Presteren met kennismanagement KULTIFA improving knowledge performance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Seminar Vendor Performance Management Donderdag 17 september Professionalisering Supply Chain Management door beter Contract Management Jan van.
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Presteren met professionals KULTIFA improving knowledge performance
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Sex, drugs and rock n' roll 2.0: Wat kunnen we leren van evenementen? Dr. Walther Ploos van Amstel Vrije Universiteit/TNO Mobility.
Thursday, July 10, 2014 Presenter’s Name MSP Procurement tool of partnership?
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
Finance & Business Control
Programmeren in Java met BlueJ
Goed geregeld?; Het recht als ontwerpvraagstuk Prof. dr. Tom M. van Engers
DATA over. Visie Elk jaar neemt behoefte aan data en interactie tussen systemen (zowel B-2- B als B-2-C) exponentieel toe; daarom zal het structureren.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Performance Intelligence!
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
GOVERNANCE & COMPLIANCE ADVISORY Onderzoek kwaliteit beleidsuitvoering vergunningverlening en -handhaving Gemeente Almelo Internal Audit, Risk and Compliance.
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
WISKUNDIGE FORMULES.
KULTIFA improving knowledge performance
National Institute For Space Research SRON-EO strategie, NL gebruikersgemeenschap, Radboud Koop, 24 sept 2004 Page 1 SRON EO strategie – NL gebruikersgemeenschap.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Werktuigkunde, Gebouw Z Tel : Vrije Universiteit Brussel - Mechanical Engineering - Acoustics & Vibration.
VOGIN 2013, Wageningen Boyd Hendriks. kosten opbrengsten.
CEBP Danny Burlage.
De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 OHT 1.1 Geïntegreerde communicatie In dit hoofdstuk.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
MULTI MEDIA CENTER Partner in learning communities 9 november 2006Fontys Hogescholen Mediatheek Venlo1 Best practice Pabo in Venlo.
Welkom namens collega’s en studenten. Hermien Miltenburg Wageningen University and Research Centre.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
BdKO Risicomanagement Quiz & Waarachtig Pieter van der Zwet 29 maart 2012.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
What did you learn today? And your company? 1 Bedrijfspresentatie KULTIFA improving knowlede performane (
1 GfK Retail and TechnologyThe Netherlands20 September 2014 Judith Manenschijn Consultant Media & Leisure GfK Retail and Technology Judiths Weather Forecast.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Internationalisering
1. 2 Communicatie producten voor ISP's en ICT-resellers kennisoverdracht, support en logistieke oplossingen  Actief sinds 1993  Internet, security en.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Tijdens het spuiten.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

Presteren met kennismanagement KULTIFA improving knowledge performance ROI/Vetron November 2005 KULTIFA improving knowledge performance (www.kultifa.nl)

Wie we zijn KULTIFA is een buro dat zich richt op Presteren met professionals prestatieverbetering binnen kennisintensieve organisaties gefascineerd door kennismanagement & (human) performance improvement (HPI/HPT) mix van bedrijfskundigen, kennistechnologen en opleidingskundigen advies én onderzoek groot door klein te blijven (4+4 m/v)

Voor & met wie we werken We werkten samen met Accenture, Cap Gemini, Det Norske Veritas (DNV), LandbouwEconomisch Instituut (LEI), Leones (Knowledge Reef), Triam Kennismanagement en Universiteit Wageningen KULTIFA is lid van ISPI en HPT-NL

Kennismanagement = Een hype waaraan vooral consultants geld hebben verdiend? Niets nieuws, KM doet u al lang, maar hoe bewust, gericht, continue en methodisch? ICT? HRM? Een methode / benadering om de prestaties van met name kennisintensieve organisaties te continueren en te verbeteren?

Kennismanagement = 1. < 1990 Awareness km Wat is het? Waarom van belang? Stock- en flowconcepten 2. 1990 - heden km = ict E-mail, intranet, contact en yellow pages. Kennis is stock 3. 1995 - heden km = hrm Employability, corporate universities, knowledge maturity levels, meester-gezel relaties, Return on Knowledge. Kennis is flow 4. Heden km = organisatie Fuzzy-, hypertext- en webstructuren, Knowledge Infrastucture Engineering, hercentralisatie Bron: Weggeman, 2000

Kennismanagement org. niveau´s Strategisch: Welke kennisgebieden zijn in de toekomst belangrijk? Hoe scoren KM-aspecten in onze SWOT? (kennis, kennisprocessen, KM-hulpmiddelen en –mechanismen, partners en netwerke Wat is de waarde van ons intellectueel kapitaal? Tactisch: Sturen we op kennis en zoja hoe? Operationeel: Beschikken we over de juiste kennis op de juiste moment, in de juiste vorm, op de juiste plaats, tegen de juiste kosten? Welke kenmerken van kennis: verspreid, expliciet, vervangbaar, actueel, betrouwbaar, direct bruikbaar, etc.

Kennismanagement is werken aan Kennishuishouding (niet) weten van je (niet) weet Kennisinfrastructuur de wijze waarop kennis stroomt Huidig aanwezige kennis In toekomst benodigde kennis - vakkennis - organisatiekennis - omgevingskennis Kennisprocessen: - kennis-awareness - kennisontwikkeling - kennisverwerving - kennisdeling - kennisbenutting (-combi) - kennisborging - kennisexploitatie Ondersteunende hulpmiddelen & mechanismen

Inzoomen op kennis Vorm - expliciteerbaar (mens, papier, database, apparaat) Kwaliteit - actueel (veroudering?) - betrouwbaar - direct toepasbaar - volledig (overload) Tijdigheid - hoe vaak - hoe lang zoeken Kosten

Welk kennisproces is dominant in uw organisatie? Verwoord het dominante kennisproces door de combinatie van de volgende woorden: informatie / kennis bestaand(e) / nieuw(e) binnen / buiten de organisatie kennisprocessen - kennis-awareness (bewust bekwaam / onbekwaam) - kenniscreatie - kennisverwerving - kennisdeling - kennisbenutting - kennisborging - kennisexploitatie input output throughput

Voorbeeld Tandartsenpraktijk verwerft bestaande informatie & kennis van buiten de organisatie, combineert deze met interne kennis en vertaald deze naar nieuwe kennis verweven in methoden & werkwijzen Core kennis-business: verwerving en benutting kennis & informatie binnen en buiten de organisatie Onderzoeksinstituut verwerft bestaande informatie & kennis van buiten de organisatie, combineert deze met interne kennis & informatie en komt tot unieke nieuwe inzichten kennis, methoden etc. Core kennis-business: verwerving en ontwikkeling kennis & informatie

Kennismanagement-´problemen´ Bepaald werk wordt beter/sneller uitgevoerd door een medewerker met veel ervaring. Voor sluitingstijd ’weet de organisatie’ een stuk meer dan na sluitingstijd. Wanneer medewerkers het bedrijf verlaten, verdwijnt hierdoor waardevolle kennis We vinden regelmatig hetzelfde wiel uit. Fouten / risico’s komen voort uit een tekort aan kennis. Er heerst een ‘kennis is macht’ cultuur. Kennis van de toekomst is niet aanwezig. De kwaliteit van de dienstverlening is te persoonsgebonden.

Stappenplan kennismanagement Kennismanagement-awareness & -uitdaging Kennishuishouding: - benodigde en beschikbare kennis in kaart Kennisinfrastructuur - wijze van kennisstroming - relatie tussen kennis en informatie - keuze van kennis- en informatiedragers KM-strategie en -actieplan: visie, doel, actie KM-instrumenten Borging van acties: cyclisch en continue Zie stappenplan in boek ´Kennis in uitvoering. Werkboek kennismanagement´ S. de Groot

KM-interventies en ´draaiwielen´ Processen Personeel Kennis-management Cultuur Systemen (P&C) ICT Beleid & Strategie Man. stijl Structuur

Info. & comm.voorziening Intrinsieke motivatie Succesfactoren professional performance Professional Performance Kennis Uitdaging Leervermogen Leerbereidheid Leercondities Taakstelling Info. & comm.voorziening Intrinsieke motivatie Feedback Autonomie Meeste kenmerken van professional (na werving) slechts in beperkte mate beïnvloedbaar!

Rendement van kennismanagement Stijging van 50% nieuwe productgerelateerde opbrengsten door systeem voor kennisoverdracht en best practices (Buckman laboratories) $1,5 biljoen in de jaarlijkse ‘wafer’ fabricagecapaciteit door het vergeleken en overbrengen van best practices tussen hun 13 fabrieken (Texas instruments) $40 miljoen direct bespaard door het managen van intellectueel kapitaal (Dow Chemical) $ 4150 miljoen bespaard in de jaarlijkse elektriciteit- en brandstofkosten door ideeën uit te wisselen over het managen van energieverbruik en deze en te implementeren (Chevron). O’Dell & Grayson (1998)

Cases KULTIFA improving knowledge performance (www.kultifa.nl)

Bank- en verzekeringsmaatschappij 1 Uitdaging Vergroten van omzet / terugdringen van fouten & risico’s door kennistekort Senior acceptanten en schadebehandelaars Kennisacties Expliciteren en activeren van expertkennis en deze spelenderwijs verspreiden aan niet experts Resultaat & Effect Kennisspel, Referentiesysteem en templates +10% omzet, -20% afgelegde offertes, eenduidigheid van werken

Bank- en verz.maatschappij 1

Projectbureau gemeente Uitdaging Kennismanagement te gebruiken als hefboom voor vergroting van de kwaliteit van middelen, mensen en organisatie Kennisacties In kaart brengen: - wie deed/weet wat - vorm, locatie, tijd en kwaliteit van kennis - kennisontwikkelpaden Resultaat Kennislandschap Sneller inwerken nwe collegae, -15% info.dragers, -20% beheertijd info.dragers

Projectbureau gemeente

Ingenieursbureau Uitdaging Kwaliteitszorg en kennismanagement met elkaar verweven  ISO-certificaat en INK fase 2 Kennisacties Positiebepaling kennismangement & INK (i.s.m. DNV) 2 jaren verbeterplan Resultaat Verbeterplan KM ingebed in kwaliteitszorg, gericht managen van Kennisgebieden, verhoging efficiency van werk

Weg- en waterbouw Uitdaging Behouden van vitale kennis bij vertrek oudere medewerkers Kennisacties Inzicht in kennis oudere medewerkers Inzicht in vitale kennis voor de organisatie Resultaat Meester-gezel, Evaluaties, Best practices Garantie behoud dienstverlening, tijdwinst inleren nwe Collegae, inschatting 10% kostenbesparing

Adviesorgaan Min. WVS Uitdaging Betere interne kennisdeling en 2,5 milj. benutting documenten & informatie Wie 350 Medisch specialisten en juristen Kennisacties Benodigde kennis & informatie per proces Verbeteren zoekmachines Resultaat Toegenomen tevredenheid over gebruik ICT Procesbeschrijvingen Halffabrikaten Snellere een meer eenduidige beantwoording vragen

Inzichten 10 jaar KM KM moet echt wat opleveren KM is veel meer dan ICT Kennismanager is geen garantie voor succes Aandacht voor omgevingskennis en verbindingen met partners Revival van KM: de uitstroom van de baby-boomers Zie artikel op www.managementsite.net

Einde Sheets, informatie & tools op www.kultifa.nl/Kennismanagement.htm Steven de Groot sdegroot@kultifa.nl