Zaken doen op de politieke markt RECRONjuniorclub Jules Wilhelmus 28 november 2008
Zaken doen op de politieke markt
Programma Voorstellen Welke zaken wilt u doen? Hoe pakt u dit aan? Vragen? En nu aan het werk?
Voorstellen Directeur NGPR, Vereniging PR en Voorlichting Medewerker werkgroep Massacommunicatie RU Utrecht Woordvoerder minister van Economische Zaken Vice President Burson-Marstseller Director Corporate Affairs Public Morris International Directeur/eigenaar WMC BV Bestuur Stichting Instandhouding Nieuwspoort
Zaken doen op politieke markt Welke zaken wilt u doen?
Welke zaken wilt u doen? License to operate Subsidie binnen halen Voorstel tegenhouden Voorstel versoepelen Vergunning krijgen/uitbreiden En… Een blijvende constructieve relatie met de overheid
Zaken doen met de politiek
Zaken doen op de politieke markt Professionele vorm van politieke beleidsbeïnvloeding (lobby) Op die plaatsen en momenten waar wetten en regels worden gemaakt, belasting wordt geheven of subsidies worden verstrekt Wanneer niet-gewenste ontwikkelingen kunnen worden geremd en gewenste doelen kunnen worden gerealiseerd.
Gewone zaken en politieke zaken Met goede lobby houdt u uw collectieve marktaandeel maximaal Houdt u concurrenten op afstand Kunt u als ondernemer uw eigen marktaandeel vergroten 10% van een kleine markt<10% van een grote markt!
Zaken doen op politieke markt Welke zaken wilt u doen? Kent u de spelers?
Spelers op de politieke markt Regering Parlement Adviesorganen (RvS, Actel) Ministeries Agentschappen Toezichthouders Belangenorganisaties (NVB) Maatschappelijke organisaties Concurrenten Media Publiek
De spelers: De Haagse politiek
Ken uw gesprekspartners Politici Gebonden aan partijprogramma en regeerakkoord Hebben eigen mening/ervaring Willen herkozen worden Willen scoren Op zoek naar win-win Benauwd voor concurrentie en voor slechte publiciteit Willen graag vertellen dat ze er met de sector zijn uitgekomen Praten liever met echte ondernemers dan met een branche
mediacratie Media Parlement Kabinet
Maar ook: Lobbycratie Lobby Parlement Kabinet
Ken uw gesprekspartners Ambtenaren: Hebben macht en dat zult u weten Gaan voor hun specifieke onderdeel Risicomijdend Praten liever met branche dan met ondernemingen
Ministerie Politieke top Ambtelijke top SG--DG-- directeur De beleidsambtenaren
Zaken doen op politieke markt Welke zaken wilt u doen? Kent u de spelers? Hoe pakt u het aan?
Hoe pakt u aan? Probleemstelling en doelstelling Arena-analyse (standpunten/bondgenoten/agenda/ beslissers/beïnvloeders) Strategie Politieke boodschap Tone of voice Tijdspad/timing Alleen of samen Compromis of ‘alles of niets’ Middelen Evaluatie
Wat wilt u bereiken? License to operate Subsidie binnen halen Voorstel tegenhouden Voorstel versoepelen Vergunning krijgen/uitbreiden En… Een blijvende constructieve relatie met de overheid
Arena analyse Ken de spelregels (besluitvorming, Reglement van Orde, vergaderschema’s etc.) Ken uw gesprekspartners! Wie hebben paralel/tegengesteld belang? Zijn coalities mogelijk? Besluitvorming: timing!
Hoe pakt u aan? Probleemstelling en doelstelling Arena-analyse (standpunten/bondgenoten/agenda/ beslissers/beïnvloeders) Strategie Politieke boodschap Tone of voice Tijdspad/timing Alleen of samen Compromis of ‘alles of niets’ Middelen Evaluatie
Middelen Brieven, position papers, internet, Persoonlijke gesprekken Werkbezoeken, stages Symposia, conferenties Onderzoek Media: opinieartikel/persconferentie/politieke advertentie/’lekken’ Bekleden strategische posities! Publieksacties/aanbieden petitie/advertentie (als laatste redmiddel)
Uw imago en effectiviteit Wordt bepaald door: Resultaten Acties Communicatie En…. Corporate story/primaire associatie
Politiek imago Kernenergie (onveilig) Alcohol (overmatig alcohol gebruik) Tabak (dodelijk) Voeding (obesitas) Bio industrie (dierproeven) Milieu beweging (agressief) Banken (eigenbelang) Pharmaceutische industrie (zakkenvullers) Recron (??????????)
Wanneer gaat het mis? Onvolledig verhaal vertellen (liegen) Asymmetrische informatievoorziening Bluffen Te laat beginnen Taakverdeling intern niet goed afstemmen Evaluatie / afhechting vergeten. Te nadrukkelijk aanwezig zijn (ander moet ook kunnen ‘scoren’)
Lobby: basis principes Straal trots en zelfvertrouwen uit U heeft een maatschappelijke rol! Repareer het dak als de zon schijnt Ken uw tegenstanders U staat er niet alleen voor Kies de juiste middelen Vertrouwen komt te voet… Timing, timing Als u niet aan tafel zit…
Kies de juiste middelen Brieven, position papers, internet, Persoonlijke gesprekken (wie is de beste afzender?) Werkbezoeken, stages Symposia, conferenties Onderzoek (laten doen) Media: opinieartikel/persconferentie/politieke advertentie/’lekken’ Bekleden strategische posities in gemeenschap! Publieksacties/aanbieden petitie (als laatste redmiddel) Beroepscommissies
Vertrouwen komt te voet en … vertrekt te paard Blijf zakelijk Transparant Betrouwbaar Besef dat er meer belangen zijn Wees constructief
Timing, timing Ken het besluitvormingsproces Lobby op het juiste moment Bedenk wat uw tegenstanders zullen zeggen: anticipeer en reageer Vorm op het juiste moment coalities
Als u niet aan tafel zit… wordt er ook niet voor u gedekt Houd uw netwerk in stand Blijf meepraten Geef alternatieven, onderbouw en geef niet op
En nu aan het werk Uitdaging: recreatieondernemers willen dat er een fonds komt om voorzieningen voor hun rokende klanten te kunnen betalen (heaters, overkappingen terras, rookruimte etc.) Hoe pakt u dit aan: Welke argumenten richt u op wie? Wie zijn uw vrienden/vijanden? Coalities? Wat is uw strategie?
Vragen?