IAM V2 Trendanalyse september 2008 WG 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
V2 Kernprojecten Kick Off. Resultaten projectenmarkt Definitieve teamindeling bekend (komt zsm op intranet) Aantal studenten niet aanwezig.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Geld verdienen met trends
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
De strategie van een webconcept
Projectmanagement Week 8 31 maart Agenda De PM tools van het kernproject Planning Begroting Statusrapport Actie- en besluitenlijst Afronding van.
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Projectmanagement Week 5 8 maart 2010
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
IAM V2 Trendanalyse 6 sept 2007 Intro. IAM - HvA Trendanalyse Vandaag Relevantie > waarom doen we dit Relatie met V2 kernproject IAM themalijnen Toetsing.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Een eerste kijk op trends
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Swot analyse
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Business Marketing Management
Evenementenorganisatie
HvA – School voor interactie HvA IAM Projectmanagement 9 Februari 2009 Projectmanagement is in het kort: Vooruitkijken tot het eind vh project Mensen en.
College 2 Marketingomgeving
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Trends en ondernemen Maaike Rijnders Docent trendwatching Fontys ACI Kenniskring Lectoraat Trendwatching o.l.v. Dr. Carl Rohde.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
IAM  V1 Kernproject Week 7. IAM - HvA Programm Case team Anneton 2 einddeliverables De begroting.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bedrijf je geluk: sociaal ondernemerschap
Midden in de wereld:.
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

IAM V2 Trendanalyse september 2008 WG 1

V2 kernproject teams: Collega of concurrent Trendanalyse Vandaag V2 kernproject teams: Collega of concurrent V2 kernproject teams: Situationeel leiderschap Relevantie en relatie met V2 kernproject Trend vs Hype Toetsing > trendsheet presentatie trendrapport Voorbeelden IAM - HvA

De V2 kernproject opdracht Concurrent of collega ? Pitch 1  4 teams ‘strijden’ om het beste concept, de beste wordt gerealiseerd Pitch 2  2 teams werken aan 2 versch. onderdelen vh project, de beste combi wordt gerealiseerd Unit  4 teams werken aan 4 versch. onderdelen vh project BO, CC en TDI: overleg onderling welke strategie je kiest IAM - HvA

Voor BO: Jouw rol als PM’er Trends in leiderschapsstijlen Situationeel leiderschap Instrueren > ouderwets de taken uitdelen Competentie/ambitie/motivatie teamleden : laag Overtuigen > teambuilding (in deze fase zitten jullie nu) Competentie/ambitie/motivatie teamleden : middelmatig Coachen > team werkt relatief zelfstandig Delegeren > als alles vanzelf gaat Competentie/ambitie/motivatie teamleden : hoog IAM - HvA

Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? Trendanalyse Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? strategie is een bepaling van en keuze uit alternatieven op hoofdlijnen Relatie met V2 project > onderbouwing en diepgang Relevantie van de concepten voor de projectpartner Hoe eigen is het concept aan de problematiek van de opdrachtgever ? IAM - HvA

Toetsing > 1 AVV + 2 deliverables SOLO 1. Trendsheet DUO Trendanalyse Toetsing > 1 AVV + 2 deliverables SOLO 1. Trendsheet DUO 1. Presentatie Jullie analyseren een trend en geven daar een presentatie over. 2. Trendrapport/verslag Jullie schrijven een trendrapport. Wat evt wordt gepresenteerd aan de projectpartner IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Presentatie over trend : vorm is vrij Criteria: Welke trend behandel je Welke bronnen gebruikte je Beargumenteer waarom dit in jullie ogen een trend is en waarom ze relevant is Analyseer en indexeer volgens de trendpiramide Max. 10 minuten presenteren Max. 10 minuten groepsdiscussie over topic Laten we het vooral leuk houden: verras jezelf en elkaar IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Bronnen zijn vrij. Voorbeelden: artikel in tijdschrift, documentaire, flyer, column, wiki, jaarverslag, hoofdstuk uit een boek, theaterstuk, blog, online channel, meeting/congres/festival, GoogleLabs Documenteer waar en wanneer je je bron gebruikt hebt en wie de schrijver was IAM - HvA

Macro: maatschappelijk Meso: consument Micro: markt  product/dienst Trendanalyse Cloud computing Trendniveaus Macro: maatschappelijk Meso: consument Micro: markt  product/dienst IAM - HvA

Trendanalyse > Presentatie Geef aan binnen welke macro-omgevingsfactor en binnen welk trendniveau jouw trend te categoriseren is Macro-omgevingsfactoren > DESTEP ! Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch IAM - HvA

Trendanalyse > macro-omgevingsfactoren IAM - HvA

Trendanalyse > trendverslag Criteria trendverslag: De student heeft een trend op het gebied van media/cultuur, communicatie, design, business of techniek geïndexeerd en geanalyseerd volgens de trendpiramide-methode. De student heeft de geselecteerde trend vertaald in een schriftelijke verslag Het trendverslag is minimaal 1 en maximaal 2 A4 groot, Arial 10 punts. Het trendverslag is in overtuigende en heldere stijl geschreven en bevat geen grammatica-, stijl- of spelfouten IAM - HvA

Wat is een trend? Trend vs Hype The direction of the market (bron: School of Business, Duke University) A linear calculation that shows predicted performance based on historical data (bron: XWIRE.com) The general direction in which something tends to move. (bron: vicnissconsult.org) The direction of change over time, either toward or away from desired management objectives (bron: rangelandwest.org) IAM - HvA

Hype cycle > Gartner et al IAM - HvA

Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): Trendanalyse Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): co-creation, MVO, API’s, NFC/RFID, anti-globalisme, mash-ups, vergrijzing, tagging, open social, mobile tv, social bookmarking, Chrome, fundamentalisme, vlogging, widgets, patchwork identity, behavioral targeting… IAM - HvA