Hst 4: De wereld indelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 4.2: Verschuivende werelden.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
1.2 De wereld wordt kleiner
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
1.4 een geglobaliseerde wereld
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Beeldvorming (inleiding)
De toekomst van Nederland
Indonesië.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 4: De wereld indelen.
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hst 4: De wereld indelen.
Indonesië.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Indonesië.
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 4: De wereld indelen.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Paragraaf 4.2: Verschuivende werelden. -Uitbuiting en randligging
Samenvatting: hoofdstuk 1
Samenvatting hoofdstuk 2
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Het Midden Oosten.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Globalisering.
Globalisering.
Globalisering Tim robberecht
Centrum-periferie-model
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
De toekomst van Nederland
Indonesië.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner. Even herhaling van voor de vakantie internationalisering ) mondialisering ) globalisering ) enkele gevolgen- minder.
World Understanding and Peace day
Paragraaf 13.6 Globalisering.
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Les woensdag 7-1 Nakijken huiswerk 4.2 en 4.3. Geen HW check. (vraag mij maar waarom niet) - Max. 15 min. Maken opdracht deel C van samenvattingsopdracht.
H13.5/13.6 Postmoderne wereld Televisie en computer.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
A H1 Samenhang & verscheidenheid P1 De wereld wordt één geheel ( )
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
1.4 Globalisering: one culture?
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

Hst 4: De wereld indelen

Planning van vandaag Terugblik Uitleg restant paragraaf 4.2 Zelfstandig werken Hst 4

Terugblik Centrum – periferie Wat is het centrum van de wereld? Koloniale tijd ? Vanaf dat moment kun je spreken van globalisering Kolonisatiegolven Centrum – semi-periferie – periferie Wat is het centrum van de wereld? Welke 3 centra’s zijn er als je gaat inzoomen op het centrum van de wereld (westerse wereld) NO VS, Blauwe Banaan en Japan. Global shift (heeft invloed op het historische centrum – periferie model)  waarom? Demografisch transitiemodel  Wat is dat?

Demografische transitie (BB)

Demografische transitie (BB)

Cultuurgebieden Een gebied dat wordt gekenmerkt door min of meer dezelfde cultuurelementen. De belangrijkste drie cultuurelementen zijn: taal, godsdienst en geschiedenis. Alternatief?  Culturele dimensies van hofstede Overgangsgebieden tussen cultuurgebieden vormen een bron van spanningen, dit is een voedingsbodem voor fundamentalisten (Clash of Civilizations, Huntington!)

Cultuurgebieden (diffusie) Tussen cultuurgebieden kan culturele diffusie plaatsvinden. Wat is dat diffusie? Denk aan diffuus licht  alle richtingen uit, culturele diffusie betekent dus culturele vermenging. Culturele diffusie vind sinds mensenheugenis plaats dmv handelaren, reizigers, overheersing etc.

Culturele diffusie 2 In 19e eeuw nam diffusie (vermenging) intensief toe: Koloniale uitbereiding Wereldwijde zoektocht naar grondstoffen en afzetmarkten Sneller en goedkoper vervoer Tegenwoordig gaat diffusie sneller dan ooit dit komt alle moderne communicatiesystemen. Daardoor veel internationale handel met als wereldtaal (= lingua franca) het engels. Regio’s die ontzettend diffuus zijn (dus hebben ook veel mogelijkheden om zich te verplaatsen [mobiliteit] en krijgen zo de meeste kennis binnen) profiteren het meeste van nieuwe ideeën en technieken. Steden die mobiel zijn bv: New York – Londen – Tokyo etc. Het centrum is heel diffuus en wordt daarom ook wel de Fast World genoemd. De periferie daarentegen de Slow World (traditioneel)

Culturele diffusie 3 Door die culturele diffusie heeft de mens overal op de wereld wel contact met elkaar (oa. FACEBOOK). Dit contact wordt steeds intensiever. De wereld is aan het veranderen tot een netwerksamenleving (ons kent ons). In de netwerksamenleving nemen de relatieve afstanden snel af, dit noemen we tijd-ruimte compressie. Relatieve afstanden: Afstand in tijd, geld en moeite. Netwerksamenlevingen zijn sterker in de fast world dan de slow world. Waarom is dat ?

Tijd-ruimte compressie Het kleiner worden van de wereld

Tijd-ruimte compressie: Relatieve afstanden nemen af (of toe) door technologische ontwikkelingen

Verwestering en modernisering Na WO2 neemt invloed van de VS op de wereld toe (door oa Marshallplan en MacKinder theorie) Dit leidt tot cultuurverandering met een Amerikaans tintje, daarom noemt men het ook wel Amerikanisering. Veel kritiek op amerikanisering: Het is geen verbetering voor de samenleving  Mensen worden juist egoïstischer etc.  Is dat zo??

Verwestering en modernisering (2) Veel mensen vrezen door globalisering (lees amerikanisering) voor verlies aan regionale identiteit Ik voel me in NL  Brabander. (Afgebakend en veilig overzichtelijk gevoel en herkenning!) In Europa ben ik een Nederlander! In de VS kom ik uit Europa! Regio’s spelen een belangrijke rol in de identiteit van mensen (+ beeldvorming) Moderniseringen vinden vaak maar gedeeltelijk plaats (in arme landen) daarom spreekt men ook van Fragmentarische modernisering. Polarisatie (recht tegenover elkaar staand [zij tegen wij]) Maatschappelijke lagen Etnische achtergronden Geloof Taal

Voor nu: Nakijken Hst 3 Zelfstandig werken Hst 4 (p4.1 – 4.2)

Volgende keer; paragraaf 4,3 Economische triade