Vraagsturing in de producten van het RdMC © H.M. Dekeyser www.terwadding.nl RdMC - VWL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Digital Playground Programma workshop 4 april
Fred Beumer.
Corporate Identity in SharePoint 2010
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Open Universiteit Nederland Faculteit Natuurwetenschappen
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Mediatheek en IVG.
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les o Werken volgens ontwerp procedure o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Hands On: leren binnen handbereik
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Tips over ondernemersdienstverlening in stedelijke vernieuwingsgebieden.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Aan de slag met Stelselpedia
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Hands On: leren binnen handbereik
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Het maken van een spreekbeurt
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
De InternetG!DS ‘ interessante links’ als speelveld Grietje Smit Landelijk Servicemanager G!DS.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
1 i-Learn 2 Inloggen via ilearn.fopas.be met uw InFoPas codes.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Niels-Jasper van den Berg, Steven van Duijne, en Alexander van Brakel Woudschouten Natuurkunde Didactiek 2010.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Groen Kennisnet : kennis voor onderwijs 11 mei 2016 Directies land- en tuinbouwscholen, Oudenaarde Rob van Genderen, Wageningen UR Library, Hoofdredacteur.
D E M O N S T R A T I E E D U C A T - V V O O R H E T V O O R T G E Z E T O N D E R W I J S E N R O C ' S 2.
De Lokale digiscan referentiekader
Pré-NLT-module 3D-printen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
8 februari 2018.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
9 De Agenda Nieuwe opzet Digitaal Dossier
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Vraagsturing in de producten van het RdMC © H.M. Dekeyser RdMC - VWL

Vraagsturing en maatwerk  Maatwerk, meer dan aanbieden van producten:  Compilatie van productonderdelen tot nieuwe producten voor nieuwe doelgroep  Selectie of filtering van onderwerpen, alinea’s, assets  Uitlevervorm: print, digitaal of combinatie  Vraagsturing: aanbieding van materialen op vraag van gebruiker: bv. Inspelen op vragen uit actualiteit © H.M. Dekeyser

Productonderdelen compileren  Selecteren, her-ordenen, compileren:  onderdelen van een kennisbank, product of cursus  op vraag van een nieuwe doelgroep  Combinaties van:  modules  hoofdstukken  leerobjecten  … © H.M. Dekeyser

Voorbeeld Cursus InformatievaardighedenCursus Informatievaardigheden Interessante combinaties van modules voor specifieke doelgroepen:Interessante combinaties van modules voor specifieke doelgroepen:  Modules 3,4 en 8 (doelgroep: schoolleiders)  Module 5 en 9 (doelgroep: de mediathecaris)  Module 2, 5 + RdMC-publicatie “Ontwikkelen van digitale leermaterialen”(doelgroep: Leraren VO en BE)  Kennisbank Economie: Module 5, toegepast in een economische casus

Publicatievormen  Medium:  Print – Digitaal - Combinatie?  Look and feel (vormgeving)  Toegankelijkheid producten  Pre-selectie van inhouden (maatwerk)  Voorbeelden: zie RdMC publicatie Kennis van Kennisbanken © H.M. Dekeyser

© H.M. Dekeyser

Actuele vragen  Internetgebruik door leerlingen:  Hoe kan het beter?  Remedies voor de digibeet?  Waar vind ik informatie, tips en tricks?  Leerling verslaafd aan internet?  Klopt dit wel, wat doe je eraan? © H.M. Dekeyser

Informatievaardigheden?