Ontwikkelingstraject kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Kindercases.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Voorstelling 6de leerjaar
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Morele ontwikkeling en opvoeding
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Communicatie en dementie
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Fitheid en gezondheid.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Welkom op onze ouderochtend
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Hoe pedagogisch handelen?
Pedagogiek als beroep.
Tussen schoot en … peuterklas
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
“Ik vind het zo spannend !” - over angsten bij jonge kinderen
De ontwikkeling van het kind !
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Jongvolwassenheid met autisme
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingstraject kinderen Eveline Goethals Psychologe Centrum voor Metabole Ziekten UZ Leuven Antwerpen, 21 november 2008

Baby Ontdekken van lichaam Omgeving leren vertrouwen: ouders zijn er wanneer ik ze nodig heb : ‘hechting’ Diffuse ervaring van ‘onwelzijn’ Kern ouder-kind-relatie geraakt Geruststellende aanwezigheid (zorg, liefde, contact, aandacht)

Peuter (1-2/3jaar) Op stap gaan om de omgeving te verkennen Leren praten, zindelijkheid Zelfbewustwordings-proces: * ontdekken wat ze allemaal zelf kunnen * ontdekken eigen persoontje, eigen kunnen, eigen wil (“ik doen”, “neen”)

Liefdevolle ondersteunende houding, geduld, begrip, grenzen bv. zelf met lepel eten bv. zelf op potje, speelgoed opruimen, …

Kleuter (2/3-6jaar) Leren omgaan met anderen: volwassenen, leeftijdsgenoten Ontwikkelen van taal- en communicatievaardigheden Voorbereiding op schoolse leren Ontwikkeling logisch denkvermogen (5j) Zoektocht naar oorzaak van ziekte, soms schuldgevoel

- Duidelijkheid geven, duidelijke regels hanteren - Samen dingen doen - Onafhankelijkheid bevorderen - Positief gedrag aanmoedigen, storend gedrag afkeuren - Stimulerende omgeving bieden

Lagere school kind Veel bijleren en zelfvertrouwen opbouwen Voor zichzelf leren zorgen Gevoelens leren herkennen en verwoorden Leren rekening houden met regels Contacten met leeftijdsgenootjes Keuzes leren maken

Angst ivm lichaamsintegriteit ‘Wetenschappelijk’ denken Verschil met peers - Schools programma aanbieden - Duidelijke grenzen stellen en hier uitleg over verschaffen - Toenemende ruimte en verantwoordelijkheid geven om eigen keuzes te maken

Adolescent Op zoek naar zichzelf om zo een eigen identiteit te ontwikkelen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Experimenteergedrag Leren wennen aan lichamelijke veranderingen Zich losmaken van thuis Eigen mening

Creativiteit aanmoedigen Begrip ziekteproces Vragen gevolgen korte en lange termijn Dieet, medicatie als paradox Creativiteit aanmoedigen Autonomie bevorderen Ruimte voor leerproces Duidelijke grenzen Dialoog, onderhandeling,compromis