De UvA Masterstudenten over Onderwijs. Een onderzoek. 10e DAIR-seminar Woudschoten, 1 november 2006 Vincent Vendel Universiteit van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Workshopronde Woensdag 18 april
Oriëntatie- en Afstudeerrichtingen 25 februari 2014
Oriëntatie- en Afstudeerrichtingen 18 februari 2013 Prof. Dr. D. Van Reeth Programmadirecteur Handelswetenschappen.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Workshop contentstrategie
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Portfolio Faculteit der Letteren
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
HAN Faculteit Educatie.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De Regionale Educatieve Agenda
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.
Jos van Hijfte 8 November 2007
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Studieloopbaanbegeleiding
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Startcollege B2 Psychologie
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Bijeenkomst September 2015
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Studentenonderzoek bij de Haagse Hogeschool Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Leerlingen en ouders aan het woord
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Transparantie over Toegang master
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

De UvA Masterstudenten over Onderwijs. Een onderzoek. 10e DAIR-seminar Woudschoten, 1 november 2006 Vincent Vendel Universiteit van Amsterdam

De UvA Masterstudenten over onderwijs 1.Vraagstelling 2.Onderzoekspraktijk 3.Uitkomsten 4.Effectiviteit

1. Vraagstelling Uitgangspunten bij masteronderzoek : Thema’s: aansluiten op 3e jaars bachelor onderzoek van 2005 Vragen:toesnijden op de nieuwe doelgroep van masterstudenten Onderwijsvisie: aansluiten bij de uitgangspunten van de onderwijsvisie van de UvA (voorjaar 2006)

Thema’s masters ’06bachelors ‘05 tevredenheid:onderwijsxx docentenxx studiebegeleidingx studieadviseurx voorzieningenxx engelstalig onderwijsx oordeel over:niveau opleidingxx medestudentenxx belang van academische vaardighedenxx tevredenheid over academische vaardighedenxx ervaringen in het onderwijsxx voorlichting over mastersx keuze van masteropleidingx studieinzet en werkxx verwachtingen en ambitiesxx

Vragen aanpassen aan doelgroep voorbeeld: verwachtingen en ambities bachelormaster kans op bachelor diplomakans op masterdiploma ga je na bachelordiploma ga je na masterdiploma: door met een masterwerken, verder studeren, promoveren heb je de ambitie om tewaar wil je gaan werken, studeren promoverenof promoveren: aan UvA of elders in Nederland of buitenland

Vragen aanpassen aan doelgroep voorbeeld: academische vaardigheden bachelormaster brede algemene ontwikkelingbrede academische vorming schriftelijk en mondeling op academisch niveau kunnen uitdrukkingsvermogenargumenteren en presentereneffectief samenwerken met anderenmet studenten en docenten

Aansluiten bij uitgangspunten Onderwijsvisie UvA De UvA biedt academisch onderwijs De UvA biedt passend onderwijs voor velen De UvA biedt kwalitatief hoogwaardig onderwijs

2. Onderzoekspraktijk Voorbereiding IR Uitvoeringonderzoeksondersteuning (Elion) Data-analyseonderzoekers (SEO, SCO) RapportageIR

Voorbereiding IR : -bepaalde thema’s en stelde vragenlijst vast, in overleg met de onderzoekers -stemde thema’s en vragenlijst af met: onderwijsdirecteuren, bestuursstaf (academische zaken, communicatie), studenten -zorgde voor een engelse versie van de vragenlijst -maakte keuze voor de wijze van uitvoeren: elektronische enquête -legde bestand aan van de te enquêteren masterstudenten -stelde aanbiedingstekst op voor de aan studenten

Uitvoering onderzoeksondersteuning : -ontwierp elektronische versie van Nederlandstalige en Engelstalige vragenlijst -verzond met aanbiedingsbrief van IR -hield overzicht van respondenten bij -verstuurde 1 maal een reminder aan degenen die nog niet gerespondeerd hadden -leverde databestand aan IR en de onderzoekers

Data-analyse nderzoekers: -overlegden met IR over analyseplan -verzorgden de responsanalyse en bepaalden weegfactoren -stelden het tabellenboek samen -maakten significantie-analyse -staan klaar voor aanvullende ad hoc analyses

Rapportage

3. Uitkomsten masteronderzoek 2006 % tevreden% ontevreden masterprogramma5811 inhoud programma5813 vakdeskundigheid docenten82 4 inzet docenten65 8 enthousiasmeren door docenten6110 organisatie opleiding3131 beroepsgerelateerde vaardigheden3329 feedback van docenten3333 feedback gekregen van docenten:vaak:19%nooit:24% niveau programmate laag:13%te hoog:25% rapportcijfer motivatie medestudenten6,6 rapportcijfer betrokkenheid medestudenten6,3

masterstudenten vs bachelorstudenten % tevreden over : masters 2006bachelors 2005 masterprogramma5871 inhoud programma5880 vakdeskundigheid docenten8284 inzet docenten6557 enthousiasmeren door docenten6158 organisatie opleiding3140 beroepsgerelateerde vaardigheden3337 feedback van docenten3333 % nooit feedback gekregen van docenten:1937 % niveau programma te laag1324 % niveau programma te hoog253 aantal uren voor studie2825

doorstroom UvA vs nieuwe instroom % tevreden over:doorstroominstroom masterprogramma5363 inhoud programma5562 vakdeskundigheid docenten8283 inzet docenten6465 enthousiasmeren door docenten6260 organisatie opleiding2736 beroepsgerelateerde vaardigheden2639 feedback van docenten3235 % nooit feedback gekregen van docenten:2621 % niveau programma te laag1610 % niveau programma te hoog2129 rapportcijfer motivatie medestudenten6,46,9 rapportcijfer betrokkenheid medestudenten6,06,6

1 jarige masters vs 2 jarige masters % tevreden over:1 jarige master2 jarige master masterprogramma5662 inhoud programma5859 vakdeskundigheid docenten8285 inzet docenten6562 enthousiasmeren door docenten6261 organisatie opleiding3228 beroepsgerelateerde vaardigheden2645 feedback van docenten3335 % nooit feedback gekregen van docenten:2719 % niveau programma te laag1315 % niveau programma te hoog2331 rapportcijfer motivatie medestudenten6,46,9 rapportcijfer betrokkenheid medestudenten6,16,5

4. Effectiviteit door: In de rapportages de onderzoeksresultaten nadrukkelijk te betrekken op de uitgangspunten van de onderwijsvisie Verschillende vormen van rapportage voor academisch management te ontwikkelen Terugkoppeling naar masterstudenten te geven, met reactie van CvB Belangrijke uitkomsten mee te nemen in managementrapportage bij Bestuurlijk Overleg van CvB en decanen

Rapportages en onderwijsvisie Academisch onderwijs, academische vaardigheden niveau van de opleiding belang van en tevredenheid over academische vaardigheden gap tussen belang en tevredenheid Passend onderwijs voor velen masterstudenten redenen voor keuze UvA-master plannen en ambities Kwalitatief hoogwaardig onderwijs aantal uren studie oordeel over docenten, interactie, feedback en begeleiding onderwijservaringen: actief en samenwerkend leren oordeel over medestudenten

Rapportages voor academisch management 1.Fact: voor alle bestuurders en managers 2. Interactieve monitor op Elektronisch Feitenboek (intranet) met detailgegevens per onderwijsinstituut 3. Overzicht per onderwijsinstituut van reacties en commentaar op de open vragen: wat vind je goed cq slecht aan de UvA 4. Ad hoc rapportages

Terugkoppeling naar studenten Uitgebreide samenvatting van Fact naar alle masterstudenten - met een voorwoord van Rector : “De ondervraagde studenten spreken ook de wens uit meer feedback te krijgen, en dit is een wens die ik graag steun. De UvA beschouwt feedback als een van de belangrijkste leermogelijkheden en de UvA heeft dan ook dit jaar – en dat is voor het eerst - een onderwijsvisie geformuleerd waarin is vastgelegd dat docenten feedback behoren te geven op de prestaties van studenten. In onze gesprekken met de faculteiten over onderwijsbeleid zal dit punt komend jaar op de agenda staan.” - in een Nederlandstalige en Engelstalige versie

Belangrijke uitkomsten in managementrapportage