Zeevaartkunde in Vogelvlucht…..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
Standaard-bewerkingen
Eb en Vloed nader verklaard
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
bij de informatiebijeenkomst voor de van het Bernardinuscollege
Duurzaamheid en kosten
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Hoofdstukindeling Reddingmiddelen en hulpmiddelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
2* Duiker / Advanced Open water opleiding NOB / TOV Gagnan
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
wivo's football calendar
Woensdag 26 maart Welkom – Kleine terugblik – Wat gaan we doen in 2014 – Toelichting startijden 2014 – Nieuwe banen – Verandering in de Wedstrijdreglementen.
Start.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Extra vragen voor Havo 3 WB
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Bij het kolenvuur Johannes
"in geen ding bezorgd" 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Dames (1e peleton) F-G-M rechts-om-keert (binnendoor) Heren (2e peleton) M-G-F links-om-keert (buitenom) Bij F met.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Test je geheugen
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
01. Hier word ik bijna wakker 02. Ik doe net alsof ik slaap.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Excursie naar London! April 2015 HD 2K.
Tot nu toe………………… De geboorte van een nieuwe logo.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Voorwaarts in draf met tweeën linkerhand en aansluiten A H M F K EB C x.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
13 oktober 2010 LiveDijk Eemshaven Geotechnische beschouwing metingen.
HD 2K. DOELEN VAN DEZE BIJEENKOMST ORGANISATIE ORGANISATIE GEDRAGSREGELS.
Transcript van de presentatie:

Zeevaartkunde in Vogelvlucht….. Vertrek IJmuiden. De oversteek. Aankomst Lowestoft. Het vertrek uit Lowestoft Wat nog meer…. Door Eric Goedhart 1

Het verlaten van de haven van IJmuiden Vertrek IJmuiden….. Het verlaten van de haven van IJmuiden Oproepen van de instanties IJmuiden Port Control op VHF Ch 61 IJmuiden Pilots op VHF Ch 07 (Pilots VTS IJmuiden) Luisterwacht houden op VHF Ch 16 / 13 gedurende de oversteek. Ander verkeer bij vertrek De kaarten - 1450 Aanloop Scheveningen en IJmuiden - 1408 Harwich and Rotterdam to Cromer and Terschelling - 1504 Cromer to Orford Ness - 1543 Winterton Ness to Orford Ness - 1536 Approaches to Great Yarmouth and Lowestoft - C28 Harwich to Wells-next-the-Sea Zie blz 74, 75, 84 en 85 van de ALRS Vol 6(1) NP 286(1) 2

Op zee Onderwerpen Welke koers volgen bij vertrek (270) De stroom De Wind Corrigeren of niet? De apparatuur. Het wachtlopen. Het aanvaringsreglement (BVA) Overig verkeer. 3

Op Zee….. Welke koers volgen…… Na het passeren van de pieren zal men een westelijke koers gaan sturen. Deze koers is de richting die de koerslijn in de kaart aangeeft. De stroom en wind heeft echter invloed op het schip. We noemen de koers in de kaart ook wel een grondkoers, en de koers gecorrigeerd voor stroom en wind, de behouden ware koers. De stroom kunnen we eenvoudig vinden met behulp van de ATT en de zeekaart., maar de globale richting en sterkte ook in Brown’s stroom atlas. 4

We kunnen nu bij zowel Spring als bij Neap kijken. Op Zee….. In de kaart kijken we eerst welke haven we moeten gebruiken om het getij en de stroom te vinden In de ATT zoeken we met als argument de datum en tijd het tijdstip van hoogwater op bij de “standaardhaven”. Ook kijken we wanneer het volle of nieuwe maan is geweest. Met dit gevonden tijdstip kunnen we zien hoeveel uur het voor of na hoogwater is. In de kaart zoeken we het dichtstbijzijnde “dropje” op, met daarin een letter. In de tabel in de kaart kunnen we dan zien in welke richting de stroom loopt, en hoe sterk die is. We kunnen nu bij zowel Spring als bij Neap kijken. Springtij heeft men twee dagen na volle of nieuwe maan. 5

De wind heeft ook invloed op de koers die we moeten sturen. Op Zee….. De wind heeft ook invloed op de koers die we moeten sturen. De windrichting bepalen we door gewoon deze buiten te bepalen, of doormiddel van een windmeter. Na het vinden van de wind en stroom richting met hun sterkte, kunnen we in de kaart de behouden ware koers construeren. Stroom en wind hebben ook invloed op onze snelheid. Het bepalen van de behouden ware koers is belangrijk als we onze positie niet nauwkeurig kunnen bepalen, bv door middel van een GPS, of door radar peilingen, maar ook om niet te veel te verzeilen. Bij de stroom moeten we er ook rekening mee houden dat de stroom gedurende de reis weer zal gaan kenteren. 6

4/9 HW Dover: 15.52 (GMT) 4 dagen voor Springtij Op Zee….. Vertrek 4 september 2002 4/9 HW Dover: 15.52 (GMT) 4 dagen voor Springtij 5/9 HW Dover: 09.34 (GMT) 3 dagen voor Springtij 21.56 (GMT) Kaart 1450 13.00 (11.00 GMT) A 204° 1,2Kn 14.00 (12.00 GMT) A 204° 1,4kn 15.00 (13.00 GMT) A 204° 1,0kn 16.00 (14.00 GMT) A 214° 0,6kn 17.00 (15.00 GMT) A -- 0,0kn 18.00 (16.00 GMT) A 010° 1,4kn 7

4/9 HW Dover: 15.52 (GMT) 4 dagen voor Springtij Op Zee….. 4/5 september 2002 4/9 HW Dover: 15.52 (GMT) 4 dagen voor Springtij 5/9 HW Dover: 09.34 (GMT) 3 dagen voor Springtij 21.56 (GMT) Stroom atlas Brown’s 4 september: 17.00 GMT kentering stroom (ZZW naar NNO) 5 september: Om 03.30 GMT kentering stroom (N naar Z) Tussen 05.00 en 07.30 stroom Zuid 2 a 3 kn (west) Om 09.30 Kentering stroom ( Z naar N) Van 10.30 tot 14.30 Stroom Noord 2 a 3 kn (west) Om 15.30 Kentering stroom (N naar Z) Van 16.30 tot 20.00 Stroom Zuid 2 a 3 kn 8

4/9 Getijde: (Tijden in GMT) Op Zee….. 4/9 Getijde: (Tijden in GMT) HW IJmuiden: 14.46 1,3m boven KD (ATT blz 205 en 324) 5/9 Getijde: HW Lowestoft: 07.44 (2,4m) en 20.30 (2,4m) LW Lowestoft: 01.33 (1,0m) en 14.11 (0,7m) 6/9 Getijde: HW Lowestoft: 08.27 (2,6m) en 21.18 (2,5m) LW Lowestoft: 15.02 (0,5m) Zie voor meer details de ATT blz 78 t/m 81 9

Corrigeren voor de stroom, of niet? Op Zee….. Corrigeren voor de stroom, of niet? Stroom veranderd van richting om de 6 uur. Correctie afhankelijk van ETA Lowestoft Rekening houden met Holmsand bank voor Lowestoft! Passeer de Zuid kardinaal boei aan de Zuid zijde! Denk om Uncharted dangers. Boeien kunnen in andere posities liggen dan in de kaart staat! 10

Apparatuur aan boord: GPS Radar / ARPA NAVTEX Echolood Log Windmeter Op Zee….. Apparatuur aan boord: GPS Radar / ARPA NAVTEX Echolood Log Windmeter Electronische kaart? 11

Altijd een goede uitkijk houden Scheepvaart verkeer Het wachtlopen: Altijd een goede uitkijk houden Scheepvaart verkeer Veel zeiljachten om u heen? Uitwijkregels Mist Oproepen Gebruik van de radar 12

Het Aanvaringsreglement Voor wie moet u uitwijken? Wie moeten er voor u uitwijken? Uitzonderingen De verkeersroute Oproep procedures (Engels) Uitwijken bij mist Vissers 13

De aankomst bij Lowestoft Aankomst / vertrek Lowestoft….. De aankomst bij Lowestoft Oproepen van de instanties Lowestoft Harbour Control op Ch 14 of Ch 11 of Ch 16 Schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten kunnen beperkt zijn in hun manoeuvreerbaarheid door hun diepgang Schepen die Lowestoft verlaten worden in hun uitzicht belemmert door de pieren, schepen die de pieren naderen worden dan ook verzocht om contact op te nemen met Lowestoft radio op kanaal 14 Alle schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten moeten contact opnemen met Lowestoft Harbour Control op kanaal 14 Zie verder blz 172 en 173 van de ALRS Vol 6(1) NP 286(1) 14

Het vertrek uit Lowestoft Aankomst / vertrek Lowestoft….. Het vertrek uit Lowestoft Oproepen van de instanties Lowestoft Harbour Control op Ch 14 of Ch 11 of Ch 16 Schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten kunnen beperkt zijn in hun manoeuvreerbaarheid door hun diepgang Schepen die Lowestoft verlaten worden in hun uitzicht belemmert door de pieren, schepen die de pieren naderen worden dan ook verzocht om contact op te nemen met Lowestoft radio op kanaal 14 Alle schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten moeten contact opnemen met Lowestoft Harbour Control op kanaal 14 U moet minimaal 1 uur van te voren uw vertrek melden bij Lowestoft Harbour Control op VHF Ch 14 Zie verder blz 172 en 173 van de ALRS Vol 6(1) NP 286(1) 15

Het aanlopen van IJmuiden Aankomst bij de de Finish Op Zee…… De reis terug Het aanlopen van IJmuiden Aankomst bij de de Finish 16

Aandachtspunten gedurende de race…. De strijd met andere jachten Vermoeidheid Onverwachte problemen De reddingsinstanties Toch nog aan de grond…. De uitrusting (kaarten, apparatuur) ‘S nachts varen Safety First!!! 17

Do’s and don’ts bij slecht weer Aankomst bij slecht weer Do’s and don’ts bij slecht weer Aanloop koers naar de pieren Onderlinge ruimtes Andere schepen Zichtbaarheid Zware regenbuien Uw ervaring is belangrijk! De organisatie 18

Het Nova College wenst u een goede race, maar vooral een behouden thuiskomst! Einde 19