IAM V2 Trendanalyse september 2008 WG 1
V2 kernproject teams: Collega of concurrent Trendanalyse Vandaag V2 kernproject teams: Collega of concurrent V2 kernproject teams: Situationeel leiderschap Relevantie en relatie met V2 kernproject Trend vs Hype Toetsing > trendsheet presentatie trendrapport Voorbeelden IAM - HvA
De V2 kernproject opdracht Concurrent of collega ? Pitch 1 4 teams ‘strijden’ om het beste concept, de beste wordt gerealiseerd Pitch 2 2 teams werken aan 2 versch. onderdelen vh project, de beste combi wordt gerealiseerd Unit 4 teams werken aan 4 versch. onderdelen vh project BO, CC en TDI: overleg onderling welke strategie je kiest IAM - HvA
Voor BO: Jouw rol als PM’er Trends in leiderschapsstijlen Situationeel leiderschap Instrueren > ouderwets de taken uitdelen Competentie/ambitie/motivatie teamleden : laag Overtuigen > teambuilding (in deze fase zitten jullie nu) Competentie/ambitie/motivatie teamleden : middelmatig Coachen > team werkt relatief zelfstandig Delegeren > als alles vanzelf gaat Competentie/ambitie/motivatie teamleden : hoog IAM - HvA
Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? Trendanalyse Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? strategie is een bepaling van en keuze uit alternatieven op hoofdlijnen Relatie met V2 project > onderbouwing en diepgang Relevantie van de concepten voor de projectpartner Hoe eigen is het concept aan de problematiek van de opdrachtgever ? IAM - HvA
Toetsing > 1 AVV + 2 deliverables SOLO 1. Trendsheet DUO Trendanalyse Toetsing > 1 AVV + 2 deliverables SOLO 1. Trendsheet DUO 1. Presentatie Jullie analyseren een trend en geven daar een presentatie over. 2. Trendrapport/verslag Jullie schrijven een trendrapport. Wat evt wordt gepresenteerd aan de projectpartner IAM - HvA
Trendanalyse > Presentatie Presentatie over trend : vorm is vrij Criteria: Welke trend behandel je Welke bronnen gebruikte je Beargumenteer waarom dit in jullie ogen een trend is en waarom ze relevant is Analyseer en indexeer volgens de trendpiramide Max. 10 minuten presenteren Max. 10 minuten groepsdiscussie over topic Laten we het vooral leuk houden: verras jezelf en elkaar IAM - HvA
Trendanalyse > Presentatie Bronnen zijn vrij. Voorbeelden: artikel in tijdschrift, documentaire, flyer, column, wiki, jaarverslag, hoofdstuk uit een boek, theaterstuk, blog, online channel, meeting/congres/festival, GoogleLabs Documenteer waar en wanneer je je bron gebruikt hebt en wie de schrijver was IAM - HvA
Macro: maatschappelijk Meso: consument Micro: markt product/dienst Trendanalyse Cloud computing Trendniveaus Macro: maatschappelijk Meso: consument Micro: markt product/dienst IAM - HvA
Trendanalyse > Presentatie Geef aan binnen welke macro-omgevingsfactor en binnen welk trendniveau jouw trend te categoriseren is Macro-omgevingsfactoren > DESTEP ! Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch IAM - HvA
Trendanalyse > macro-omgevingsfactoren IAM - HvA
Trendanalyse > trendverslag Criteria trendverslag: De student heeft een trend op het gebied van media/cultuur, communicatie, design, business of techniek geïndexeerd en geanalyseerd volgens de trendpiramide-methode. De student heeft de geselecteerde trend vertaald in een schriftelijke verslag Het trendverslag is minimaal 1 en maximaal 2 A4 groot, Arial 10 punts. Het trendverslag is in overtuigende en heldere stijl geschreven en bevat geen grammatica-, stijl- of spelfouten IAM - HvA
Wat is een trend? Trend vs Hype The direction of the market (bron: School of Business, Duke University) A linear calculation that shows predicted performance based on historical data (bron: XWIRE.com) The general direction in which something tends to move. (bron: vicnissconsult.org) The direction of change over time, either toward or away from desired management objectives (bron: rangelandwest.org) IAM - HvA
Hype cycle > Gartner et al IAM - HvA
Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): Trendanalyse Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): co-creation, MVO, API’s, NFC/RFID, anti-globalisme, mash-ups, vergrijzing, tagging, open social, mobile tv, social bookmarking, Chrome, fundamentalisme, vlogging, widgets, patchwork identity, behavioral targeting… IAM - HvA