Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

De actualiteit in de GGZ-NL
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Diagnostiek in de psychiatrie
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Lotgenotencontact.
Haptonomie.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Anorexia en Boulimia Nervosa
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
STICHTING WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK ROW (SWORO) Lotgenotendag 2013 Hein van Beek.
Methodiek van de psychodiagnostiek: BAPD
Infotheater Omgaan met agressie.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Observeren en rapporteren
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit Herfst les 6. Dummies Wie vertelt er over zijn dummy Ruil van dummie met een klasgenoot: –Wat valt je op? –Geef feedback: Visueel.
Psychosociale zorg bij erfelijke ziekten: de ziekte van Huntington
Angststoornis.
MARIAN 39 JAAR.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Onbegrepen lichamelijke klachten: Nijmeegse initiatieven
Leiderschap en zelfbedrog:
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Inhoud artikel H.F.A Diesfeldt
Mantelzorg, ook zelfzorg
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Powerpoint presentaties NCvB
Mindfulness.
Mindfulness bij persoonlijkheidsstoornissen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Psychosociale begeleiding bij kanker
ROC Psychiatrie eenzaamheid
Voortekenen herkennen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Solliciteren: wat wil ik?
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Naam: siri kruit med.hro.nl/krusr
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Lang zal die leven…?! schizofrenie op oudere leeftijd Paul David Meesters GGZ Buitenamstel / SBG Amsterdam.
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 7
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Persoonlijkheidsstoornissen
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
Maatschappelijke zorg 2
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Depressie bij kinderen en adolescenten
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Gedragsproblemen en stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD Prof. Dr. Jan Derksen www.jjlderksen.com

Hoe diagnosticeren we? Waaruit bestaat ons gereedschap? Goed kijken (observeren) Adequaat praten (interviewen) Testen (psychologische tests)

Geschiedenis De klinisch psycholoog als diagnosticus De klinisch psycholoog als behandelaar De klinisch psycholoog als diagnosticus en behandelaar (psychotherapeut) Het concept van onderzoeker en clinicus Wat brengt de toekomst?

De Intake Beetje zenuwachtig?

De intake 1 Eerste contact van een nieuwe patiënt met psychologische hulp: wat kan ik verwachten? Belang van een ervaren kracht aan de poort. Informatie via secretaresse of psychologisch assistente. Gegevens van de kaart.

De intake 2 Patiënt zelf ophalen uit de wachtkamer. Goed observeren. Hand geven, voorstellen, duidelijke informatie geven. Wie mag er bij zijn? Spreekkamer, opstelling: zithoek en bureau.

De intake 3 Begin vraag: wat kan ik voor u doen? wat zijn uw klachten of problemen? waarmee kan ik u helpen? vertelt u maar. Let goed op de eerste formulering van de klachten.

De intake 4 Meestal begint de persoon met de klachten te vertellen. Indien dit niet zo is, is het belangrijk wel op de klachten of problemen te komen die iemand hier hebben gebracht. Is de patiënt uit zichzelf gekomen, gestuurd of gebracht?

De intake 5 De klacht(en): Aard, intensiteit, frequentie van optreden, duur, functionele analyse. Hoe lang bestaan de klachten? Welke invloed hebben deze op het dagelijkse leven? Meldt de patiënt nog andere klachten?

De intake 6 Onderzoek de volgende symptoomstoornissen: angststoornissen (paniekaanvallen, fobieën, obsessief-compulsieve klachten, stressverschijnselen, etc) stemmingsstoornissen (depressie, agressie, manie, suïcidaliteit) somatoforme stoornissen (expressies, bezorgdheden)

Intake 7 Onderzoek: lichamelijk klachten, medische geschiedenis medicijnen gebruik (let op psychofarmaca) psychotische symptomen Leefstijl, verslavingen contacten met justitie

De intake 8 Onderzoek van de persoonlijkheid: kunt u uzelf eens beschrijven zodanig dat ik een goede indruk krijg van uw persoon, van uw karakter, uw manier van doen, omgaan met andere mensen. Betrek hierbij uw leefsituatie, uw opleiding en werk, uw intieme relaties en vriendschappen, uw hobby’s en interesses, seksualiteit, etc

De intake 9 Houding van de diagnosticus bij dit deel: open, minder structuur geven, patiënt zelf laten invullen verhelderingvragen, confrontaties met tegenstrijdigheden, proefduidingen

De intake 10 Let op: iemands vermogen om gevoelens te beleven en te uiten, de introspectie, zelfobservatie en reflectie iemands assertiviteit de vormgeving van seksualiteit en agressie in het gedrag de trekken volgens cluster A, B of C.

De intake 11 Cluster A: vreemd, bizar, achterdochtig (paranoïde, schizoïde, schizotypisch) Cluster B: impulsief, overdreven, emotioneel (theatraal, narcistisch, anti-sociaal, borderline) Cluster C: angstig, vermijdend, afhankelijk (vermijdende, afhankelijke, obsessief-compulsief, passief agressief)

De intake 12 Indien er voldoende tijd is: gezin van herkomst, beknopte levensgeschiedenis, ziekten en problemen van ouders en familieleden.

De intake 13 Verwachting van psychologische hulp? Bereidheid om erin te investeren in psychologische zin, in de zin van tijd, in financiële zin. Mogelijkheden voor heteroanamnese. Uitleg van werkwijze in het vervolg

Doe een intake Let op de problemen, hiervoor genoemd Breng deze volgende week mee We leren van feedback aan elkaar