HOOFDSTUK 12 Media
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 2
PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3
DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 4
TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 5
oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 6
VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 7
RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 8
BIOSCOOPRECLAME
BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 11
VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 12
MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 13
CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 14
OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 15
BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 16
DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 17
KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 18
COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 19
CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 20
TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 21
MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van: Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 22
HOOFDSTUK 11 Het adviestraject
STAPPENPLAN ADVIESTRAJECT © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 24
Start vóór het eerste gesprek. ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 25
Weet wat de opdrachtgever wil. INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 26
Is het probleem wel met communicatie op te lossen? PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 27
PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 28
Verras met creatieve oplossingen. OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 29
Verleid je klant en verkoop je advies. Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 30
Geef duidelijk de vervolgstappen aan. AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 31