(E)OBD
EOBD wanneer en waar? OBD 1 1988 OBD 2 1996 OBD 3 2000 OBD 4 2004 EOBD = OBD 2 2001 verplicht EOBD = Europese On Board Diagnose
OBD 1 1988 (amerika) Voertuigen moeten met elektronische systemen zijn uitgevoerd die zichzelf controleren Uitlaatgasrelevante defecten moeten zichtbaar gemaakt worden door een storingslampje op instrumentenpaneel Het defect moet worden vastgelegd in het storingsgeheugen van de computer en door middel van een knippercode uit te lezen
OBD 2 1996 (Amerika) Extra knipperfunctie van controlelamp De componenten niet alleen controleren op hun functie maar ook de invloed op uitlaatgassen behalve defecten opslaan ook de parameters opslaan Uitlezen van storingscodes met een diagnose tester, i.p.v. Knippercodes
OBD 3 2000 (amerika) Specificatie aanduidingen per type motor, brandstofsysteem en gewicht Uitstoot van schadelijke gassen verminderen
Wettelijke EOBD richtlijnen Standaard foutcodes Waar zit de EOBD stekker Wat moet EOBD wel en niet controleren? Readiness-test/DTC/FFD/MIL
Doelstelling EOBD Voortdurende controle van de uitlaatgasrelevante componenten en systemen. Direct herkennen en weergeven van wezenlijke emissie toenamen gedurende de levensduur. Permanente lage uitlaatgasemissiewaarde. Standaard communicatie protocol.
Taken EOBD Onderdelen controleren die emissie kan verhogen met 15% of meer, of 1,5 keer de EURO 3 grenswaarde. Brandstofsysteem en misfire continu controleren (katalysatorbewaking) Aansturen van de M.I.L
De emissie-technische storingslamp 1. Lampje uit en blijft uit bij aanzetten van het contact? Lampje of computer defect 2. Lampje gaat uit na aanzetten van het contact? Geen storing aanwezig Kleur rood is verboden
De emissie-technische storingslamp Lampje aan? Grenswaarde overschreden tot 80.000 km Genswaarde overschreden met meer dan 20% (boven de 80.000 km) Misfire waarbij de grenswaarde wordt overschreden Geen storing meer aanwezig, lampje gaat uit na 3 rijcycli
De emissie-technische storingslamp Knipperend? Storing heeft invloed op de levensduur van de katalysator
Begrippen controleritten Rijcyclus. (Drive cycle) Inzetbaarheidsrit. (Readiness-test)
Modi EOBD-tester Mode 1: Actuele motorgegevens Mode 2: Freeze frame data Mode 3: Foutcodes uitlezen Mode 4: EOBD-gegevens wissen Mode 5: Testresultaten λ-sondes opvragen Mode 6: (Wachtkamer niet continu storingen) Mode 7: Wachtkamer storingen Mode 8: Actuatortest Mode 9: Voertuigidentificatie gegevens
Mode 2 Freeze Frame Data Fouten met de hoogste prioriteit wordt weergegeven. Ondersteuning van PID’s. (Parameter Indentificatie Code) Er kunnen meerdere Freeze Frame Data’s opgeslagen worden.
Freeze Frame Data
Controle systemen (continu monitoren) Emissie-technische componenten Verbrandingsstoringen (misfire) Lambdasondes Brandstofsystemen Katalysatorwerking
Opslaan van fouten Eerste herkenning fout tijdens rijcyclus: tijdelijke DTC. (wachtkamer) M.I.L. hoeft niet aangestuurd te worden
Opslaan van fouten Zelfde fout tijdens tweede rijcyclus: FrFr + DTC + M.I.L Katalysatorschade?: M.I.L. knippert direct
Opslaan van fouten Eerste fout tijdens drive cycle: Freeze Frame + wachtkamer MIL hoeft niet aangestuurd te worden Zelfde fout tijdens tweede drive cycle Zelfde Fr Fr + DTC + MIL Katalysatorschade? MIL knippert direct
Statische controle van componenten
Dynamische controle van componenten
Detectie van verbrandingsstoringen (misfire)
Verbrandingsstoringen Toerental- sensor Bepalen van Type A of Type B "misfire" opslaan in het geheugen. Controle op onregelmatig draaien Type B uitlaatgas- relevant M.I. Licht op Type A katalysator- knippert Evalueren op “misfire”
Lambdasondes (HO2S)
De lambdasonde 6 8 1 2 9 5 7 4 3
Closed-loop regeling
Open-loop regeling
Het brandstofsysteem
Van de -sensoren wordt het volgende gecontroleerd: * reactietijd * omslagpunt * min/ max waarden * frequentie * integrator aanpassing in seconden
Goed en fout -signaal sensor 2 Goed -signaal Fout -signaal sensor 1 Goed en fout -signaal sensor 2
eerste versnelling tweede versnelling derde versnelling schakelmoment 50 40 30 20 10 Snelheid km/h 0 50 100 150 200 tijd in sec eerste versnelling tweede versnelling derde versnelling schakelmoment ontkoppelde motor
EINDE