GROEILAND Op naar een nieuwe bloeiperiode van Nederland Frank Kalshoven 4 juni 2014 Shaun
Inhoud De gouden halve eeuw Naar een nieuwe bloeiperiode #Groeiland (Mede met dank aan het onderwijs) Naar een nieuwe bloeiperiode (Maar dan moet het onderwijs anders) #Groeiland
Hoe verandert de arbeidsinzet? Bevolking (+) Vrouwen (+) ---------------------------------------- Leren (-) Pensioen (-) Werkweek (-)
Hoe verandert de arbeidsproductiviteit? Onderwijs (+) Dynamiek (+) -------------------------------- Investeringen (-)
Dus daarom zijn we per Nederlander nu 4,5 keer zo rijk als in 1950 Met de hartelijke dank aan alle mensen in het onderwijs
Welke toekomst kiezen we? En welke rol speelt het onderwijs hierbij?
Hoe kan het onderwijs helpen? Vervroeg de eerste leertijd (non-cognitieve vaardigheden) Verkort en intensiveer ‘eerste leertijd’ Pak een hoofdrol bij ‘een leven lang leren’ (Gebruik ICT voor alle drie!)
Hoofdconclusie Er is keuze voor de toekomst Levensloop en scholing zijn de kern Ik kies voor meer uren werken per mensenleven en meer en vaker investeren in scholing Ik kies voor…