Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT
WIKI Ontstaan: 1995 Ward Cunningham
Wat is een wiki ? (wiki: What I Know Is) Kenmerken van een wiki: Erg simpel Toegang via browser Samenwerken: Iedereen kan lezen/wijzigen Het gaat om inhoud en niet layout/vorm Laatste versie is zichtbaar
Gebruik van wiki (educators use wiki) (your favorite feature) Tools: Edit en save Simpel maken van nieuwe pagina (CamelCase) history
Mijn ervaringen cursus logistiek Cursus innovatie Bottum up samenwerking
Lessons learned Niet te veel “pamperen” met vaste structuren Regelmatig feedback geven Leer studenten objectief taalgebruik bij colllaborative editing Benadruk kwaliteit van presentatie (visuals en tekst) Benadruk ongetekende bijdragen bij collaborative writing Neem de wiki mee in de beoordeling Geef alle belanghebbende toegang tot de wiki Gebruik wiki ook tijdens college Neem tijd voor “kickoff” van de wiki Gebruik RSS voor “recent changes” Laat geen anonieme bijdragen toe (Wikisym.org/ws2007)
Wiki’s in het onderwijs Waarom wel: Simpel (i.t.t. intranet, enz) Openheid (weinig restricties, ruimte voor docent om te experimenteren) Ongestructureerd (geen vaste workflow) Maakt studenten actief Studenten zien het als “eigen” site
Wiki’s in het onderwijs Waarom niet: Geen wiki server beschikbaar Geen ICT ondersteuning Geen WYSIWYG editor Geen “wiki-onderwijscultuur” –Open-minded en innovatieve docenten nodig –Niet geschikt bij traditioneel hoorcollege waar waarheid altijd van docent komt
Vele soorten wiki’s overzicht wiki’shttp://c2.com/cgi/wiki?WikiEngines –Proberen –Ratings
Jaarlijks ACM symposium over Wiki’s (vanaf 2005) Artikelen: Wikis in German speaking school communityhttp:// : Is there a space for the teacher in a wiki? How to use a wiki in educationhttp:// 07_MCyclopedia.pdf Building collaborative capacities in learnershttp:// 07_MCyclopedia.pdf 07_BlendedLearningFramework.pdf wiki-based process framework for blended learning (lessons learned) 07_BlendedLearningFramework.pdf
Wiki: Best practice in onderwijs
It is fun! Vragen ?