Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Varen op zonne-energie
Introductie Elektriciteit komt in de natuur voor als: - Bliksem
Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Crowdfunding voor Zonne-energie in Friesland
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Installaties.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Smart Energy Mix Congres Donderdag 12 oktober 2006 Hogeschool Windesheim Zwolle KIVI NIRIA. Van techniek tot toekomst.
Noodzakelijk? Betaalbaar?
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
1.4 prijsberekening ambacht en dienstverlening
Siem de Jong Funsports Leerplan Bsc 6 ‘Initieel Ontwerp’ Door: Robert Schneider.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Henk Schellen Vertigo 06H17 Tel 2651
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Domotica en Energiebesparing (Domotica = slimmigheid in huis)
Wat verbruikt een vliegtuig?
Energiezuinig huishouden
Meten Grootheden kun je meten in eenheden. Tijd seconde Luchtdruk bar
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Onderwerpen van deze presentatie
© 2011 Graydon Nederland.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh.
De Antonov 225 Het is Russisch....rustiek in zijn geheel, maar kwetsbaar.
Impulsmoment College Nat 1A,
Overal ter wereld schieten vrijheidsstrijders
Als de som en het verschil gegeven zijn.
… Ioniserende straling !!
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Basis Cursus Sterrenkunde
Regels voor het vermenigvuldigen
BOEK Website (zie Pag xxix in boek)
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Les 12b : MODULE 1 Snedekrachten (4)
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
5.1 Definitie van vermogen
Presentatie Project Cronus Welkom
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
De FFT spectrumanalyzer
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
4.3 Wet van behoud van energie
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Antwoorden oefenstof Opgave 1 a] 12 N/cm2 = N/dm2 b] 0,8 N/mm2 = N/m2
Afleiding vloeistofdruk formule dl1 + voorbeeld 4 berekening
Opgave 1 a) b) zwaartekracht (N) massa (kg)
Kinetische energie massa (kg) energie (J) snelheid (m/s)
De tweede wet van Newton
Schitterende Organisaties®
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
Voorlichting fysieke belasting
Hoeveelheidsaanpassing II
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Welkom bij PowerPoint Van soufian.
waarom plaatsen we onze verwarming onder het raam?
Ondertekening van overeenkomsten KS 2014/2015. Algemene voorwaarden studiefinancieringsregeling Nederland en Plaatselijk 2014/2015 Artikel 1.1 t/m Artikel.
Installaties.
Magnetische koeling: een echt alternatief?
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Presentatie Vliegen Paul Hu T4B. Inhoudsopgave Geschiedenis van luchtvaart De wet van Bernoulli Krachten Motoren Wat heb ik geleerd?
Transcript van de presentatie:

Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam Amsterdamse Hogeschool voor Techniek Projectgroep A1A1 Periode 1&2 Amsterdam, 18-12-2006

Groepsleden Koen van Hagen Alphons Hermans Dennis Hoevenaars Ruud Kessels Ali Rigi Thomas Schijf

Introductie Theorie druk Koen Theorie gyroscopen Thomas Morfologische onderzoek Alphons Nieuwe cockpit & Ontwerpaspecten Ali Financiële analyse Dennis Head Up Display Ruud

Wat verstaat men onder druk? Theorie druk Wat verstaat men onder druk?

De atmosfeer Drie lagen voor burgerluchtvaart: - Stratosfeer - Tropopause - Troposfeer ISA-tabel

Soorten drukken Statische druk (ps = m · g · h) Dynamische druk (pd = ½ · ρ · v2) Totale druk (pt = pd + ps) p = druk (Pa N/m²) m = massa (kg) g = valversnelling (m/s ²) h = hoogte (m) v = snelheid (m/s) ρ = dichtheid (kg/m³)

De snelheidsmeter Voornamelijk met Pd Pd = Pt - Ps 1: Statische poort 2: Totale druk poort 3: Membraam 4: Wijzer

De meting Wet van Bernoulli Ps + ½ · ρ · v2 = constant Continuïteitswet v1 · A1 = v2 · A2 A= Oppervlakte (m²) D= Diameter (m)

Wat verstaat men onder gyroscopen? Theorie gyroscopen Wat verstaat men onder gyroscopen?

Tol Laser Gyroscopische instrumenten Op Basis van: Standvastigheid Pressesie

Single degree of freedom Standvastigheid Pressesie -De snelheid v -Het Moment M -De kracht F Het impulsmoment [kg.m2/s] -De straal van de tol [m] -Het impuls [kg.m/s], (met de m massa en de v snelheid) Z x Y 90° x y z Standvastigheid: Hoe sneller, meer massa of straal de tol aan neemt hoe meer de middelpuntzoekende kracht en de zwaartekracht doet verwaarlozen en standvastigheid doet versterken. 90° Two degree of freedom Single degree of freedom

Single degree of freedom Two degree of freedom 3 assen (X, Y en Z) 2 Cardanringen Single degree of freedom 2 assen (X en Z bij koerstol) 1 Cardanring of 2 assen (X en Y bij bochtaanwijzer)

Stimulatie (toevoer energie) 2. Laser Stimulatie (toevoer energie) Frequentie (hetzelfde)

Toepassing 1-Lazerbundels 2-Spiegels (99,9%) 3-Kathode 4-Anode 6-Fotocel 1 6 5 3 4 Light Amplifcation by Stimulated Emission of Radiation 2 versterking uitdoving

X as: rollen Y as: stampen Z as: gieren

Morfologisch onderzoek Wat zijn de ontwerp mogelijkheden?

Deelfuncties Invoer Uitvoer Meten Omzetten Transporteren Corrigeren Versterken Weergeven

Morfologisch overzicht Deelfuncties Uitvoermogelijkheden

Uitvoermogelijkheden A B C D E 1 Meten Pitotbuis Statische poort (Deel) functies Uitvoermogelijkheden A B C D E 1 Meten Pitotbuis Statische poort Venturiebuis Pitot statische buis Smartprobe 2 Transporteren (druk) Flexibele buis Starre buis Koperdraad 3 Omzetten D/A converter A/D converter Transducer Multiplexer Membraamdoos 4 Corrigeren Air data computer Bimetaal 5 Versterken Transistor Mechanisch Integrated circuit 6 Transporteren (data) synchrosysteem glasvezel Databus (ARINC-429 Mechanische overbrenging 7 Microprocesor Lichtkristallen Symbol generator 8 Weergeven Analoog Thin film transistor Cathode ray tube LED display LCD display

Voor en nadelen Resultaat -3 +6 Factoren Analoge lijn Elektrische lijn Digitale lijn Betrouwbaarheid +2 +1 Duurzaamheid -1 Brandveiligheid -2 Aanschafkosten Onderhoudskosten Weegave Gewicht Benodigde ruimte Resultaat -3 +6 Zeer slecht -2 Slecht -1 Gemiddeld Goed +1 Zeer goed +2

Nieuwe cockpit & ontwerpaspecten Hoe ziet de modificatie er uit?

Huidige cockpit Basic six voor captain Back-up Basix six voor First officer

Nieuw cockpit ontwerp Digitale lijn EFIS PFD

Back-up systeem Analoge lijn Back-up systeem

Inrichting nieuwe cockpit Basic six Captain Back-up Basic six First officer

Primary Flight Display (PFD) 1 2 3 4 5 6 1- Airspeed Indicator 2- Heading Indicator 3- Bank Indicator 4- Attitude Indicator 5- Altimeter 6- Vertical speed Indicator

Ontwerp aspecten Onderhoud Duurzaamheid Veiligheid - A check - B Check - C Check - D Check Duurzaamheid Veiligheid - Failsafe - Afleesbaarheid

Wat kost de modificatie? Financiële Analyse Wat kost de modificatie?

Modificatie Financiële analyse voor één modificatie van een Boeing 737-300 Materiaalkosten Overige kosten: Omscholing Modificeren Onderhoud Rendabel?

Materiaalkosten Onderdeel Benodigd aantal Prijs per stuk Totaal prijs Smartprobe 2 +/- € 5.500,- +/- € 11.000,- Bekabeling 2 kabelbomen +/- € 7.000,- +/- € 14.000,- Multiplexer 4 +/- € 12,- +/- € 48,- Air Data Computer +/- € 11.500,- +/- € 23.000,- IC’s 120 +/- € 2,- +/- € 240,- Databus +/- € 2.500,- +/- € 5.000,- TFT schermen +/- € 10.000,- +/- € 20.000,- Backup system 1 +/- € 36.000,- Totaal +/- € 109.288,-

Overige kosten Omscholing 8 piloten (12 uur p.p.) Omscholing 4 monteurs (24 uur p.p.) Alleen voor het basic six gedeelte Doorbetaling piloten en monteurs

Overige Kosten Onderdeel Aantal uren Prijs per uur p.p. Totaal prijs Omscholing 4 onderhoudsmonteur 24 p.p. +/- € 80,- +/- € 7680,- Doorbetaling 4 onderhoudsmonteurs +/- € 60,- +/- € 5760,- Omscholing 8 Piloten 12 p.p. +/- € 300,- +/- € 28.800,- Doorbetaling 8 Piloten +/- € 250,- +/- € 24.000,- Modificeren 128 +/- € 7.680,- Totale overige kosten +/- € 73.920,- Totale materiaal kosten +/- € 109.288,- Totale modificatie kosten +/- € 183.208,-

Onderhoud Na modificatie komt onderhoud Kosten huidig model: 400.000t + 4.000.000 (in euro’s) Kosten gemodificeerd model: 320.000t + 4.183.208 (in euro’s) Onderhoudskosten gebaseerd op A,B,C checks + vervangingskosten

Onderhoud (vervolg) Onderhoudskosten zijn gebaseerd op de A, B, en C check én op de kosten voor de te vervangen materialen.

Rendabel Modificatie is naar 2,3 jaar rendabel

Head Up Display

Wat is een HUD? Huidige toepassingen Werking Voordelen

Ontworpen voor vliegtuigen die hoge snelheden vliegen Huidige toepassingen Militair gebruik Ontworpen voor vliegtuigen die hoge snelheden vliegen

Metingen omzetten d.m.v. Weergave d.m.v. Werking Symbol generator Lenzen CRT

Metingen omzetten Symbol generator toevoegen

Weergave CRT toevoegen

Aflezen

Voordelen Piloot kan continu aandachtschenken aan de situatie van het vliegtuig. Zonder veel problemen toe te passen.