VENUS SUMMER SCHOOL WIKI, Google Docs, Zoho Nicki Mrose, AVNet - K.U.Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
Advertisements

Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
M. van cann business unit manager. Patiëntenvereniging  Kennis/informatie  Netwerk  Lobby  Contact bevorderen Online CommunitiesMicroblogs Wiki's.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Business Productivity Online Suite
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
Speaking OData to SharePoint 2010 in a RESTful manner Michaël Hompus | Principal Developer | Winvision.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
VRB ICT en AI 1 ICT: een uitdaging voor AI Richard Benjamins SWI, Universiteit van Amsterdam.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
23 Nov 2006Page 1 Heeft AI een toekomst in Vlaanderen ? Symposium 50 jaar AI.
Turnitin rapport opvragen / Turnitin inbox inhoud van een rapport
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Wiki, notetaking, brainstorming tools Danny Leen.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Works of Art by A. Nonymus and B. Nonymus. Kijk op je gemak naar de volgende beelden, als je wilt, en laat ze op je inwerken. Elk beeld bevat zijn eigen.
mei 2008 Jonna Lind Marianne Mantel Jan Lauwen
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Transcript van de presentatie:

VENUS SUMMER SCHOOL WIKI, Google Docs, Zoho Nicki Mrose, AVNet - K.U.Leuven

Wat is een WIKI?  Een website waarop elke bezoeker inhoud kan toevoegen, wissen of aanpassen  Registratie / login kan vereist zijn  Leent zich uitstekend voor samenwerking met anderen  Gemakkelijk in gebruik, geen kennis van HTML vereist.  Van eenrichtingsverkeer docent - student naar gezamenlijke productie van leerobjecten

Voorbeelden van publieke WIKI’s  Wikipedia - vrije encyclopedie Wikipedia artikels in 250 talen  Wikimedia Commons Wikimedia Commons WIKI met vrij bruikbare media bestanden (foto’s, geluid, film, …)  Wikiversity Wikiversity WIKI met vrij bruikbare leermaterialen (en, fr, de, es, it)

Toepassingen van WIKI’s in het onderwijs  Samenwerkend leren: Huiswerk, groepswerk, oefeningen, discussies Organisatievormen: elk een deel, gefaseerd, verwijzen naar elkaar, per klas of kennisopbouw over meerdere generaties studenten heen  Informatiebron Lesmateriaal, partituren WIKI over ICT in het onderwijs:

Concept voor WIKI’s in het onderwijs  Enkelen hebben visie over educatief materiaal  Enkelen werken structuur van het geheel uit  Enkelen vullen structuur reeds gedeeltelijk in  Velen vullen structuur verder aan  Iedereen gebruikt resultaat  Een professionele organisatie levert infrastructuur (Herman Bruyninckx, K.U. Leuven, Vrije Software in het onderwijs: de toekomst is Wiki, 2005)

Google Docs & Spreadsheets  Samen online documenten en spreadsheets bewerken met een browser  Documenten worden online opgeslagen  Veel bekende documentformaten worden ondersteund, waaronder.doc,.rtf en pdf  Gratis

Delen van documenten  Toegang tot een document wordt verleend door het opgeven van adressen  Meerdere mensen kunnen bestanden bekijken en wijzigingen aanbrengen  Bij documentrevisies kunt u zien wie wat heeft gewijzigd en wanneer de laatste bewerking is uitgevoerd  Documenten kunnen ook gepubliceerd worden op een website of weblog

Zoho  Concurrentieproduct voor Google Docs & Spreadsheets Zoho Writer, Zoho Sheet, Zoho Show, Zoho Notebook, …  Meer mogelijkheden dan Google Docs & Spreadsheets  Offline versie beschikbaar

Veel teamwork plezier!

Tagging folksonomies

Whutz a tag?

Een “tag” is een (relevante) term of sleutelwoord dat toegekend wordt aan informatie (een foto, een video, een artikel, …) om het te beschrijven en te ordenen. “ “

Taxonomy vs. Folksonomy

 Folk + taxonomy

© Thomas Vander Wal, Web2.0 Expo 2007

Searching with a personal touch elearning

Taxonomy vs. Folksonomy Top downBottom up Experts (science)User-generated Centrally controlledDemocratically controlled ObjectiveSubjective (objective?) Slow, protocolsFast, flexible PredictableOrganic Accurate (if done well)Less reliable

We are the machine.

Social Bookmarking 

Social Bookmarking 

Informatie ontdekken - volg de kruimels… elearning Social Bookmarking 

Social Bookmarking 

Social Bookmarking 

Social Bookmarking 

Integration – tagrolls & linkrolls Social Bookmarking 

 to create a group around a common research topic (course, subject, project) to share links with each other  to rate and review resources of information (information and social skills)  to create an “online bibliography” (library)  to stimulate unintended learning opportunities (informal learning) (stumble upon, new vocabulary, “follow the crumbs”, language/culture specifics)  to setup a group tag in order to share educational resources Social Bookmarking  For students, for trainers, for institutions

Blog Tags 

Picture Tagging 

Tags 

Music Tagging 

Learning Environment – Integration? Photo credit: Scott Wilson

RSS ‘Getting what you want, when you want it’

“REALLY SIMPLE SYNDICATION” Via een rechtstreekse link tussen auteur en ontvanger inhoud overdragen. Dit gebeurt automatisch, onmiddellijk en zonder virussen, spam, etc.

Hoe werkt het?

Inschrijven op een RSS feed...

Browsers met ingebouwde RSS functie

RSS-lezer of ‘aggregator’

Web-gebaseerde diensten Google Reader

Bloglines

iGoogle

Netvibes

RSS feeds in het onderwijs Weblogs Groep-blogs Studenten-blogs feedback

Zoek-feeds  Nieuws  Weblogs  Websites  Nieuwsgroepen

Social bookmarking

RSS feeds groeperen Groepeer alle gerelateerde feeds Blogdigger.com RSSmix.com ‘Vanity feeds’ Wie blogt er over jou? Watchlist at Technorati.com

Links     

Weblogs in het Hoger Onderwijs

Definitie Weblogs are personal or organizational web pages organized by dated entries, with newer items posted to the top of the site, usually consisting of links, media, commentaries, personal thoughts, essays, papers and ongoing discussions.

Kemerken van een weblog lage drempel hoog persoonlijk karakter toegankelijk flexibel mogelijkheid tot commentaar of feedback cluster blogging Linking: Ping back, track back Relaties leggen Tagging Integrated

Weblogs in het Onderwijs “Blogs provide a forum for learning … the experience of collective knowledge generation can and should be applied to traditional educational environments.”

Writing Blogs Reading Blogs Building bridges: f.e. e-portfolio, community Group Discussion Coordination tool Course Based Weblog, Internships Personal Knowledge Gathering Discipline specific feeds Student Blogs for dialogue Instructor administrative blog Personal Journal STUDENTS INSTRUCTORS Annotated Link Blog Class. Admin. Discipline specific blog Personal Journal Course work by student Educ Tech. blogs Discipline specific feeds Instructional tips for students

Students

Studenten schrijven Weblogs  Personal Knowledge Management 1 weblog is een cluster van informatie Community Mogelijkheid tot archivering op verschillende manieren Commentaar Functie Tag Clouds Del.icio.us (Bookmarks)

Studenten schrijven Weblogs Groepswerk Knowledge Building Reflecting Comments Sharing Linking

Studenten schrijven Weblogs Cursus gebaseerde Weblogs– Stages Zelfreflectie Kritische Analyse Higher-Order Thinking Mogelijkheid van commentaar (door leerkracht en baas) Archivering per dag: leerproces wordt duidelijk

Students Writing Weblogs “In order to develop and sustain a clear and confident voice of one’s own, one has to carefully formulate and stand by one’s opinions. Writing a blog assists here because it forces a student to confront their own opinions and contemplate how their views might be interpreted and reflected upon by others. (Mortenson & Walker, 2002 cited in Lamshed, Berry and Armstrong 2002.)”

Studenten Schrijven Weblogs  Building bridges, breaking down the ‘silo’ “Numerous personal,blogs feed off the Institutions Weblogs, promoting lifelong learning and helping to bind a community around the common theme of scholarly discourse.”