Plan van Aanpak Onderzoek naar een duurzame school. Door Arjan de Groot Bas van der Vliet
Doelstelling Een onderzoek doen naar het realiseren van een duurzaam schoolgebouw, waarbij de technologie begrijpelijk en zichtbaar is, men een prettig leefklimaat realiseert en het voor de verschillende opleidingen ook toepasbaar is.
Formuleren en uitwerken van de probleemstelling Op wat voor manier kunnen wij van het Horizon gebouw te Heerhugowaard een duurzame school maken, op een manier dat het voor iedereen zichtbaar en toepasbaar is? 1.Hoe maken we de duurzaamheid in het gebouw zichtbaar? 2.Hoe maken we de duurzame technologie begrijpelijk? 3.Op wat voor manier kunnen we het duurzame aspect in elke opleiding stoppen? 4.Hoe kunnen we in het gebouw met duurzame energie een lekkere sfeer, klimaat en comfort creëren?
Formuleren in algemene termen Op welke zaken richten wij wel onze aandacht/zijn van belang? Welke zaken betrekken we er juist niet bij?
Definiëren van begrippen (Het jaarlijkse energieverbruik van de school, administratieve gegevens.) Het verbruikersgedrag van de leerlingen en docenten. De leerweg naar een duurzame school De motivatie van de leerlingen en docenten voor een duurzame school
Uitwerken van begrippen in aspecten Energieverbruikergedrag. Interesse en verwachtingen naar een duurzame school. Gedragsmaatregelen.
Specificeren van aspecten Aantrekkelijkheid; hoe maak je het voor de leerlingen en docenten aantrekkelijk om aan de slag te gaan met duurzame energie? Comfort; hoe maak je voor de leerlingen en docenten een comfortabele duurzame school. Hiermee bedoelen we dat de leerlingen en docenten zich prettig voelen in een aangenaam klimaat op de school. Gedragsmaatregelen; wat voor gedragsmaatregelen moet je treffen om het verbruik van energie omlaag te brengen?
Meten en wegen Energieverbruikergedrag Interesse naar een duurzame school Gedragsmaatregelen Comfortabele omstandigheden
Tijdplanning Plan van aanpak + planningMon Thu Deskresearch punt 1 t/m 44dTue Fri Informatie bundelen4dMon Thu Powerpoint presentatie houden2dWed Thu aanpassing van het plan van aanpak1dMon Mon Afname van de enquete3dTue Thu Verwerking van de afgenomen enquetes1dFri Fri Rapportage over de enquete3dMon Wed Opstellen van de tweede enquete2dThu Fri Afname van de tweede enquete3dMon Wed Verwerking van de afgenomen enquetes3dThu Mon Tussenrapportage Enquete onderzoeksmethode3dTue Thu Opstellen van de interviews2dFri Mon Afname van de interviews3dTue Thu Verwerking van de afgenomen interviews3dFri Tue Tussenrapportage van het Onderzoek3dWed Fri Open planning5dMon Fri Verwerking tot een conceptverslag9,75dMon Fri Verwerking tot een eindverslag9,75dMon Fri Puntjes op de I en afronding van het logboek4,5dMon Fri Verslag inleveren5dMon Fri bedrijfsbeoordeling laten maken4,5dMon Fri afrondend beoordelingsgesprek4,5dMon Fri Einde van de stage0,75dFri Fri
Vragen?????????