Louise C. Urlings-Strop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Advertisements

Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Informatieavond naar het hoger onderwijs Sint-Joriscollege
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Procedure 100% decentraal
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Utrecht Law College.
Informatieavond vervolgkeuze Havo/Vwo Dinsdag 1 oktober 2013.
Informatieavond naar het hoger onderwijs
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Aanmelding en Inschrijving Studielink en Progress.NET | 1.
Vwo- eindexamencijfers en rendement Drs. Jan Nedermeijer, 12 februari 2009.
Aanmelding Studie Hoger Onderwijs
6VWO Mijn leven ná het JBC..
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
VOORLICHTING HAVO-5 VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE FINANCIERING.
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Jaap Hillebrand Laagcoördinator VWO-4
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Een ambitieuze studiecultuur
Studiecoach Bijeenkomst
Kiezen is een werkwoord Kiezen = verliezen. Studiekeuzeproces Realiseer je dat je echt moet kiezen wie ben je, wat wil je, wat kun je? wat vind je belangrijk?
Honours Programme Delft
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Gedeelte: Studiekeuze en LOB
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
VOORLICHTING VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE VOORSCHOT.
De eisen aan de (aankomende) student
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Ouderavond leerjaar 6. Programma – uuropening met algemene informatie 19:50 – uurinformatie decaan – uurkoffie –
Deel: Studiekeuze en LOB
Ouderavond 5 Havo 22 september Mentoren 5 Havo Maurice Veltmaat5HA Sjan van der Grijp5HB Gert Egberts5HC Caroline Giesen5HD Ellen Hieltjes5HE Gerard.
LAATSTE JAAR ZUYDERZEE COLLEGE Ouderavond 5 Havo & 6 Vwo.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Decentrale selectie bij geneeskunde: de loting voorbij?
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Jiri van der Werff Servicekantoor Arnhem Welkom bij DUO.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Welkom! Ouderavond klas 6 (Studie)keuze en LOB Erik Hegge
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Pre-University College
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Transcript van de presentatie:

Louise C. Urlings-Strop Selectie aan de Poort Louise C. Urlings-Strop Ted A.W. Splinter Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam Afscheidssymposium Dato de Gruijter – 12 februari 2009

Waarom decentrale selectie? Rendementen medische faculteiten nagenoeg gelijk Bron: Onderwijsvisitatie 2004, QANU

Verbetering Studeerprestaties Vóór de poort: Decentrale toelating Junior Med School Na de poort Kwaliteit van onderwijs Bindend studie advies Gedifferentieerde interventie i.o. Pre-graduate school education i.o. Graduate school (hoogleraren-school) Research Masters PhD-traject

Onderzoeken of het mogelijk is om studenten te selecteren Doel experiment Onderzoeken of het mogelijk is om studenten te selecteren die tijdens hun studie geneeskunde betere studeerprestaties vertonen en vaker extracurriculaire activiteiten uitvoeren dan centraal ingelote studenten

Loting versus Selectie Erasmus MC Selectie Procedure Aanmelding bij IB-Groep Fase 1 Loting 8+-ers 5.5 ≤ cijfer < 8 Fase 2 Geselecteerd Ingeloot Directe Toegang Cohort Erasmus MC 6

Loting versus Selectie Erasmus MC Selectie Procedure Aanmelding bij IB-Groep Fase 1 Loting 8+-ers 5.5 ≤ cijfer < 8 Fase 2 Geselecteerd Ingeloot Directe Toegang ’01 t/m ’04: 389 studenten ’01 t/m ’04: 938 studenten Cohort Erasmus MC 7

Selectieprocedure 1e fase Tijdens minimaal de laatste twee jaar voor sollicitatie nog steeds voortdurende en onderscheidende activiteiten op het gebied van: de gezondheidszorg bestuur en/of organisatie bijzondere prestaties extra vakken op middelbare school eerdere academische of relevante HBO opleidingservaring

Selectieprocedure 2e fase 5 toetsen over één medisch onderwerp: anatomie klinisch redeneren toepassing biochemische, epidemiologische en pathologische kennis verwerken van wetenschappelijke informatie logisch redeneren

Methode – studeerprestaties Studeersnelheid (gem credits/jaar, max is 60 per jaar) Onvoldoende : < 60 credits na twee jaar (bsa-norm) Gemiddeld Optimaal: 60 credits/jaar Gemiddeld cijfer behaald bij de 1e tentamenpoging Gemiddeld cijfer behaald voor eerste 3 co-schappen Deelname aan belangrijke extracurriculaire activiteiten

Resultaten – Pre-admission variables Geen significant verschil in aantal mannen en vrouwen in beide groepen Geselecteerde studenten zijn ongeveer 4 maanden ouder bij start studie (significant) Geen significant verschil in eindexamencijfer tussen beide groepen

Geselecteerde studenten vallen 2.6 maal minder uit! (significant) Resultaten – Onvoldoende: < 60 credits The overall difference in percentage of dropouts is significantly different between both groups. When calculating the statistical difference we have taken into account year of entrance and weighted lottery category. The selected group had a relative risk to drop out that is 2.58 times lower than that of their controls. Geselecteerde studenten vallen 2.6 maal minder uit! (significant)

Resultaten – Extracurriculaire activiteiten Geen significant verschil tussen beide groepen in percentage studenten dat optimaal studeert Behalve in cohort 2001, het eerste jaar, behalen de geselecteerde studenten geen hogere cijfers dan de ingelote studenten Geselecteerde studenten doen WEL veel vaker belangrijke extracurriculaire activiteiten (research masters) Grades of all students on all first examination attempts were taken into account. Except for cohort 2001 in the first year, the selected students obtained no higher grades than the lottery admitted students. 13

Resultaten – Klinische fase Cohorten 2001 en 2002 > 75% gestart In beide groepen even groot percentage studenten gestart cijfer Geselecteerd 7.97 p=0.001 Cohen’s Δ=0.50 Ingeloot 7.78

Dus doelgericht selecteren KAN!!! Conclusie De geselecteerde studenten presteren significant beter dan ingelote studenten: Minder uitval Vaker extracurriculaire activiteiten Hogere cijfers in de klinische fase Dus doelgericht selecteren KAN!!!

Aan welk syndroom ‘lijden’ de geselecteerde studenten? Vervolgonderzoek Aan welk syndroom ‘lijden’ de geselecteerde studenten?

Hypothese – regressiemodel Hidden smartness Prestatie motivatie Being selected Optimale leerstijl Wat is de optimale combinatie van factoren voor studiesucces? Bron: Onderzoeksvoorstel Marije Offringa

Praktische implicaties (onderdelen van) deze selectiemethode zijn bruikbaar voor: Matching voor 1e jaar → ambitie en motivatie ‘boven het maaiveld’ uit te steken Toelating voor (research)masters → wetenschappelijke interesse Onderzoek of het mogelijk is te selecteren op specifieke competenties die nodig zijn voor een bepaalde opleiding

Louise C. Urlings-Strop l.urlings-strop@erasmusmc.nl