Europese invloed op onze advieswereld mr. R. Groenemeijer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ghent University– UGent
Advertisements

Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Nieuw Europees merkenrecht: materieel
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Nieuwe wetgeving Farmacovigilantie PSURs – veranderingen in de inhoud Menno van der Elst 30 november 2011.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
7/20/2014 | 1 › Vakgroep Belastingrecht Prof. Dr. I.J.J. Burgers › Faculteit Rechtsgeleerdheid › Vakgroep Accounting › Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
PROJECTCOMPETENCE MANAGEMENT SCREENCompetenciesEdit1 DESCRIPTIONCompetencies in the “Competentie beheer” is a link to the editwizard for competencies.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
NWO-AB. 2/23 missie 3/23 RuG LEI NIOZ UT TUe ASTRON AMOLF TUD SRON + Veel colleges, masteropleiding, onderzoeksschool (80 PhDs) samenwerking.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
FEDERALE DIENSTEN VOOR HET LEEFMILIEu DIENST STUDIE EN COÖRDINATIE Peter Wittoeck – CLIMNEG 2 – EU Directive on Emission Allowance Trading.
MFF © European Commission 11 Het Meerjarig Financieel Kader Een budget voor Europa 2020.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Interoperabiliteit Microsoft Nederland National Technology Officer.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
“Gebruik van kansverwachtingen” - case studies - Jan Verkade en Karel Heynert 14 februari 2012.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Ecodesign (2009/125/EC)
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
EML en IMS Learning Design
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Finance Matters CoP Case studies
Good <morning, afternoon, evening>
EXCHANGE RATE DETERMINATION AND FORECASTING
International Court Management Perspectives
Member functions.
Transport Services (TAPS) Working Group
Transcript van de presentatie:

Europese invloed op onze advieswereld mr. R. Groenemeijer

Het belang van de financiële sector in Europa

Europese invloed op onze advieswereld Europese instellingen en ontwerpwetgeving Europese richtlijnen Europese voorstellen voor Richtlijn Hypothecair krediet Herziening van “markets in financial instruments directive” (MIFID 2) Nationaal Regime in MIFID 2 Herziening Europese richtlijn voor verzekeringsbemiddeling (IMD 2) Prip’s (ideeën rond vermogensopbouwproducten) Samenhang tussen deze richtlijnen Conclusies

Focus op drie aspecten in deze ontwerprichtlijnen: advies beloning de relatie intermediair en aanbieder

Consumentenbescherming heeft prioriteit G20 De leidende idee voor herziening van bestaande richtlijnen en ontwerpen van nieuwe richtlijnen, is: Financiële stabiliteit herwinnen door herstel van vertrouwen in de markt bij uitstek te bereiken door betere bescherming van consumenten als maatregel per se voor groei van de interne markt

Redenen voor herziening van richtlijnen: Consistentie tussen de sectoren : MIFID en IMD, in het kader van het PRIP’s (Packaged Retail Investment Products) - initiatief in het bijzonder. Verhogen van het niveau van harmonisatie

Europese commissie(1), Europees parlement(2), Raad van ministers (3) Europese instellingen en ontwerpwetgeving The European Commission's main roles are to: set objectives and priorities for action : e.g. Financial action Plan set objectives and priorities for action propose legislation to Parliament and Council propose legislation manage and implement EU policies and the budgetEU policiesbudget enforce European Law (jointly with the Court of Justice) enforce European Law represent the EU outside Europe (negotiating trade agreements between the EU and other countries, etc.).trade agreements

European Commission Internal Market and Services Michel Barnier Financial Services and Capital Markets Financial markets are crucial to the functioning of modern economies. The more integrated they are, the more efficient the allocation of capital and long-run economic performance will be. Completing the single market in financial services is thus a crucial part of the European Commission's overriding objective of stimulating economic recovery in Europe. “ STRONGER FINANCIAL REGULATION IS ESSENTIAL TO PROTECT US FROM A NEW CRISIS” “ MORTGAGES: BETTER PROTECTION FOR EUROPEAN CONSUMERS” ”NO FINANCIAL PLAYER WILL BE BEYOND APPROPRIATE REGULATION“ ”ON REGULATION, EUROPE IS PROCEEDING IN STEPS, TEXT BY TEXT "

Europese voorstellen voor richtlijn hypothecair krediet voor woningen (Credit for residential property)

Europese commissie(1), Europees parlement(2), Raad van ministers (3) Europese instellingen en ontwerpwetgeving CREDIT EC Proposal for a directive for credit for residential property The European parliament’s specialized committees have presented their reports and opinions: ECON - rapporteur Presedo IMCO - rapporteur Lechner JURI - rapporteur Thein ECON IMCO JURI WP council

EC Proposal credit Chapter 7 Advice Article 17 Advice standards 1.For the purposes of this Directive, 'advice' constitutes a separate service’ from the granting of a credit. Such a service can only be marketed as advice when the remuneration of the individual providing the service is transparent to the consumer. 2.Member States shall ensure that the creditor or credit intermediary informs the consumer, in the context of a given transaction, whether or not advice is being or will be provided. This may be done through additional pre-contractual information. Where advice is provided to consumers, in addition to the requirements set out in Articles 5 and 6, Member States shall ensure that creditors and credit intermediaries: (a) consider a sufficiently large number of credit agreements available on the market so as to enable the recommendation of the most suitable credit agreements for the consumer’s needs, financial situation and personal circumstances; (b) obtain the necessary information regarding the consumer’s personal and financial situation, his preferences and objectives so as to enable the recommendation of suitable credit agreements. Such an assessment shall be based on information that is up to date at that moment in time and on reasonable assumptions as to the consumer’s situation over the term of the proposed credit agreement.

Europese Commissie proposal Credit directive for residential property ’Credit intermediary' means a natural or legal person who is not acting as a creditor and who, in the course of his trade, business or profession, for a fee, which may take a pecuniary form or any other agreed form of financial consideration: (i)offers credit agreements within the meaning of Article 2 to consumers; (ii)assists consumers by undertaking preparatory work in respect of credit agreements within the meaning of Article 2 other than as referred to in point (i); (iii)concludes credit agreements within the meaning of Article 2 with consumers on behalf of the creditor.

Hypothecair krediet - Advies en beloning Adviescommissies van het europees parlement ECON Economische en monetaire zaken Advice is a separate service based on a sufficient number of products available on the market adapted to the consumers personal and financial situation Remuneration is transparent and explicitly agreed with the consumer IMCO interne markt en consumentenbescherming If advice is offered as a separate service the consumer should be made clearly aware of this fact. Advice should be based on a fair and sufficiently wide-ranging analysis of the products available. If the advice relates only to the adviser's own range of products this should be drawn to the consumers' attention. A charge for advice should only be made if the consumer is clearly informed about the charge and the method of its calculation.

Hypothecair krediet - Advies en beloning De Raad van Ministers (Council) Standpunt van de Raad over advies : Onderscheid maken tussen aanbieders en intermediairs creditors and tied agents consider a sufficiently large number of credit agreements in their product range and recommend the most suitable non tied credit intermediaries consider a sufficiently large number of credit agreements available on the market Standpunt van de Raad over beloning: Remuneration which may take a pecuniary form or any other agreed form of financial consideration.

Europese voorstellen voor herziening regels voor financiële instrumenten (MIFID2)

Stand van zaken MIFID 2 De Europese commissie zond op 20 oktober 2011 haar ontwerp richtlijn en ontwerp verordening aan het Europees Parlement en aan de Raad van Ministers.

Investment advice (MIFID recast) definition: ‘Investment advice’ means the provision of personal recommendations to a client, either upon its request or at the initiative of the investment firm, in respect of one or more transactions relating to financial instruments;

MIFID 1 Advies Geen differentiatie in soort advies Differentiatie in beloning : - Een vergoeding van de klant (fee) - Een vergoeding van derden (commissie),moet voldoen aan inducementregels :  Op uitvoerige, accurate en begrijpelijke wijze informeren over bestaan, aard, en bedrag van de vergoeding.  De vergoeding moet de kwaliteit van de dienst ten goede komen. MIFID 2 EC proposal

MIFID 1 Advies Geen differentiatie in soort advies Beloning Differentiatie in beloning : - Een vergoeding van de klant ( fee) - Een vergoeding van derden ( commissie), moet voldoen aan inducementregels :  Op uitvoerige, accurate en begrijpelijke wijze informeren over bestaan, aard, en bedrag van de vergoeding.  De vergoeding moet de kwaliteit van de dienst ten goede komen. MIFID 2 EC proposal Advies Differentiatie in advies : - op onafhankelijke basis - op niet-onafhankelijke basis Beloning In geval van advies op onafhankelijke basis zal de beleggingsonderneming geen vergoeding mogen ontvangen van derden Toelichting EC : De adviseur bepaalt “case by case”, “contract by contract” op welke basis hij advies geeft

EC proposal recast directive MIFID (2) SECTION 2 PROVISIONS TO ENSURE INVESTOR PROTECTION article ’ when investment advice is provided,information shall specify whether the advice is provided on an independent basis and whether it is based on a broad or on a more restricted analysis of the market and shall indicate whether the investment firm will provide the client with the on-going assessment of the suitability of the financial instruments recommended to clients,..” 5...” When the investment firm informs the client that investment advice is provided on an independent basis, the firm: (i)shall assess a sufficiently large number of financial instruments available on the market. The financial instruments should be diversified with regard to their type and issuers or product providers and should not be limited to financial instruments issued or provided by entities having close links with the investment firm, (ii)shall not accept or receive fees, commissions or any monetary benefits paid or provided by any third party or a person acting on behalf of a third party in relation to the provision of the service to clients…”

Het Nationaal Regime in MIFID 2 The article 3-exempted investment firms must comply with the following set of requirements (the first five requirements already exist under the current MiFID and continue to exist): the investment firm does not hold clients’ money, the investment firm only receives and transmits orders for transactions in investment funds, the investment firm only gives advice about transferable securities and units in investment funds, the investment firm only transmits orders to well defined firms, the investment firm does not have an EU single passport, New requirements for national regimes: the investment firm has an authorisation from a competent authority the investment firm is registered in a publicly accessible register all members of the management body of the investment firm have to be at all times of sufficiently good repute, possess sufficient knowledge, skills and experience and commit sufficient time to perform their duties. This management body should ensure that the firm is managed in a sound and prudent way (the proposal allows the management of one single natural person),

For requirements 6, 7 and 8, the European Securities and Markets Authority (ESMA) may develop draft regulatory technical standards. These regulatory standards have to be submitted to the Commission, which can then adopt them). shareholders of the investment firm must be disclosed, investment firms must comply at all times with the conditions for initial authorisation, investment firms are under on-going supervision, an investment firm acts honestly, fairly and professionally in accordance with the best interests of its client, all information provided by the investment firm is fair, clear and not misleading.

Europese voorstellen voor herziening richtlijn voor verzekeringsbemiddeling (IMD2)

Stand van zaken IMD 2 Europese Commissie kreeg in november 2010 advies van CEIOPS (toezichthouders) Er loopt nog een impact assessment Europese Commissie denkt in maart 2012 een proposal te kunnen zenden aan Europees Parlement en aan de Raad van Ministers

De IMD kent geen definitie voor advies De definitie voor verzekeringsbemiddeling in de IMD refereert niet aan advies: ” insurance mediation" means the activities of introducing, proposing or carrying out other work preparatory to the conclusion of contracts of insurance, or of concluding such contracts, or of assisting in the administration and performance of such contracts, in particular in the event of a claim. “ insurance intermediary means any natural or legal person who, for remuneration, takes up or pursues insurance mediation”

Ideeën herziening Europese richtlijn voor verzekeringsbemiddeling (IMD 2) Binnen de Europese Commissie leven de volgende ideeën voor IMD2:  uitbreiding van informatievereisten naar aanbieders  “conflict of interest”-kader vergelijkbaar met MIFID  alle beloningsvormen in beginsel toestaan  beloningstransparantie  duidelijkheid scheppen over wat “ advies “ is  duidelijkheid geven over wat PRIP’s zijn ( vide adviezen EIOPA )  verzekerings-PRIP’s : transparantie en adviesstandaarden ( idem EIOPA)  vrijstellingen opnieuw vaststellen  vrijheid van diensten en vrijheid van vestiging bevorderen  wederzijdse erkenning van professionele kwalificaties  een aanzienlijk hoger niveau van harmonisatie

Europese ideeën rond vermogensopbouwproducten (PRIP’s) “ A PRIP…….. is a product where the amount payable to the investor is exposed to fluctuations in the market value of assets or payouts from assets, through a combination or wrapping of those assets, or other mechanisms than a direct holding.” Definition : European Commission PRIPS Consultation closed 31 January 2011

Ideeënontwikkeling en timing rond Prip’s (definities en regels voor vermogensopbouwproducten)  Het idee is dat bepaalde retail vermogensopbouwprodukten die gecombineerd zijn met een verzekeringsprodukt zullen worden onderworpen aan de strengere eisen die gelden voor vermogensopbouwprodukten (cf. MIFID)  PRIP’s zullen worden onderscheiden in non-insurance PRIP’s, te relateren aan de MIFID vereisten en Insurance PRIP’s, waarvoor een aparte paragraaf zal komen binnen de IMD2.  CEIOPS (EIOPA) adviseerde in November Er loopt een impact assessment.  Een EC proposal wordt verwacht in maart 2012 (was aanvankelijk december 2011).

Samenhang en conclusies

De samenhang tussen de richtlijnen MIFID 2 Financiële instrumenten XPRIP’s Structured deposits units in beleggingsfondsen X X MIFID NR IMD 2 (P) RIPs verzekerings-producten Nieuwe (P) RIPs – vereisten binnen IMD 2 X Niet - (P) RIPs verzekerings-produkten X Credit Hypothecair krediet voor woningen X

Ontwikkeling in de Europese richtlijnen MIFID, IMD, PRIPS en Credit Conclusies bij de stand van zaken per november 2011 Adviesfunctie is nog volop in discussie, wordt in de regelgeving geprofileerd en bij uitzondering ( MIFID ) gekoppeld aan een specifieke beloningsvorm ( fee only ) Alle beloningsvormen worden in beginsel toegestaan Duidelijk streven naar : een level playing field voor alle financieel dienstverleners een hoger niveau van harmonisatie, met een tendens naar ( gedeeltelijke ) maximumharmonisatie een geïntegreerde Europese interne markt

Dank voor uw aandacht