Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Seminar Juridische Informatievaardigheden / mr. P. (Pascal) Braak, UvA
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Piet ten Have Pieter Oterdoom
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Het doen van onderzoek in klas 4
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Studieloopbaancoaching
Voorlichting 17 september 2013
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Methoden van Onderzoek
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Organisatie van het onderwijs in bibliotheek 2Bergen
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Taalportfolio Voorstelrondje.
Vernieuwing verzorging
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Software-ontwikkeling I
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Introductie bibliotheek sociale wetenschappen: Master Toerisme   Praktische informatie   Toegang tot de catalogus (boeken, tijdschriften in gedrukte.
Overzicht presentatie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng  Databanken.
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
LEREN LEREN & PAL.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
Voorlichtingsavond klas 3 havo/vwo
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Babbage DRO Welkom!.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
College-etiquette. ICT-toepassingen: KU Loket, Toledo, ISP & IER
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Historische praktijk 3 (BA 3 geschiedenis) Inleiding, Marc Boone 14 mei 2008.
Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en.
Faculteit Sociale Wetenschappen Infodag zaterdag 21 april
department Educational studies
Transcript van de presentatie:

Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014

Verloop workshop Presentatie (15 min.): o praktijk SBIB en HUB Actief (25 min.): o 3 groepen en 3 flipcharts o Per groep: Oplijsten positieve/nieuwe elementen (1 belangrijkste): 3’ Oplijsten verbeterpunten (1 belangrijkste): 3’ Uitwerken belangrijkste verbeterpunt: 3’ o Presentatie aan iedereen (max. 4’ per groep)

Wat doet SBIB? Rondleidingen (max. 15-tal studenten) Info- en oefensessies (auditoria, Agora, pc-klas bib) Afspraken met docenten vooraf! Instructiemateriaal via Toledo en website SBIB (handleidingen, ppt, filmpjes) To do: aanpassen tutorial Associatie 1 ste BA, 2 de BA, schakelprogramma’s, MA: eigen faculteit en interfacultair

Wat doet HUB? Rondleidingen (beperkt) Introductie- en demosessies (al dan niet ‘hands on’) Overleg met docenten vooraf! Promotie maken voor Associatie zoekplatform Teach the teacher Vnl 1 ste en 2 de jaars

Voorbeelden SBIB Website SBIB o Cursus D. De Grooff : Communicatiewetenschappen + bib (gedrukt, via website en Toledo) Cursus E. Drieskens: Politieke wetenschappen – Sociologie + bib (gedrukt, Toledo, deel op website) Andere werken in Bib onder UDC 303

Voorbeelden HUB Eigen cursus docenten: onderzoeksvaardigheden, methodologie, academische vaardigheden enz. Saunders, M. e.a., Methoden en technieken van onderzoek. Amsterdam : Pearson Education Benelux, 2011 Andere werken in Bib onder UDC 303 APA : info per faculteit

Belangrijke aandachtspunten 1 Fysieke rondleiding (kleine groepen / grote groepen) Integratie in cursus (verplicht) o infosessie in bib of leslokaal o worden de sessies gegeven door bibpersoneel of door de docent (teach the teacher)? o hands on sessies of ex cathedra o oefeningen / papers achteraf o tussentijdse begeleiding door assistent o evaluatie door docent

Belangrijke aandachtspunten 2 Extra vragen bij infosessies: inhoud: algemene intro (alles) of specifiek/gericht (online) instructiemateriaal: tutorial, andere? Praktisch: tijdstip: just in case (begin acjaar) of just in time (op moment van een opdracht)? inschrijvingen via Toledo (rondleiding / infosessie) doelpubliek:1stejaars of hogere jaars? Herhaling en opbouw is belangrijk: BA, MA, schakelprogramma’s, ook individueel aan de balie!