Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe
2 WES-Reisomnibusenquête Reisomnibusenquête, wat? Instapenquête volwassen Belgen Maart – september Vragen? In welke mate laat u zich leiden door ervaringen van andere vakantiegangers op het internet? - Passief In welke mate schrijft u zelf vakantie ervaringen neer op het internet? – Actief Basis Potentiële vakantiegangers (=+/- 75% van de volwassen Belgen)
In welke mate laten potentiële vakantiegangers zich leiden door de ervaringen die andere vakantiegangers noteren op het internet?
4 Bij keuze bestemming en/of logies
5 Bestemming logies Helemaal wel Eerder wel Helemaal wel
6 Leeftijd
7 Bestemmingskeuze
8 Vakantiefrequentie
9 Touroperatorfrequentie
10 Wie laat zich leiden? Profiel! Helemaal/eerder laten leiden door ervaringen op het internet 87% gaat minstens elk jaar op vakantie 56% Vlaming 71.6% hoogste/hogere sociale middenklasse 67.9% jaar 55.5% touroperator reiziger 96.8% neemt minstens het buitenland in overweging
Door welke websites of welk type websites laten potentiële vakantiegangers zich leiden bij het organiseren of het boeken van een vakantie?
12 Virtuele sociale netwerken of discussiefora
13 Toeristische blogs over steden of regio’s
14 Websites, reisencyclopedieën met reisinformatie bijeen gebracht door verschillende personen
15 Tripplanners met suggesties van trips of routes in bepaalde steden/regio’s
16 Websites met kaarten van google.maps waar foto’s, video’s, routes en/of tekst aan gelinkt zijn
17 Websites met vakantiebeoordelingen voor en door vakantiegangers
In welke mate plaatsen potentiële vakantiegangers zelf een ervaring of een beoordeling op het internet?
19 Van een gekozen bestemming en/of logies
20 Bestemming logies
21 Leeftijd