Honoursmaster: een nieuw perspectief voor excellentiebevordering? Stan van Ginkel en Pierre van Eijl Albert Pilot.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TALENT SCOUTEN EN UITDAGEN Oftewel: Nut en noodzaak van Honourstrajecten Onderwijsmiddag 20 januari 2009 Jeroen Touwen.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De deelnemers over 16 stellingen
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
ouderavond 6 tvwo programma InleidingJaap Oudenaarden IBAnette van het Erve DecaanAlbert Wisgerhof.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Sanne Tromp Ton van der Valk
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Louise C. Urlings-Strop
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
VTB Technasium Vakcollege
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 26 maart 2013.
Portfolio Faculteit der Letteren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Radboud Universiteit Nijmegen
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
De honours community: een stimulans voor excellentie?
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Honours Programme Delft
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 17 oktober 2012.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 5 april – Inleiding door studieadviseur Sigrid Botzen – Amber Nefkens over haar.
UvA Matching Bèta-gamma & Future Planet Studies Rick Vermin
Inrichten van een dienst Weblectures
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Honoursonderwijs in HBO
De eisen aan de (aankomende) student
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Honours Programme Delft
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Bio-medische wetenschappen aan de Science faculteit & het AMC van de Universiteit van Amsterdam Bachelordag 8 maart 2014 Prof. Dr. Stanley Brul BSc directeur.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Global Entrepreneurship Week
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
De honours community: een stimulans voor excellentie?
In kaart brengen van ‘honoursdidactiek’
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Onderzoeksmaster Rechten
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

Honoursmaster: een nieuw perspectief voor excellentiebevordering? Stan van Ginkel en Pierre van Eijl Albert Pilot IVLOS, Universiteit Utrecht Workshop Sirius/VOR-HO Conferentie donderdag 23 september 2010

Workshopprogramma Start van de workshop Inleiding ‘Profielen van honoursmasters’ Vraag naar inhoud honoursmasterprogramma’s (individueel en in duo’s) Bespreking antwoorden – uur Vervolgonderzoek? IVLOS, Universiteit Utrecht

Aanleiding onderzoek Belangstelling voor excellentie in de masterfase (Sirius) Verkennend onderzoek naar programma- en studentenperspectief Centrale vragen: 1) Welke honoursmasterprogramma’s zijn er in Nederland en in het buitenland en hoe zijn ze opgezet? 2) Wat is de belangstelling van masterstudenten voor honoursactiviteiten? IVLOS, Universiteit Utrecht

Inventarisatie honoursmasters en excellente mastertracés (1) Web- & literatuursearch 17 excellente tracés gevonden in Nederland (WO) Programma’s gericht op onderzoek en/of maatschappelijk werkveld Vaak zijn externe partners bij programma’s betrokken (onderzoeksinstituten, rechtbanken, bedrijven enz.) Zowel alfa, bèta/techniek, gamma, biomedisch als interdisciplinair IVLOS, Universiteit Utrecht

Inhoudelijke groepering van honoursmasterprogramma’s

Inventarisatie (2) Academische vaardigheden Vaardigheden veel genoemd Onderzoeksvaardigheden komen bij bijna alle programma’s voor Bij de helft van de programma’s ook vaardigheden in verband met academisch leren en mondeling presenteren Hier en daar gespreksvaardigheden, wetenschappelijk schrijven en praktische vaardigheden IVLOS, Universiteit Utrecht

Inventarisatie (3) Academische vaardigheden Soms: Multidisciplinair leren denken Kritische reflectie op de vakinhoud Debatvaardigheden Ondernemersvaardigheden Samenwerkingsvaardigheden IVLOS, Universiteit Utrecht

Academische vaardigheden in honoursmasters (NL) IVLOS, Universiteit Utrecht

Inventarisatie (4) Selectie Combinatie van selectiemethoden: Motivatiebrief, C.V. en selectiegesprek Diversiteit van selectiecriteria: Gemiddelde cijfer bachelorvakken Bij aantal programma’s een schrijfopdracht of er wordt gevraagd een onderzoeksvoorstel te schrijven. Bij enkele programma’s: test Engels, planning van het honourstraject, contract, een kennistoets of extra collegegeld. IVLOS, Universiteit Utrecht

Inventarisatie (5) Onderwijsvormen De onderwijsvormen zijn divers Nadruk op werkcolleges met kleine groepjes honoursstudenten Daarnaast intensieve individuele begeleiding door een hoofd- of topdocent IVLOS, Universiteit Utrecht

Inventarisatie (6) Drie profielen Uit de inventarisatie komen grofweg drie soorten programma’s naar voren die zich onderscheiden naar missie en opzet: ‘onderzoeksgerichte honoursmaster’ (vooral alfa en biomedisch) ‘praktijkgerichte honoursmaster’ (meer op professie gericht) ‘multidisciplinaire honoursmaster/class’ (gamma- gericht) IVLOS, Universiteit Utrecht

Vraag: wat is belangrijk in míjn honoursmasterprogramma? 1) Geef op bijgaand schema aan waar je eigen master/doctoraalprogramma gesitueerd is (zet een M of D in je schema) 2)a. Stel dat je een honoursmasterprogramma had willen volgen, waar zou je die geplaatst hebben in het schema? (Zet een H in het schema) b. Hoe zou je dat programma willen noemen? ) Wat zou belangrijk moeten zijn in dat honoursmasterprogramma? Zie vragenmatrix 4) Overleg met buurman/vrouw: wat zijn de drie belangrijkste punten in jullie honoursmasterprogramma’s?

Online inventarisatie bij groep masterstudenten 22 respondenten (respons 33 %) Afkomstig van zeven faculteiten (UU) 91% academische en 9% een onderzoeksmaster 20 – 30 uur per week studie Gemiddelde cijfer bachelor 7,1 Tweederde van de studenten werkt naast de studie 6 uur of meer per week 73% van de respondenten had behoefte aan extra activiteiten. IVLOS, Universiteit Utrecht

Behoefte aan extra activiteiten? Tweederde van de studenten had, indien mogelijk bij het begin, een excellent traject of een excellent masterprogramma willen doen in de masterfase. IVLOS, Universiteit Utrecht

Waarom extra activiteiten? 1)Uitbreiding vaardigheden4,6 2)Behoefte aan verdieping in vakgebied4,0 3)Meer kans op een baan4,0 4)Versterking van mijn C.V.4,0 5)Inhoudelijke interesse 3,9 IVLOS, Universiteit Utrecht

Welke extra activiteiten? 1)Seminar gericht op reflectie nieuwe ontwikkelingen in vakgebied 2)Workshop met test voor analyse persoonlijke talenten 3)Training leren netwerken 4)Het opstellen van ontwerpvragen en plan van aanpak 5)Cursus leren ondernemen 6)Training onderzoek presenteren in het Engels 7)Training wetenschappelijk publiceren in het Engels IVLOS, Universiteit Utrecht

Andere manier van onderwijs in de masterfase? 1)Meer maatschappelijk gericht4,0 2)Meer begeleiding door hoogleraar/hoofddocent 3,9 3)Meer werkcolleges3,6 4)Meer in een team (niet competitief)3,5 IVLOS, Universiteit Utrecht

Programmavormen? Extra onderdelen naast het masterprogramma Toelating op basis van motivatie 7,5 ECTS per jaar IVLOS, Universiteit Utrecht

Vervolgonderzoek? Stel je wilt de leereffecten van een honoursmasterprogramma onderzoeken: Waar zou je op letten bij je onderzoek? IVLOS, Universiteit Utrecht

Links Rapport over honoursmasterprogramma’s nours in de master_8mrt2010_2.pdf Rapporten over honoursonderwijs: medewerkers/mededelingen/51795main.html medewerkers/mededelingen/51795main.html Net uitgekomen: ‘Talent voor morgen, ontwikkeling van talent in het hoger onderwijs’ bij Noordhoff uitgevers: