(E)OBD.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Advertisements

De PROFIBUS, PROFINET & IO-Link dag 2011
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
DEEL 1 : HISTORIEK & BEGRIPPEN
That fits your bodydat past bij je lichaam © ambroise, 2005, Gebruik van een protocol voor de selectie van beenorthesen Gebruik van een.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Flexibele EmissieBeheersing Test monitoringssysteem •Eenvoudig analytisch model DG>Plume •Parameters kunnen variëren •DG>Plume bepaalt, door veel berekeningen,
offshore-outsourcing (import)
VEILIGE MOBILITEIT: THE GOOD, THE BAD & THE UGLY BRON: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Moederbord en blu-ray.
Informatieverwerkende systemen
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
NAHSA Achtergronden en details. Overzicht •Achtergrond (fysica) •Detector •Projecten.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Automatisering Uitvoering van taken of functies door producten en systemen die vroeger werden uitgevoerd door mensen. Bijvoorbeeld: openslaande deuren,
Florecom en Internet bestel systeem
De PROFIBUS, PROFINET & IO-Link dag 2011
Extern Geheugen Lol.
Wat is DALI? Digital Addressable Lighting Interface
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Dali sturing en PEHA sturing
Interne standaard Door: Sam Compiet.
Welkom Voorstellen Bustechnologie ASI Actuator-Sensor-Interface
© 2011 Graydon Nederland.
Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Background Subtraction for Urban Traffic Monitoring using Webcams Master Thesis Verdediging Begeleider: Rein van den Boomgaard door: Mark Smids 19 maart.
Krachten en verkeer.
Workshop2: Technisch communiceren. Extra blok Workshop2: Technisch communiceren Stap 1: Hoe creëren ?
De norm voor de F. Rubben 02-RIS-04: EN De norm voor de F. Rubben.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Kosmische Stralen Detectie NAHSA. Overzicht Wat is kosmische straling? Waarom willen we dit meten? Waar ontstaat kosmische straling ? Wat kan je op aarde.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Workshop NeR: Controleren van luchtemissies (3.7)
Herhaling Energie berekeningen
V5 Chemische evenwicht H11.
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
10 juni 2002 TIF Slide Welkom 1 W.M. Everse | Z.Y. Ye | P. Groenenberg.
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
Geregeld veersysteem Citroën C6
PO informatica SSD en Monitor
Moederbord en blu-ray.
Door: Ton van Hemert, Dennis van Hoesel en Brian van Loon.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Datagestuurde handhaving :
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Ongelijke verdeling 2 Als de som en de verhouding gegeven zijn.
Les 2: Zaterdag 24 mei 2014 Wim Peeters
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Gebruikerstraining: QRAE Plus persoonlijke multigas monitor.
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Fidget Spinner Workshop
Informatieverwerkende systemen
OBD presentatie AKS F.Holsbeek AKS.
Mechanische trillingen
Team 5 Jeffrey.
Workshop Data loggen Studyevent 15 maart, Eindhoven/Helmond
Leren programmeren met Scratch
Netwerken & Internet 3.
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

(E)OBD

EOBD wanneer en waar? OBD 1 1988 OBD 2 1996 OBD 3 2000 OBD 4 2004 EOBD = OBD 2 2001 verplicht EOBD = Europese On Board Diagnose

OBD 1 1988 (amerika) Voertuigen moeten met elektronische systemen zijn uitgevoerd die zichzelf controleren Uitlaatgasrelevante defecten moeten zichtbaar gemaakt worden door een storingslampje op instrumentenpaneel Het defect moet worden vastgelegd in het storingsgeheugen van de computer en door middel van een knippercode uit te lezen

OBD 2 1996 (Amerika) Extra knipperfunctie van controlelamp De componenten niet alleen controleren op hun functie maar ook de invloed op uitlaatgassen behalve defecten opslaan ook de parameters opslaan Uitlezen van storingscodes met een diagnose tester, i.p.v. Knippercodes

OBD 3 2000 (amerika) Specificatie aanduidingen per type motor, brandstofsysteem en gewicht Uitstoot van schadelijke gassen verminderen

Wettelijke EOBD richtlijnen Standaard foutcodes Waar zit de EOBD stekker Wat moet EOBD wel en niet controleren? Readiness-test/DTC/FFD/MIL

Doelstelling EOBD Voortdurende controle van de uitlaatgasrelevante componenten en systemen. Direct herkennen en weergeven van wezenlijke emissie toenamen gedurende de levensduur. Permanente lage uitlaatgasemissiewaarde. Standaard communicatie protocol.

Taken EOBD Onderdelen controleren die emissie kan verhogen met 15% of meer, of 1,5 keer de EURO 3 grenswaarde. Brandstofsysteem en misfire continu controleren (katalysatorbewaking) Aansturen van de M.I.L

De emissie-technische storingslamp 1. Lampje uit en blijft uit bij aanzetten van het contact? Lampje of computer defect 2. Lampje gaat uit na aanzetten van het contact? Geen storing aanwezig Kleur rood is verboden

De emissie-technische storingslamp Lampje aan? Grenswaarde overschreden tot 80.000 km Genswaarde overschreden met meer dan 20% (boven de 80.000 km) Misfire waarbij de grenswaarde wordt overschreden Geen storing meer aanwezig, lampje gaat uit na 3 rijcycli

De emissie-technische storingslamp Knipperend? Storing heeft invloed op de levensduur van de katalysator

Begrippen controleritten Rijcyclus. (Drive cycle) Inzetbaarheidsrit. (Readiness-test)

Modi EOBD-tester Mode 1: Actuele motorgegevens Mode 2: Freeze frame data Mode 3: Foutcodes uitlezen Mode 4: EOBD-gegevens wissen Mode 5: Testresultaten λ-sondes opvragen Mode 6: (Wachtkamer niet continu storingen) Mode 7: Wachtkamer storingen Mode 8: Actuatortest Mode 9: Voertuigidentificatie gegevens

Mode 2 Freeze Frame Data Fouten met de hoogste prioriteit wordt weergegeven. Ondersteuning van PID’s. (Parameter Indentificatie Code) Er kunnen meerdere Freeze Frame Data’s opgeslagen worden.

Freeze Frame Data

Controle systemen (continu monitoren) Emissie-technische componenten Verbrandingsstoringen (misfire) Lambdasondes Brandstofsystemen Katalysatorwerking

Opslaan van fouten Eerste herkenning fout tijdens rijcyclus: tijdelijke DTC. (wachtkamer) M.I.L. hoeft niet aangestuurd te worden

Opslaan van fouten Zelfde fout tijdens tweede rijcyclus: FrFr + DTC + M.I.L Katalysatorschade?: M.I.L. knippert direct

Opslaan van fouten Eerste fout tijdens drive cycle: Freeze Frame + wachtkamer MIL hoeft niet aangestuurd te worden Zelfde fout tijdens tweede drive cycle Zelfde Fr Fr + DTC + MIL Katalysatorschade? MIL knippert direct

Statische controle van componenten

Dynamische controle van componenten

Detectie van verbrandingsstoringen (misfire)

Verbrandingsstoringen Toerental- sensor Bepalen van Type A of Type B "misfire" opslaan in het geheugen. Controle op onregelmatig draaien Type B uitlaatgas- relevant M.I. Licht op Type A katalysator- knippert Evalueren op “misfire”

Lambdasondes (HO2S)

De lambdasonde 6 8 1 2 9 5 7 4 3

Closed-loop regeling

Open-loop regeling

Het brandstofsysteem

Van de -sensoren wordt het volgende gecontroleerd: * reactietijd * omslagpunt * min/ max waarden * frequentie * integrator aanpassing in seconden

Goed en fout -signaal sensor 2 Goed -signaal Fout -signaal sensor 1 Goed en fout -signaal sensor 2

eerste versnelling tweede versnelling derde versnelling schakelmoment 50 40 30 20 10 Snelheid km/h 0 50 100 150 200 tijd in sec eerste versnelling tweede versnelling derde versnelling schakelmoment ontkoppelde motor

EINDE