (13u30-17u30) hindernissen + uithouding
Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) Examens Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) Didactische oefeningen lopen spelvormen aan elkaar (‘oefenexamen’) voorbereiding meenemen op lesdag zelf opdracht (cf. mail 10-03-2010) Examens theorie (08/05) opdracht spelvormen (cf. mail 10-03-2010) ppt + cursustekst praktijk didactiek (05/06) indien opdracht lopen
Fundamentele loopbeweging als rode draad doorheen de loopnummers Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Herhaling Fundamentele loopbeweging als rode draad doorheen de loopnummers
Onderdeel ‘Lopen’ bestaat uit: Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Herhaling Onderdeel ‘Lopen’ bestaat uit: sprint start aflossingen hindernissen uithouding Op een speelse manier technieken/houdingen aanleren => gebruik techniek- en variatie-as lopen
Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen Opbouw lessen Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: doelstellingen bij de jeugd methodologie bij de opbouw + foutenanalyse vergelijking techniek kind – volwassene veiligheid Niet steeds spelvormen, ook oefenvormen Theorie wordt meteen getoetst aan de praktijk
1. Hindernissen: algemeen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: algemeen Hindernissen ter voorbereiding van hordelopen en steeple In training over ≠ soorten hindernissen lopen Nuttig voor alle loopdisciplines: lenigheid, beweeglijkheid, snelheid, tempogevoel, enz. Belangrijk om op jonge leeftijd correct te werken!
1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Kinderen gewoon maken om hindernissen te overschrijden kegels hoepels matten dozen horden lijnen beken …
1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd HindernissenLOPEN! over de hindernissen lopen, niet springen oefeningen/spelen gericht op een snelle overschrijding (lage hindernissen vs. hoge hindernissen) niet vertragen voor of na een hindernis Technische richtlijnen: aanvalsbeen = eerste been bijtrekbeen = tweede been
1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Technische richtlijnen: aanvalsbeen gaat recht vooruit bijtrekbeen gaat zijwaarts over de hindernis niet twijfelen voor een hindernis vlot ritme tussen de hindernissen
1. Hindernissen: methodologie + foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie + foutenanalyse Kinderen leren wennen aan overschrijdingen: hindernissen kriskras door elkaar met verschillende hoogten en verschillende tussenafstanden (uitdagende leeromgeving) Nadien komen hindernissen in een rechte lijn aan bod Eerst snelheid, dan afstand, dan hoogte!
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Varieer je opstelling naargelang de mogelijkheden van de kinderen ieder kind moet snel over de hindernissen kunnen lopen (meerdere spel- en oefenrijen) => Hoogte en tussenafstand aanpassen aan het individu Zowel met het linker- als het rechterbeen als eerste over de hindernissen durven gaan (cf. sprintstart)
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Vijf belangrijke basiseigenschappen bij horden: snelheid horde-impuls hordetechniek ritmegevoel/ritmescholing beweeglijkheid Deze eigenschappen heb je nodig om een goede hordenoverschrijding te verkrijgen
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Snelheid (zie ook sprint) is cruciale factor snelheid is bij jeugd belangrijkste succesfactor correcte sprinttechniek (fundamentele loopbeweging…) snelle uitvoering is noodzakelijk, maar eerst rustig inoefenen (verschil snelle vs. trage uitvoering)
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Horde-impuls voorwaartse impuls (cf. sprint) lopen over ‘zones’ (40 tot 70 cm) waardoor je verplicht wordt uit te duwen lengte zone enkel verlengen indien sprinthouding behouden blijft 3- en 4-passenritme (4 of 5 steunen!) om links en rechts in te oefenen en impuls aan te leren
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Hordetechniek op het juiste moment ≠ acties (armen, benen en romp) niet in wedstrijdvorm en frequente prikkels zowel links als rechts oefenen techniek op te splitsen in enkele deelfragmenten: afzet overschrijding landing
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Hordetechniek afzet: op de bal van de voet knie-inzet voldoende afstand tot horde overschrijding: aanvalsbeen: knie hoog – onderbeen uitzwaaien bij bovenbeen horizontaal – na hindernis zo snel mogelijk naar beneden – LZP zo snel mogelijk voorwaarts bijtrekbeen: gebogen in de knie, hiel richting zitvlak – knie via oksel naar borst (onderbeen niet uitzwaaien) – voetplaatsing bij been voor het lichaam
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Hordetechniek overschrijding: romp: licht voorovergebogen bij overschrijding landing: behouden van ritme en snelheid voorwaarts georiënteerd voeten en bekken voorwaarts!
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Ritme algemene ritmescholing ritme laten horen/zien en progressief versnellen naar de hindernis variëren in ritme (korte/lange tussenafstand): 1-pas, 2-passen, 3-passen, enz. ritme mag niet gestoord worden
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Beweeglijkheid wordt belangrijker bij stijgende hoogte speels leniger worden: over/onder toestellen kruipen, trappen, zwaaien, zigzaggen, enz. oefenvormen lenigheid: hordezit, lenigheidoefeningen aan barre/rek, partneroefeningen, enz. (oefn. pg. 175/176)
1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Fouten (pg. 169/170) te hoog opspringen voor de horde opgelegd ritme niet halen/niet aanvoelen aanvalsbeen niet recht vooruit bijtrekbeen raakt de horde (enkel/voet) te wilde armbewegingen wedstrijden: te dicht op eerste horde Basisoefeningen (cf. praktijk)
1. Hindernissen: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: vergelijking volwassenen - kind Kortere zweeffase (landing zo kort mogelijk na de horde) Betere coördinatie en lenigheid Verbeterde hordeoverschrijding Snellere overschrijding
1. Hindernissen: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: praktische en organisatorische tips Specifieke, gerichte opwarming noodzakelijk Werk gedifferentieerd Afspraken: langs één zijde over de hindernis hindernissen zijn veilig en uitdagend Technisch correcte overschrijding => minder blessures
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 1. Hindernissen: vragen?
Is ‘speciaal’ in de loopdisciplines (cf. techniek- en variatie-as) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: algemeen De eigenschap die toelaat om een inspanning met geringe intensiteit een lange tijd vol te houden Is ‘speciaal’ in de loopdisciplines (cf. techniek- en variatie-as) Fundamentele loopbeweging met specifieke karakteristieken: voetafrol lagere knieheffing kortere paslengte en romp rechtop Is heel makkelijk trainbaar (talent vs. training)
2. Uithouding: doelstellingen bij de jeugd Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: doelstellingen bij de jeugd Verschil kennen tussen snel en traag lopen: kweken van ‘tempogevoel’ Fysieke doelstellingen worden niet gesteld. Atleten verbeteren via spelvormen hun cardiovasculair systeem Plezier beleven aan rustig lopen (niet steeds de eerste willen zijn)
2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Lang lopen verbetert de loopcoördinatie Starten met spelvormen (cf. variëren met loopspelen) Overgaan naar alternatieve trainingsvormen: oriëntatielopen circuittraining loopspelen (bv. vierkantloop) …
2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Trainer loopt zoveel mogelijk mee: motiverend voor de atleten kan tempo bepalen Wandelcrossen: in bos/park stappen & lopen met ≠ opdrachten/tips onderweg Initiatie hartslagbepaling
2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Fouten te snel lopen op de bal van de voet lopen onvoldoende beenstrekking schouders te gespannen
2. Uithouding: vergelijking volwassenen - kind Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: vergelijking volwassenen - kind Kind in speelsere omgeving met duidelijke afspraken qua begrenzing en tempo Volwassene veeleer ‘droge’ oefenstof Volwassene is coördinatief sterker => energiesparend lopen
2. Uithouding: praktische en organisatorische tips Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: praktische en organisatorische tips Veiligheid qua terrein (afbakening, ondergrond, grootte, enz.) Duidelijke afspraken Overbelasting vermijden Wees aanwezig
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen 2. Uithouding: vragen?