Ontwerpopdracht MEON Cursus FMT Mechatronica HvU 2004/2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2HV.
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 12
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
Van tabel naar formule Hoofdstuk 8 Klas 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Elektriciteit 1 Les 13 Condensatorschakelingen, opstapeling van elektrostatische energie en diëlektrica.
Virtuele arbeid Hfst 15 Hans Welleman.
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 2
Cilinders De motoren van de pneumatische automatisatie
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 1
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
3.1 Zwaartekracht, massa en gewicht
VERMOGEN Een jongen en een meisje rennen zo snel mogelijk onderstaande heuvel op. Dit doen ze met een constante snelheid. Geg: s = 500m vm= 5,00 m/s vj.
Stoffen en stofeigenschappen
REKENEN.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regels voor het vermenigvuldigen
Optimaliseren van oppervlakten en lengten
Samenvatting Wet van Coulomb Elektrisch veld Wet van Gauss.
BOEK Website (zie Pag xxix in boek)
Vraag 28 Verzamel eerst de gegevens: P = 80 W t = 8,5 minuut = 8,5 x 60 = 470 seconden m = 200 gram water c = 4,2 J/g.°C ∆T = 37 – 7 = 30 °C Maak eventueel.
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
Scheikunde DE MOL.
KLIK NU MET JE MUISKNOP OP: -VOORSTELLING WEERGEVEN!
Hoofdstuk 6: QUIZ!.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Arbeid en kinetische energie
4.3 Wet van behoud van energie
Als je een veer wilt uitrekken dan zul je daar een kracht op
Deze wetten gelden voor ideale gassen die in een afgesloten
Antwoorden oefenstof Opgave 1 a] 12 N/cm2 = N/dm2 b] 0,8 N/mm2 = N/m2
Wrijvingskracht en normaal kracht toegepast
Ontwerp van een sluitermechanisme
Module ribCTH Construeren van een Tennishal Spantconstructies. Week 14
Belastingen op daken Herman Ootes.
Module ribCTH Construeren van een Tennishal Evaluatie, 26 juni 2008
Opgave 1 a) b) zwaartekracht (N) massa (kg)
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
Oppervlaktebelasting
Module ribBMC Beginnen met construeren Week 06
Carport ribBMC.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Newton – HAVO Statica Samenvatting.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
Uitwerkingen - GO Natuurkunde - Vwo5 SysNat V4B- Hfd.8 - Elektriciteit
Wrijvingskrachten Wim Cuppens. Vraagstuk 17 (II) p. 148 Twee kratten 1 en 2 met respectievelijke massa’s m 1 = 80 kg en m 2 = 110 kg staan op een horizontaal.
Hydraulische remmen De les start over 5 seconden. Succes.
De eenparige veranderlijke beweging Versnellen en vertragen
Driehoeken K v Dorssen.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
Transcript van de presentatie:

Ontwerpopdracht MEON Cursus FMT Mechatronica HvU 2004/2005 Ontwerp van een REMA Danny van Rekum Herman Steunenberg Ellart Meijer

Opdrachtomschrijving Maak een unit die de belichting van een wafer doseert, waarbij zowel positie als hoeveelheid licht moet worden gestuurd. In Z-richting wordt een scannende beweging gemaakt en in Y-richting wordt voor de scan de breedte ingesteld.

Ontwerpeisen Z (Scanrichting) Y X Levensduur 3E8 bewegingen - Contaminatie Scansnelheid 0.5m/s Positienauwkeurigheid < 5µm <5 µm Bereik 50 mm 25 mm Belasting omgeving Acceleratiebereik 10 mm Tijdsconstante 5T => 10 mm Insteltijd 25 mm/10s Lichtonderbreking 0.5 mm Buitenafmetingen 150 mm 160 mm 100 mm Belicht oppervlak 30 mm 60 mm Blad-overlap Minimale spleet Licht golflengte 365 nm Lichtvermogen 0.5 W/mm2

Grafische voorstelling Y=160mm acceleration 10mm 30+5mm 10mm acceleration Z=150mm 60mm 25+5mm 25+5mm 30+5mm 10mm acceleration

Vastlegging van vrijheidsgraden Vrijgegeven translatie Vrijgegeven rotatie Vastgelegde translatie Vastgelegde rotatie Z X Z-bladen Y Z-bladen: Thermische uitzetting in Y vrijgeven Aandrijfrichting in Z vrijgeven Y-bladen: Thermische uitzetting in Z vrijgeven Aandrijfrichting in Y vrijgeven Z X Y-bladen Y

Keuze matrix

Luchtlager scanbladen Lucht uit Lucht in

Luchtlager Y

Luchtlagers Lucht lager Y1 Lucht lager Y1 Lucht lager Z1 0,5 mm Lucht lager Z1 Lucht lager Z2

Thermische uitzetting Stijfheid van de veer moet lager zijn dan de lagerstijfheid. Hiermee word voorkomen dat de constructie overbepaald is. Let erop dat uitzetting niet tot verplaatsing of rotatie leidt dL= L * dT * αalu dL= 80 mm * 60K * 8.2E-6 /K = 0,03984 mm Overbepaaldheid opgeheven, ingeboet op kantelstijfheid

Koeling In Uit Koeling d.m.v. water, 0.359 liter/sec. Temperatuur uitgaand water: 82 °C Gemiddelde temperatuur: 52 °C Gebruik van buigstijfheid ter compensatie van de zwaartekracht ½ Fz-comp Fz

Uitvoering gaslager Lucht wordt door as geblazen, hierdoor zijn geen slangen nodig om de luchtlagers te voeden. Door de openingen van het lager op een gunstige plaats te leggen kan het lager verplaatsen zonder dat de uitstroom opening in de as vrij komt. De diameter van de as bepaalt voor een groot deel de stijfheid van het lager. Het lijkt dus goed een zo dik mogelijke as te kiezen. Hiermee neemt echter ook de diameter van de lagerbus toe en dus de massa.

Enkelvoudig radiaal gaslager (tribologie.nl) animation of pressure distribution Symbols (reference) B Bearing width [m] D Shaft diameter c radial clearance  ()R) ps pressure supply [bar] pa atmospheric pressure kp permeability [m2]   eccentricity ratio e/c [ - ] e eccentricity s thickness porous ring gas viscosity [Pas] F Load [N] F* Load number F/ A(ps-pa), A=BD M gas flow [kg/s] S Stiffness coëfficiënt = F/e [N/m] $ pressure ratio =0.5 , relative eccentricity e/c=0.5 B/D=1.8 ps/pa=6 =18 10-6 Pa.s <10 D=12 10-3 m kp =2.5 10-15 m2 R =287 c=4 10-6 m T=293 K Solve: F*0.162 s=10.4 mm S=F/e [N/µm] e=zakking tgv load S=10.5 N/µm M =0.15 10-5 kg/s F=21 M =0.08 liter/min. Berekening luchtlager

Massa en krachten Massa blad + 2 geleidingen: H=55mm, B=65mm, T=10mm Scanbladen bewegen in Z, dit houdt in dat ze in het ergste geval tegen de zwaartekracht in moeten versnellen. FValversnelling: 0.2kg * 9.81 m/s2 = 2N Versnelling: in 2T van 10 mm, van 0 tot 0.5 m/s Eenparig: 500 mm/s in 4 mm s=1/2 v t2 => 0.004 = 1/2*0.5*t2 => t = 0.008 s s = ½ a t2 => 0.01 = ½ a 0.0082 = a = 125 m/s2 Benodigde kracht om lineair te versnellen: Ftrek= m*a + FValversnelling = 125 m/s2 * 0.2 kg = 25 N + 2 N = 27 N Massa blad + 2 geleidingen: H=55mm, B=65mm, T=10mm Dichtheid Al2O3: 4*103Kg/m3 V=21*103 mm3 => 83 gram Water: 12 gram 2 geleiding: 10 x 8 x 65 => m = 30 gr/st Totaal: 155 gram Extra massa: Opnemer liniaal Band Bandbevestiging Koelslangen

Benodigde lagerstijfheid Voor de zekerheid is de massa van het blad 200 gr gekozen en de versnelling lineair. Met de gevonden trekkracht en de momentenstelling is een lagerstijheid van 68,7 N/1 µm nodig. M1=27*70 = 1890 Nmm F1=1890/(55/2) / 2 = 68,7 N M2=27*0 = 0 Nmm F2 = 0/(55/2) = 0 N Doordat er buiten het zwaartepunt wordt getrokken ontstaat er een moment op de lagers. De kracht die nuop de hoek van het lager ontstaat moet de lagerstijfheid kunnen opvangen. Met de gegeven lagerstijfheid leidt dit tot een rotatie van het lagerblad van: xF1 = F1/S = 68,7 / 87 = 0,78 μm xF2 = F2/S = 0 / 87 = 0 μm Dit leid tot een scheefstand over de opening (60mm) van: (0,78 + 0) * 60 / 80 = 0,59 μm per scanblad 27 N 70mm F2 M1 55mm F1 80mm

Snaaraandrijving Is 180 graden omwikkeling voldoende om de versnellingskrahcten op te kunnen nemen? σbuig=d/D σbuig Dwiel ddraad Ftrek De rek die optreedt in de band is: L = 250mm E = 117E3 N/mm2 A = 0.05 x 2 = 0.1mm2 Cband = E*A / L = 46.8 N/mm Rek = Fversnelling / cband = 26N / 46.8N/mm = 0.556mm σtrek

Vastlegging van vrijheidsgraden Ontkoppelen aanhechting band op bladen 2x torderen, je behoud je oppervlak Insnoering geeft te hoge spanningen

Bandwiel 10mm Traagheid wiel: Jholle cininder = 1/12 m (3R2 + 3r2 + L2) Materiaal Al: c = 2.7E-6 g/mm3 V1= ¼ pi (D2 – d2) = ¼ pi (302 – 262) = 1759 M=4.75gram J1=1990 V2= ¼ pi (D2 – d2) = ¼ pi (302 – 262) = 1441 M=3.89gram J2=701 V3= ¼ pi (D2 – d2) = ¼ pi (302 – 262) = 346 M=0.93gram J3=25 Mtot =(V1+V2+V3)*ρ= 9.57g Jtot = 2716 gmm2 3mm 6mm 26mm 30mm 3mm 8mm

Materiaalkeuze Bij buigen en trekken aan dezelfde snaar moet voorkomen worden dat de maximale spanning wordt overschreden door de som van de buig- en trekspanning. Uitgaande van de formule: Fmax = σtoelaatbaar * t * b – t2 * b * E/D wordt de over te brengen trekkracht F bij gegeven roldiameter en bandbreedte maximaal als: σbuig = σtrek = σtoel / 2 Voor maximale trekkracht: Ftrek = σtrek * A => maximale σ voor een minimaal oppervlak Voor een zo klein mogelijke roldiameter: t/D = ε = σbuig / E => D = t * E / σbuig => Een grote σ en een kleine E Uit de tabel hiernaast blijkt dat de kleinste E /σ van deze drie materiaalsoorten met verenstaal wordt bereikt: 132 Titanium wijkt er niet veel van af met 154 Tabelwaarden verkregen bij www.matweb.com

Motortype

Motormontage Koppel van motor wordt opgenomen in omgezette bladveer 44.6mm Vastleggen rotatie 50mm GPA16A 29:1 + RE-max 17 4.5W 21V

20-SIMulatie en conclusie