Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap Presentatie Sociale media en (sport)evenementen Kenniscentrum evenementen 3 april 2013 Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap
Hans Slender www.twitter.com/hansslender www.linkedin.com/in/hansslender www.slideshare.net/hansslender www.delicious.com/hansslender www.sportnext.nl
Welcome digital natives
Oppervlakkig en lui? Individualistisch? Ongeïnteresseerd? Hangen voor de pc? óf? Slimmer, sneller en socialer? Trouw en degelijk? Betrokken? Altijd connected? vs. digital immigrants
Waar zitten de mensen?
Sociale media zijn niet het zoveelste marketingcommuni-catie kanaal. Wat dan wel? 1. Communicatie 2. Beleving 3. Innovatie
1. Communicatie
Regie
Control centre
Geïnformeerd worden
Eigen app?
2. Beleving Verdiepen: Mobiel Slimme stadions Interactieve scoreborden Verbreden: Meebeslissen Side-events Ontmoeting Verlengen: Communities Games Blogs Registratie Beleving 1.0: Geen mobiel Onpersoonlijk Bron: Gijsbregt Brouwer
Beleving verlengen
Beleving verdiepen: engagement Sven Kramer: Voorspel mijn tijd op de 5 km en win mijn schaatspak: #5KMSK
Two screen tango: Extra informatie via laptop, mobiel of ipad Voorbeeld
Augmented reality tijdens wedstrijd
Innovatie
Four steps (POST): People Objectives Strategy Technology
1. People Wie zijn geïnteresseerd? Waarom zijn zij Wat is hun online gedrag?
2. Objectives Vergroten fanbase Fan engagement, betrokkenheid Imago veranderen Interessant zijn voor sponsoren Media aandacht Netwerken en innovatie
3. Strategy Wie zijn wij als evenement? Wat maakt ons bijzonder en authentiek? Welke verhalen hebben wij te vertellen? Wat is onze identiteit en imago? Hoe kunnen wij de interactie met deelnemers en bezoekers aangaan?
4. Technology