It is all about violence stupid Waarom hulp in haar huidige vorm niet werkt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Europa onder Napoleon 4.5.
Advertisements

De dekolonisatie van Afrika
Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
De tijd van de wereldoorlogen
Internationale organisaties
Historisch overzicht paragraaf 6.1
Omgaan met geschiedenis
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Hfd. 1.4 opkomst van machtige vorsten
Het socialisme Paragraaf 7..
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
IJzeren gordijn gaat open
Hoofdstuk 5.
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Indonesië.
Grootste staat In 1952 koning Faroek afgezet door een staatsgreep van het leger o.l.v. Naguib. Egypte wordt een republiek en militaire dictatuur. In 1954.
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
Oprichting en optreden van de VN
Liberalisme en socialisme
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Politiek.
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Het begin van staatsvorming en centralisatie
Extra van democratie.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Kolonisatie en Dekolonisatie
De liberale revolutie in 1848
Romeinen, Germanen en Kelten
De relatie tussen religie en politiek in Afrika. Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie.
In 1568 begint Willem van Oranje een opstand tegen Spanje
Van gewesten naar eenheidsstaat
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
Tijd van steden en staten
Burgers en Stoom- machines H10.1 CONSERVATISME EN LIBERALISME.
H4.3 De Strijd tussen paus en keizer om de macht
WERELD 3 havo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 4.
Europa onder Napoleon Tijd van Pruiken en Revoluties.
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
Staatsinrichting Wie is de baas van Nederland? ©Tom Verbeek sep 2010.
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
World Understanding and Peace day
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
“ In landen waar armoede en geweld heersen, bereikt 3xM mensen via televisieprogramma’s waarin Gods boodschap van liefde klinkt. In de eigen taal en cultuur.
Wie bestuurt Nederland
Blok 2 Vrijheid in Nederland
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Democratie en Dictatuur
“ In landen waar armoede en geweld heersen, bereikt 3xM mensen via televisieprogramma’s waarin Gods boodschap van liefde klinkt. In de eigen taal en cultuur.
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

It is all about violence stupid Waarom hulp in haar huidige vorm niet werkt

Hulp is problematisch Moreel risico: als VN vrede verzorgt en Westen de gezondheidszorg en onderwijs, wat doen Afrikaanse regeringen dan zelf? Moreel risico: als VN vrede verzorgt en Westen de gezondheidszorg en onderwijs, wat doen Afrikaanse regeringen dan zelf? Ondermijnt export: appreciatie munt Ondermijnt export: appreciatie munt Ondermijnt democratisering Ondermijnt democratisering Relatie hulp en ontwikkeling is onduidelijk Relatie hulp en ontwikkeling is onduidelijk

Waarom werkt hulp zo slecht? Waarom werken Westerse recepten in Afrika niet goed? Waarom werken Westerse recepten in Afrika niet goed? Waarom vallen Afrikaanse leiders die zo goed beginnen, na tijdje tegen? Waarom vallen Afrikaanse leiders die zo goed beginnen, na tijdje tegen? Waarom is Civil Society zo zwak? Waarom is Civil Society zo zwak? Waarom is relatie tussen hulp en ontwikkeling zo onduidelijk? Waarom is relatie tussen hulp en ontwikkeling zo onduidelijk? Waarom richten we vaak met hulp zoveel schade aan? Waarom richten we vaak met hulp zoveel schade aan?

19 jaar geleden…….

Was er eens een jager…..

Geweld is dus groot probleem Dat schreeuwt om een oplossing Dat schreeuwt om een oplossing North onderscheidt drie typen samenleving North onderscheidt drie typen samenleving Primitief (Otzi), gesloten en open Primitief (Otzi), gesloten en open Noodzaak geweldsbeheersing: geboorte gesloten samenleving Noodzaak geweldsbeheersing: geboorte gesloten samenleving Geweldsbeheersing door verdeling inkomsten onder elite in ruil voor onderlinge vrede Geweldsbeheersing door verdeling inkomsten onder elite in ruil voor onderlinge vrede Helaas is gesloten samenleving meer bezig met geweldsbeheersing dan met ontwikkeling Helaas is gesloten samenleving meer bezig met geweldsbeheersing dan met ontwikkeling

Belang van Douglass C. North voor OS Alle ontwikkelingslanden zijn gesloten samenlevingen Alle ontwikkelingslanden zijn gesloten samenlevingen Hulp leidt niet tot groei omdat geweldsbeheersing belangrijker ontwikkeling Hulp leidt niet tot groei omdat geweldsbeheersing belangrijker ontwikkeling Instituties open samenleving functioneren anders in gesloten samenleving (bijv. Verkiezingen,rechtsstaat) Instituties open samenleving functioneren anders in gesloten samenleving (bijv. Verkiezingen,rechtsstaat) Geen zin om zak geld te geven aan elite Geen zin om zak geld te geven aan elite Geen zin om zwakke civil society te versterken Geen zin om zwakke civil society te versterken

Gesloten samenlevingen 85 % van wereldbevolking leeft in dit type 85 % van wereldbevolking leeft in dit type Elite heeft door inkomstenverdeling meer belang bij samenwerking dan bij vechten Elite heeft door inkomstenverdeling meer belang bij samenwerking dan bij vechten Relaties zijn persoonlijk Relaties zijn persoonlijk Drie typen: fragiele, elementaire, volwassen Drie typen: fragiele, elementaire, volwassen

Gesloten samenlevingen Fragiele type: instabiel, wisselende coalities in elite, geen private organisaties (Afghanistan) Fragiele type: instabiel, wisselende coalities in elite, geen private organisaties (Afghanistan) Elementaire type: stabieler, private organisaties maar verweven met staat, (Ghana, Indonesie) Elementaire type: stabieler, private organisaties maar verweven met staat, (Ghana, Indonesie) Volwassen type: private organisaties losser staat, onderscheid politiek en economie Volwassen type: private organisaties losser staat, onderscheid politiek en economie (India, Zuid-Afrika, Rusland) (India, Zuid-Afrika, Rusland)

Overgang gesloten naar open: drie drempelcondities Rechtsstaat voor alle elites Rechtsstaat voor alle elites Politieke controle over geweldsinstituties Politieke controle over geweldsinstituties Permanente private organisaties. Niet afhankelijk van zittingstermijn van heersende elite, onpersoonlijke instituties Permanente private organisaties. Niet afhankelijk van zittingstermijn van heersende elite, onpersoonlijke instituties

overgang Vergroten toegang werd niet aan elites opgedrongen maar werd gedeeltelijk gedaan door henzelf omdat het in hun belang was. Vergroten toegang werd niet aan elites opgedrongen maar werd gedeeltelijk gedaan door henzelf omdat het in hun belang was. Politiek van inclusion was een positieve sum game Politiek van inclusion was een positieve sum game Social welfare: goed voor beide kanten, gematigde loonontwikkelling Social welfare: goed voor beide kanten, gematigde loonontwikkelling North: organisaties zorgen voor stabiliteit. Oppositie zorgt voor creatieve destructie North: organisaties zorgen voor stabiliteit. Oppositie zorgt voor creatieve destructie

Schijnbare Onafhankelijkheid politiek en economie Garandeert adaptieve efficiency Garandeert adaptieve efficiency Beschermd voor geweld Beschermd voor geweld Dus open access is veel beter natural states in aanpassen aan dynamische veranderingen Dus open access is veel beter natural states in aanpassen aan dynamische veranderingen

Waarom zou elite macht afgeven? Acemoglu: elite heeft veel te verliezen bij democratie, waarom worden dan toch meeste democratieën gecreëerd door de elite Acemoglu: elite heeft veel te verliezen bij democratie, waarom worden dan toch meeste democratieën gecreëerd door de elite Dat doet elite als ze bang zijn dat ze het toch gaan verliezen en dat zij minder verliezen door concessies dan door revolutie Dat doet elite als ze bang zijn dat ze het toch gaan verliezen en dat zij minder verliezen door concessies dan door revolutie North: als er condities zijn die onpersoonlijke relaties tussen elites mogelijk maken dan kan elite het in haar belang vinden om hun privilege om te zetten in wetgeving, of burgerschap > North: als er condities zijn die onpersoonlijke relaties tussen elites mogelijk maken dan kan elite het in haar belang vinden om hun privilege om te zetten in wetgeving, of burgerschap >

Drie doorstep condities leiden tot onpersoonlijke relaties Rule of law for elites, dus scheiden van persoonlijke identiteit van privilege, VK 1660 Tenures abolition act, p. 157 Rule of law for elites, dus scheiden van persoonlijke identiteit van privilege, VK 1660 Tenures abolition act, p. 157 Permanente organisaties, moeilijk, hoe kan die ontstaan als nog nooit bestaan heeft, en een staat is sterfelijk, romeinse keizer stond boven de wet Permanente organisaties, moeilijk, hoe kan die ontstaan als nog nooit bestaan heeft, en een staat is sterfelijk, romeinse keizer stond boven de wet Investituurstrijd: body of faithful self defining identity Investituurstrijd: body of faithful self defining identity

Christus and fiscus Econocassets of church is Christus in de Kerk Econocassets of church is Christus in de Kerk En fiscus in de seculiere wereld En fiscus in de seculiere wereld Onvervreemdbare soevereiniteit van Paus of King betekent boven wet dus boven Christus of Fiscus Onvervreemdbare soevereiniteit van Paus of King betekent boven wet dus boven Christus of Fiscus Oplossing soevereiniteit aan instituut en sommige macht gedelegeerd aan Koning Oplossing soevereiniteit aan instituut en sommige macht gedelegeerd aan Koning Dus onpersoonlijke oplossing Dus onpersoonlijke oplossing

geweldsmonopolie Tilly state makes war and war makes the state Tilly state makes war and war makes the state Na 1688 sovereign debt werd wetgevende taak van parlement Na 1688 sovereign debt werd wetgevende taak van parlement Kredietwaardigheid steeg en daarmee verschafte VK zichzelf veel geld. Kredietwaardigheid steeg en daarmee verschafte VK zichzelf veel geld. James II verknalt het, Tories en Whigs :parlement is permanent en wetten zijn sacrosanct boven de koning. Parlement is de bron van taxation James II verknalt het, Tories en Whigs :parlement is permanent en wetten zijn sacrosanct boven de koning. Parlement is de bron van taxation

Open samenleving Politieke concurentie nodig voor economische concurrentie Politieke concurentie nodig voor economische concurrentie En andersom En andersom Concurrentie voorkomt dat elite permanente inkomsten creeert door privileges Concurrentie voorkomt dat elite permanente inkomsten creeert door privileges Concurrentie schraagt democratie Concurrentie schraagt democratie

Lessen van North Prudent democratisering gesloten samenleving Prudent democratisering gesloten samenleving Export Democratie kan geweldsbeheersing < Export Democratie kan geweldsbeheersing < Oorlogen voorkomen: ondermijnt misschien staatsvorming Oorlogen voorkomen: ondermijnt misschien staatsvorming Alleen als leiders van de elites inzien dat hun belangen beter gediend zijn bij verbreding van elite en meer rechtsstatelijkheid is er hoop Alleen als leiders van de elites inzien dat hun belangen beter gediend zijn bij verbreding van elite en meer rechtsstatelijkheid is er hoop

Wat gaan we niet meer doen? Blind democratiseren Blind democratiseren Begrotingssteun geven aan dubieuze regimes Begrotingssteun geven aan dubieuze regimes Voorzichtig met steun civil society Voorzichtig met steun civil society Stoppen met exporteren goed bestuur naar alle landen Stoppen met exporteren goed bestuur naar alle landen NGO’s geld geven zonder evaluatie NGO’s geld geven zonder evaluatie Stoppen met zogenaamde kritische dialogen met dictators Stoppen met zogenaamde kritische dialogen met dictators

Wat gaan we wel doen? Overgang van hulp naar investeringen, hervorm private sector investeringsprogramma, ontbinden, voor MOL, openbaar aanbesteden Overgang van hulp naar investeringen, hervorm private sector investeringsprogramma, ontbinden, voor MOL, openbaar aanbesteden Regionale benadering: Netherlands Business Support in Afrikaanse regio’s Regionale benadering: Netherlands Business Support in Afrikaanse regio’s Hervorming GLB Hervorming GLB Concentreer op Afrika Concentreer op Afrika Onafhankelijke beleidsevaluatie Onafhankelijke beleidsevaluatie