“Crime Corridor E30” (CCE30) Internationale oorzaken met nationale gevolgen? International partners
Europese weg E30 Lengte: 5800 km
Criminaliteit personen en goederen overvallen – illegale handel/smokkel – drugs – wapens – mobiele banditisme
Personen (Politie, KMAR) Mobiel banditisme Diefstallen Inbraken Overvallen Gijzelingen Fraude
Goederen (Douane) economische criminaliteit Smokkel Preferentiele tarieven Anti-dumping rechten In-uitvoer Fraude/vervalsing
- Invloed op woon/leef/werkklimaat, overvallen, inbraken, diefstallen, gijzelingen, smokkel, wapenhandel, terrorisme, drugs, mobiele banditisme. - Onveiligheid transportlogistiek NL; gijzelingen, diefstal van voertuigen en ladingen. - Illegale koeriersactiviteiten; mensenhandel, auto’s, drugs, wapens, vuurwerk, goederen, milieucriminaliteit. - Onveilige bedrijventerreinen; inbraak, diefstal, brandstichting - Onveilige verzorgingsplaatsen, diefstal, inbraak, gijzeling - Bevordering Mobiel banditisme en andere criminaliteitsvormen. Mogelijke gevolgen:
“De E30 als aan- en afvoer van criminaliteit, internationale oorzaken met nationale gevolgen” -Invloeden open grenzen in relatie tot illegale aanvoer van mensen en goederen -Vraagstukken met betrekking tot internationale milieu- en vervoerscriminaliteit -Bevordering internationale informatie/data uitwisseling en samenwerkingen -Invloed Crime Corridor E30 op woon-werk-leefklimaat Onderzoekstitel onderzoeksvragen
Deliverables ( voor o.a. Regio’s, Politie, Douane, KMAR, Universiteiten, Vervoerorganisaties) Internationale seminars beeldvorming Crime Corridor E30 problematiek Uitwisseling kennis/ervaringen/informatie en data-analyse op operationeel niveau Samenwerkingsverbanden (versterken) internationale partners m.b.t. opleidingen/strategieën/techniek Probleemoplossing weergegeven; verbetering criminaliteitspreventie, handhaving, opsporing en vervolging. Ontwikkelen nieuwe (operationele en bestuurlijke) methoden Wetenschappelijk onderzoek vervoersstromen/wegverkeer, conclusies en aanbevelingen. Haalbaarheid uitrol Early Warning pilot-concept EWP Pilot project starten en monitoren Onderzoek consequenties Verdrag van Prüm en “datenschutz” wetgeving.
E30 Early Warning Pilot (indien haalbaar) Datakoppeling, informatie uitwisseling en samenwerking: o.a. cameratoezicht en kentekenregistratie (verdacht rij-route gedrag) In EU-verband samenwerking tussen minimaal 3 landen: - Nederland - Duitsland - Polen Volgens Verdrag van Prüm 2005
Financierings mogelijkheden Het E30 project “Personen” kan mogelijk deels worden gefinancierd uit het Europese werkprogramma “Prevention of and Fight against Crime” prio 6 en/of 7, onderdeel van het General Programme “Security and Safeguarding Liberties” Het E30 project “Goederen” kan mogelijk worden gefinancierd uit het Hercule 2 programma van European Anti Fraude Office (OLAF) Brussel kan tot maximaal 80% voorzien in financiering. Geldt alleen indien overheid penvoerder is, anders mogelijk tot maximaal 90%. Koppeling, samenwerking parallelle/soortgelijke initiatieven.
Marianne Junger Universiteit Twente Jan Quinten Politie Ronald Weel Stichting Nederland Alert Mei 2011(v6) Projekt „Crime Corridor E30“