Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICTO Update 2006 Een kort overzicht van ontwikkelingen.
Advertisements

Het internet.
Edushock leerfestival
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Wat is een Wiki Web 2.0
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Het nieuwe leren en social software
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
wiki’s opzetten en implementeren
WordPress les 3.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Informeel leren en….. social media
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Hardstyle.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Een wiki voor de UA bibliotheek Keuze van de software Karen Janssens 18 oktober 2007.
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU

HOM - COM Ledenvergadering 08 / 10 / Soluto bootversneller Link software: Link naar filmke:
Conversie programma’s Woensdag 12 januari Wat is conversie? Het omzetten van een media-file (tekst, geluid, foto, video) van het ene formaat naar.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 12 april 2010.
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Toetsen bij de methode… ‘My name is tom’?
Hoe maak je een wiki? Startershandleiding Benedict Wydooghe.
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
Learning by sleep.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
English and IPC How to teach content through English.
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
Online ontwikkelingssamenwerking Utrecht, December 2008.
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Topic 2: Website usability Innovative Generations © Innovative Generations.
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Gemaakt door Wesley Terpstra, Ingwer Teunissen en Tjeerd Crusifix
Linux Mint woensdag 8 oktober Linux Mint Wat is Linux Mint ?
Stef van Dijk. Inhoud Introductie Cookies? Waarom localStorage? Gebruik localStorage Demo localStorage Bronnen.
NETVIBES en DELICIOUS bij NHL HOGESCHOOL Hester van Randen 25 november 2010.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Tekst – en Werkboek Fairway 1.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
ONDERWIJS OP WEG DINSDAG 15 JUNI 2004
Praegus B.V.. .
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT

WIKI Ontstaan: 1995 Ward Cunningham

Wat is een wiki ? (wiki: What I Know Is) Kenmerken van een wiki: Erg simpel Toegang via browser Samenwerken: Iedereen kan lezen/wijzigen Het gaat om inhoud en niet layout/vorm Laatste versie is zichtbaar

Gebruik van wiki (educators use wiki) (your favorite feature) Tools: Edit en save Simpel maken van nieuwe pagina (CamelCase) history

Mijn ervaringen cursus logistiek Cursus innovatie Bottum up samenwerking

Lessons learned Niet te veel “pamperen” met vaste structuren Regelmatig feedback geven Leer studenten objectief taalgebruik bij colllaborative editing Benadruk kwaliteit van presentatie (visuals en tekst) Benadruk ongetekende bijdragen bij collaborative writing Neem de wiki mee in de beoordeling Geef alle belanghebbende toegang tot de wiki Gebruik wiki ook tijdens college Neem tijd voor “kickoff” van de wiki Gebruik RSS voor “recent changes” Laat geen anonieme bijdragen toe (Wikisym.org/ws2007)

Wiki’s in het onderwijs Waarom wel: Simpel (i.t.t. intranet, enz) Openheid (weinig restricties, ruimte voor docent om te experimenteren) Ongestructureerd (geen vaste workflow) Maakt studenten actief Studenten zien het als “eigen” site

Wiki’s in het onderwijs Waarom niet: Geen wiki server beschikbaar Geen ICT ondersteuning Geen WYSIWYG editor Geen “wiki-onderwijscultuur” –Open-minded en innovatieve docenten nodig –Niet geschikt bij traditioneel hoorcollege waar waarheid altijd van docent komt

Vele soorten wiki’s overzicht wiki’shttp://c2.com/cgi/wiki?WikiEngines –Proberen –Ratings

Jaarlijks ACM symposium over Wiki’s (vanaf 2005) Artikelen: Wikis in German speaking school communityhttp:// : Is there a space for the teacher in a wiki? How to use a wiki in educationhttp:// 07_MCyclopedia.pdf Building collaborative capacities in learnershttp:// 07_MCyclopedia.pdf 07_BlendedLearningFramework.pdf wiki-based process framework for blended learning (lessons learned) 07_BlendedLearningFramework.pdf

Wiki: Best practice in onderwijs

It is fun! Vragen ?