Week 1: overzicht computersysteem-organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
Advertisements

Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur EIT OGO-1.2 addendum (1): Het ontwerpen van processoren.
Hoe werkt een rekenmachine?
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(2): Instructietypen.
Informatieverwerkende systemen
Hardware (1) SGDB Informatica.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Processor & Toetsenbord
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 2IC20:Computersystemen Week 1: inleiding.
Module II Hardware Dhr. C. Walters.
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 4(2): Digitale.
Par. 3.3 Het geheugen.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Hardware (2) SGDB Informatica.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
BESTURINGS SYSTEMEN Vincent Naessens.
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/22 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
bus DE BUS Controller: de electronica die het apparaat bestuurd Transport van bits over de bus.
Logische schakelingen
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Week 6: Invoer / uitvoer “devices” adresdecodering
PowerPC Practicum. Introductie Doel practicum = Computers begrijpen Leer de werking van een computer door een emulator te bouwen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Instructieformaten adressering assembleertalen (zelfstudie.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(2): Instructieformaten adressering assembleertalen.
Week 2: Microarchitectuur niveau ALU en datapad
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 6: Practicumprocessor invoer en uitvoer.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
Computerarchitectuur
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
Hoe een computer gegevensverwerkende processen realiseert
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(1): Instructietypen (1)
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(1): Flow of.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 6(1): Invoer.
Geheugenbeheer ICT Infrastructuren hoofdstukken 7 en 8.1.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
GESPRG Les 7 Gestructureerd programmeren in C. 92 Verwisselen Schrijf een functie waarmee twee int variabelen verwisseld kunnen worden. void wissel(int.
Hoe werkt een rekenmachine?
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Power PC Assembler. Assembler toolkit bevat Assembler zelf Linkerlibrarian.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology OGO 1.2 project Startbijeenkomst Een microprocessor… …om warm voor te lopen.
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
Processor & Toetsenbord
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau klokken en geheugens.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (1)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (2)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau: “systeem-architectuur” cpu-chips.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 9(1): Virtual.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 5(2): Microarchitectuur.
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Zin en onzin over bits en bytes
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 6 - onderwerpen Uitleg.
Bits en bytes. Bit  Transistor laat stroom door of niet  Hoge spanning of lage spanning  1 of 0  Tweetallig, binair  Tientallig, decimaal  Digit.
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Hardware (2) SGDB Informatica.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Hardware (2) SGDB Informatica.
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
Transcript van de presentatie:

Week 1: overzicht computersysteem-organisatie 2IC20: Computersystemen Week 1: overzicht computersysteem-organisatie

De “architectuur” van een computer Centrale verwerkingseenheid (CPU ofwel “de processor”) Besturings- eenheid Aritmetisch logische eenheid I/O apparaten Registers Hoofd- geheugen Schijf Printer De “bus”

De “Central Processing Unit” (CPU) De besturingseenheid regelt alles instructies ophalen, decoderen en (laten) uitvoeren: de “fetch-decode-execute” cyclus De aritmetisch logische eenheid (ALU) voert berekeningen en logische functies uit De registers zijn snel (en klein) geheugen “programmateller” (PC) wijst instructies aan “instructieregister” (IR) bevat opgehaalde instructie algemene/speciale registers voor tussenresultaten

Het “datapad” Registers en ALU “Hulpregisters” wel in hardware niet in programma Absolute kern van computer bepaalt snelheid bepaalt “kracht”

De “fetch-decode-execute” cyclus Instructie afhandeling verdelen in stapjes: Haal instructie uit geheugen (plaats: PC) in IR Laat PC naar volgende instructie wijzen Bepaal type instructie: register/register of register/geheugen (Bereken plaats van gegevens in geheugen) (Haal gegevens uit geheugen in hulpregister) Voer eigenlijke bewerking uit (Schrijf resultaat naar geheugen) Terug naar stap 1. voor volgende instructie

Meer dan één manier om FDE te doen De hardware van de besturing bevat programma Dit micro-programma “interpreteert” instructies Instructie-set makkelijk uit te breiden/verbeteren Gigantisch complexe instructie-sets mogelijk Directe uitvoering ook mogelijk Instructieregister stuurt vrijwel alle operaties aan Instructie-set moet (relatief) eenvoudig zijn Besturing kan met “Finite State Machine” (o.i.d.) Allerlei combinaties zijn mogelijk!

Het “geheugen” (Engels: “Memory”) bevat programma’s en gegevens Basiseenheid van opslag: ‘Bit’ (0 of 1) Decimale getallen (0..9) op te slaan met 4 bits Inefficient: 4 bits kunnen 16 waarden opslaan! Rekenen met decimale getallen niet meer standaard Geheugen opgedeeld in “cellen” (of “plaatsen”) Iedere cel een vast aantal bits: 2(aantal bits in cel) waarden Iedere cel een eigen nummer (“adres” genoemd), 0..(aantal cellen - 1) Adres is meestal binair getal: 2(adres bits) cellen

Verschillende indelingen mogelijk Al deze geheugens bevatten 96 bits! Wat is nu de beste?

Verdere indelingen van geheugens Aantal bits in cel (nu) meestal macht van twee 23 (8) is meest geliefde aantal bits/cel: “byte” Geheugen adresseerbaar per byte cel Cellen worden gegroepeerd in “woorden” bijv. 2, 4 of 8 bytes per woord = 16, 32 of 64 bits Met woorden lezen/schrijven van geheugen: sneller Met woorden rekenen in CPU: nauwkeuriger/sneller

Volgorde van bytes in een woord Hoogste adres aan rechter uiteinde: big endian Laagste adres aan rechter uiteinde: little endian

Meer dan een geheugen mogelijk Hogere snelheid door meer geheugens tegelijk te kunnen lezen en schrijven (Basis) “Harvard” architectuur: Programma- geheugen CPU Gegevens- geheugen “Modified Harvard” architectuur: constante gegevens in programmageheugen

De “practicumprocessor” gaat verder: Siemens SAB-C504 chip “Externe” variabele gegevens (64 kilobyte) 8 bits CPU “Special Function Registers” (128 byte) In- en uitvoer 256 BITS direct te adresseren (2 x 128) Programma + constante gegevens (64 kilobyte) “Interne” variabele gegevens (256 byte)

Koppeling met “de buitenwereld” Flexibiliteit door uitwisselbaarheid

“Devices” en “controllers” Nog meer flexibiliteit door functionele splitsing: Buiten de “kast” Binnen de “kast” Uitwisselbare onderdelen (min of meer) vaste onderdelen “Devices” “Interface”

Invoer/uitvoer terminologie “Device” is fysiek “ding” in buitenwereld “Buitenwereld” = buiten CPU en geheugen (Floppy) disk is “achtergrondgeheugen” “Controller” koppelt device aan CPU Elektrische aanpassing en (“intelligente”) besturing “Interface” is afspraak voor koppeling Fysiek (stekker!), elektrisch en functioneel Gestandaardiseerd voor uitwisselbaarheid

Controller “intelligentie” in gradaties Dom: niet veel meer dan elektrische aanpassing Buitenwereld afgebeeld op geheugenwoorden Beter: automatisch doorgeven activiteit Lopend programma onderbroken met “interrupt” Best: zelfstandige afhandeling van opdrachten Controller kan zelf in geheugen lezen en schrijven: “Direct Memory Access” “Arbiter” nodig voor regeling toegang tot geheugen Na opdracht afhandling één interrupt

Moderne PC splitst nog verder... Dit hoort NIET bij de stof !

Ter afsluiting IDaSS Practicum begint in week 2: Haal IDaSS programma op! http://www.win.tue.nl/~michaelf/2IC20 Bekijk “short-form manual” Assembly Practicum begint in week 5 Haal practicumhandleiding en programmatuur op! Bestudeer hoofdstukken 1 en 2 uit handleiding Installeer programmatuur De “looplicht” demo doen mag, maar hoeft niet… Zelfstudie niet vergeten! hoofdstuk 1 en hoofdstuk 2 t/m sectie 2.4.1