Carl Jung’s Archetypes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Presentatie over Cyberpesten
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten
Een bericht speciaal voor jouw m’n
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Godsdienst.
Godsdienst 1.
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
D E GEHAAKTE AARDBEI Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Waarde(n)vol Leiderschap Van theorie naar praktijk

Op naar je ideale baan. wat wilde je later worden? even voorstellen Erno Mijland 2008.
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Waar ben jij heel goed in?
Verbonden.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Iris, Twann, Isa en Thomas
Mayte Lesley kinderarbeid Raiko Noah Nina.
Honden..
Sociale media op school
Godsdienst.
Godsdienst.
Wat vind jij leuk aan Kerst? Is hier een koningskind geboren?
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Welkom op onze thema-avond
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Leven zoals God het bedoelde?!
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Aan de slag met de BETERapp
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
Een onverwacht feest Les 2
Gentle Teaching.
Godsdienst 1.
Leerstijlen KOLB SJM.
ALTIJD HETZELFDE VERHAAL Jeroen Blokhuis. In een nieuwe wereld Een stem vinden Gehoord worden.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het Logospel Les 1 Functies van beelden – Groep 6 Drentse Cultuuracademie Theater/Bioscoop De Nieuwe Kolk.
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Wat als je vanuit huis kon werken ….
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Passie voor het vak Oog voor het kind
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Bepaal jouw (voor)waarden
Spelen met mogelijkheden
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Training Critical Friend
Transcript van de presentatie:

Carl Jung’s Archetypes Silvy Alblas & Frank Vis

YouTube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=5drUNviakdk http://www.youtube.com/watch?v=5drUNviakdk  http://www.youtube.com/watch?v=fKOeFqzGUpk&feature=related 

Carl Gustav Jung Zwitserse psychiater en psycholoog. Leerling van Freud Theorieën Collectieve onbewuste Archetypen Controversieel tijdens en na WW II Collega’s die het Nazi-regime steunden Nazi’s pasten de theorie van Jung toe Nooit bewezen en onwaarschijnlijk

Archetypen Universeel. Onbewuste behoeften en ambities. “Vrouw vecht met python om hond te redden” Universeel. Onbewuste behoeften en ambities. Opgeroepen in bepaalde situaties. Gedragsregels waar je je naar gedraagt of die je verwacht bij anderen. “Daar loop ik met een grote boog omheen”

12 Archetypen Pearson simplificeerde het concept in 1991

Innocent Behoeften: Gezelschap, vertrouwen, loyaliteit, optimisme, bescherming, afhankelijk. Voorbeeld: Het Kind Merk: The trusted brand Merk moet leveren: Een beschermde omgeving waar de consument kan groeien. Risico: Afhankelijkheid zien als naïef en consument als een klein kind behandelen. Merken: Coca-Cola, De Efteling, Interpolis, De consumentenbond.

Everyman Behoeften: Verstandig, kritisch, onafhankelijk, down-to-earth mentaliteit. Voorbeeld: De goede buurman Merk: The likeable brand Merk moet leveren: Consument moet betrokken worden bij het concept, moet als vriend behandeld worden. Risico: Ieders vriend zijn kan niet. Niet meer speciaal zijn. Merk moet verrassende manieren blijven verzinnen op relatie speciaal te houden. Merken: Ikea, Postbank, Hema, Volkswagen

Caregiver Behoeften: Voor iets of iemand kunnen zorgen, gewaardeerd en thuis voelen, harmonieuze sfeer en omgeving, veiligheid. Voorbeeld: De ouder Merk: The caring brand Merken: Starbucks, Hallmark, Nokia, Nivea

Lover Behoeften: Schoonheid, passie, verleiding, lust, emotie boven ratio. Voorbeeld: De danser Merk: The Passionate Brand Merken: Magnum, Hagen Dazs, Cornetto, Bacardi, Sheba, Dove

Jester Behoeften: Plezier, humor, leuk en zorgeloos leven, ontsnappen aan dagelijkse sleur, “You only live once”, perspectief, ontspanning, vermaak. Voorbeeld: De clown Merk: The Fun Brand Merken: Fanta, Amstel, Pringles, M&M’s

Outlaw Behoeften: Rebels, los breken, eigen regels volgen, sterk verlangen naar vrijheid Voorbeeld: De rebel, revolutionaire Merk: The Rebel brand Merken: EasyJet, Absolut, MTV, Mini, Linux

Explorer Behoeften: Individualiteit, onafhankelijkheid, avontuur, gaat zijn eigen weg, drang naar ontdekken en onderzoeken, nieuwsgierig, het verbreden van je horizon Voorbeeld: Indiana Jones Merk: The Investigative brand Merken: Marlboro, National Geographics, Grolsch, Kipling

Creator Behoeften: Verbeelding, creativiteit, originaliteit, intuïtie, dromen verwezenlijken, ideeën visualiseren, initiator van verandering. Voorbeeld: De uitvinder, de dromer Merk: The Creative brand Merken: Lego, Apple, Renault

Hero Behoeften: Realisatie van ambities, sterke drang om te winnen, ontwikkeling van vaardigheden, doelgericht, beter dan andere zijn. Voorbeeld: De superheld Merk: The warrior brand Merken: Nike, Gillette, BMW, Duracell, Canon, Greenpeace

Magician Behoeften: Transformatie, mysterie, rituelen, symbolen, iets onwenselijks in iets wenselijks veranderen. Voorbeeld: De visionair, de charismatische leider Merk: The magical brand Merken: Axe, Red Bull, Disney

Sage Behoeften: Grote drang om kennis te verzamelen, intellectuele vaardigheden ontwikkelen, de wereld begrijpen, logisch denken. Voorbeeld: De mentor Merk: The Wise Brand Merken: Audi, Philips, Intel, Bose, Becel

Ruler Behoeften: Behoefte voor structuur en orde, leider van de groep, heldere visie, vastberaden, besluitvaardig, Controle, heeft het voor het zeggen. Voorbeeld: De koning, de baas Merk: The Supervisory Brand Merken: Rolex, Budweiser, Bentley, Evian, KLM, Hugo Boss, Heineken, Mercedes

Toepassen van archetypen The Brand prototyping process

Casestudy: Ikea Archetype: Everyman. Likeable brand. Behoefte: Prettige leefomgeving tegen lage prijs die iedereen kan betalen. Toegankelijk concept met consument als participant. Is vriend van de Everyman.

The Matrix Neo - Hero Morpheus - Magician / Sage Trinity - Lover (goddess) Agent smith - Outlaw Oracle - Caregiver

Star wars Luke Skywalker - Hero Han solo - Explorer (best friend) Princes Leila - Lover Darth Vader - Outlaw The emperor - The ruler Yoda - Magician / Caregiver Obi Wan Kenobi - Sage

Welke archetype ben jij? http://www.brandhouse.com/Web/EN/Archetypes/Find+your+archetype