Ontwikkelingstraject kinderen Eveline Goethals Psychologe Centrum voor Metabole Ziekten UZ Leuven Antwerpen, 21 november 2008
Baby Ontdekken van lichaam Omgeving leren vertrouwen: ouders zijn er wanneer ik ze nodig heb : ‘hechting’ Diffuse ervaring van ‘onwelzijn’ Kern ouder-kind-relatie geraakt Geruststellende aanwezigheid (zorg, liefde, contact, aandacht)
Peuter (1-2/3jaar) Op stap gaan om de omgeving te verkennen Leren praten, zindelijkheid Zelfbewustwordings-proces: * ontdekken wat ze allemaal zelf kunnen * ontdekken eigen persoontje, eigen kunnen, eigen wil (“ik doen”, “neen”)
Liefdevolle ondersteunende houding, geduld, begrip, grenzen bv. zelf met lepel eten bv. zelf op potje, speelgoed opruimen, …
Kleuter (2/3-6jaar) Leren omgaan met anderen: volwassenen, leeftijdsgenoten Ontwikkelen van taal- en communicatievaardigheden Voorbereiding op schoolse leren Ontwikkeling logisch denkvermogen (5j) Zoektocht naar oorzaak van ziekte, soms schuldgevoel
- Duidelijkheid geven, duidelijke regels hanteren - Samen dingen doen - Onafhankelijkheid bevorderen - Positief gedrag aanmoedigen, storend gedrag afkeuren - Stimulerende omgeving bieden
Lagere school kind Veel bijleren en zelfvertrouwen opbouwen Voor zichzelf leren zorgen Gevoelens leren herkennen en verwoorden Leren rekening houden met regels Contacten met leeftijdsgenootjes Keuzes leren maken
Angst ivm lichaamsintegriteit ‘Wetenschappelijk’ denken Verschil met peers - Schools programma aanbieden - Duidelijke grenzen stellen en hier uitleg over verschaffen - Toenemende ruimte en verantwoordelijkheid geven om eigen keuzes te maken
Adolescent Op zoek naar zichzelf om zo een eigen identiteit te ontwikkelen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Experimenteergedrag Leren wennen aan lichamelijke veranderingen Zich losmaken van thuis Eigen mening
Creativiteit aanmoedigen Begrip ziekteproces Vragen gevolgen korte en lange termijn Dieet, medicatie als paradox Creativiteit aanmoedigen Autonomie bevorderen Ruimte voor leerproces Duidelijke grenzen Dialoog, onderhandeling,compromis