1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk. 2 3 4 NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De nieuwste uitspraken
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Verkoop- en debiteurenproces
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Workshop Nieuwe begroting
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
HOOFDSTUK 12 Media.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
door Thom Beuker WELKOM
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Breuken-Vereenvoudigen
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Marketing vandaag en morgen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Facet De beveiligde site en de beheerder Facet.
ZijActief Koningslust
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Evidence-Based Medicine
Ondernemingsfinanciering 2
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk

2

3

4 NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’

5 Visie  Zorgenvrije energie Missie  Het leveren van continu gas en elektriciteit, warmte en koude aan klanten tegen redelijke prijzen en met optimale service Strategie  Het versterken van kernactiviteiten  Het verstevigen van positie op de Noordwest-Europese energiemarkt (NL en Belgie)

6

7  Betrokkenheid medewerkers  2e plaats beste werkgever  Balans werk en privé (thuiswerken)  Opleidingsmogelijkheiden/ontwikkeling  Actief diversiteitsbeleid  Cafetariamodel, kortingen op verzekeringen  Mobiliteitsbudget (hybride auto)  Afstuderen/stage en traineeships

8

9  Braindrain op technische afdeling  Unieke expertise (veel specialisten)  Meer grip krijgen op aanwezige kennis en wat nodig is  Kennis borgen door Kweekvijver  Kennis inventariseren (jong en oud) d.m.v. workshops  Kennissituatie verwerken in kennisadministratie Bron:

10

11

12  Na analyse: Sturen op kennis was mogelijk  Gap analyse d.m.v. technologische ontwikkelingen  Benodigde kennis en haalbaarheid  Vergrijzingsprobleem viel mee

13

14  Het ‘vak’ stond centraal, niet het begrip KM of project  Praktische aanpak in vertrouwde omgeving  Resultaat moet voelbaar zijn op de werkvloer  Ondersteuning van instrument ‘kennisadministratie’. Gekoppeld aan M/V/D/S: Wezenlijke kwaliteitsverbetering in de operationele processen, leidend tot verhoging van de klanttevredenheid verbetering van onze financiële prestaties

 Kennis is hiermee zowel voor medewerker als voor manager een transparante en te besturen productiefactor geworden! 15

16  Kennisgerichter maken van het personeelsbeleid  bv. Kennis bespreekbaar maken in functioneringsgesprek  Inschatten van vergrijzing en actie ondernemen  Evalueren: 1 of 2 keer per jaar opnieuw inventariseren en afzetten tegen nieuwe strategische inzichten

17

18

19

20 Definitie: is een leerplek die in eigen beheer is ontwikkeld, waar zowel persoonlijke als organisatieontwikkeling wordt nagestreefd. Het is geen opleidingsinstitituut, maar een ontmoetingsplaats waar kennis ontwikkeld en gedeeld wordt.

21  Trainingscentra bedrijfscultuur (Disney Univ)  Kwaliteitszorg en Competentie ontwikkeling (Motorala Univ)  Lerende organisatie (Heineken Univ)

22  Enjoyment is essential to learning, Learning is essential for personal development, Personal development leads to personal success, Personal success is behind company success. Learn to Change - Change to learn MOTTO

23 60% van de corporate universities leerprogramma’s via het eigen Intranet. E-Learning via het Virtual Learning Centre

24 KENNIS INFORMATIE INTERACTIEINTELLECT

25

26 Verspreiden Ontwikkelen Toepassen

27

28 Identiteit Assumpties Vaardigheden

29

 Ga verder met je artikel over je onderzoeksvraag. Zorg dat je een 2tal artikelen gebruikt van wat ik heb aangeleverd.  Zoek een leuk boek voor je recensie  Even BIJLEZEN van alle artikelen. 30

31