Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stellingen n.a.v. de voorlopige resultaten van ons promotieonderzoek. Teus van Eck Rotterdam, 13 oktober 2004, NeVER.
Advertisements

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Cargoshell Futureproof Containerization. Cargoshell, de container voor de komende generaties •Succesvolle periode stalen container sinds 1957 •Nieuw containerconcept.
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Stil en skjin farre. Stil en skjin farre Stil en skjin farre.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
Het kan met Zon op Castricum
Duurzaam Drimmelen Duurzaam Betaalbaar Lokaal Lokaal samenwerken aan een duurzame toekomst Inspiratie-avond Made Welkom op BS De Lage Weide 20 juni 2012.
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
KNX City Congres 5 november 2013 Elwin Ter Horst.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Aantekening §1 B-nummers.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Koploper 2010.
Gemaakt door Noah en Siddhart
22 september 2011 Karin Michgels.
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Ik wil de laagste rente voor mijn hypotheken! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek rente site kunt u de maximale hypotheek berekenen en vindt.
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
De Turbine-elektrische auto
Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen.
Het nut van Business Planning
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
De duurzaamheid van warmtebronnen

Ondernemen moet je doen
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Kan een werelddeel krimpen?
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Wa of all risk. Verzekeren is risico… Verschillende soorten verzekeringen. WA: wettelijk aansprakelijk. Je bent verantwoordelijk voor de schade die.
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Verdelen van kosten in slimme netten
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Introductie Zorg & Technologie
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Ontwikkelen en vermarkten van:
Welkom VWO 5..
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Voordelen globalisering voor bevolking:
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
De energietransitie Een aantal gedachten.
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Transcript van de presentatie:

Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen

Emil Möller Promotie-onderzoeker ‘besluitvormingsprocessen in een transitie naar duurzame energie’ UvA, UM Initiator 1e plug in Prius Mede-initiator ‘Green Mobility’

De markt Feiten In 9 dia’s

OEM’s <> EC

OEM’s –Eisen EC ‘onhaalbaar op korte termijn’ en lijden tot Kostenstijgingen –Marktaandeelverlies »Banenverlies –Greenwash Groene praat moet Koudwatervrees inzake groen doen

EC –Emissiebeperking moet vanwege Emissiedoelstellingen Europese leiderschapsambities op dat punt –Verbruiksreductie moet vanwege Afhankelijkheid van geimporteerde olie

Prospects Willen grotere, zwaardere, sterkere auto’s Willen groenere auto’s

Start ups Auto’s, bestelauto’s, bussen, scooters –Hybride –Electrisch –Mn veel plug in –Mn in de VS Electriciteitsbedrijven spelen stimulerende rol –Vehicle to Grid

Alle partijen Willen, of zeggen te willen, dat emissies en verbruik naar beneden moeten

NL Relatief hoge vervangingsgraad van het wagenpark door hoog % lease-auto’s Geen OEM’s van betekenis, dus geen lobby van betekenis Wel toeleverings-bedrijvigheid

NL Heeft een emissieprobleem, mn fijnstof Heeft een fileprobleem Scoort relatief slecht op groen in EU Regering meldt veel grotere ambities dan het hard kan/wil/denkt te kunnen maken

NL Bedrijven vragen overheid het voortouw te nemen inzake groen Overheid vindt in overwegende mate dat ‘de markt zijn werk moet doen’

De markt Analyse In 19 dia’s

Belang OEM’s hebben belang om auto’s te verkopen die emissie en verbruikseisen niet halen –Marge neemt toe met Gewicht, volume, vermogen, toeters, bellen –Reden voor meer meer R&D neemt toe met problemen veroorzaakt door gewicht, enz zoektocht naar USP’s piggybacked mee

Belang Prospects hechten aan gewicht, volume, vermogen, toeters, bellen (en lage prijs) OEM’s voeden dit OEM’s melden deze hechtingen als redenen om niet aan emissie- en verbruikseisen te kunnen voldoen

Belang OEM’s kennen benodigde groene technologie, maar zetten die pas in als het financieel aantrekkelijk geacht wordt Bestuur OEM wordt primair beloond obv korte termijn financiele resultaten Als 1e in de markt komen met een onzeker scorende technologie heeft onaantrekkelijk risicoprofiel en dus hoge kosten

Belang De markt vraagt steeds meer groen Zonder pijn Dat lijdt tot >

Greenwash Roetfilters, stikstof in de banden, zuiniger motoren, bio brandstoffen, waterstof, recyclebare onderdelen, enz zijn lapmiddelen

Bio brandstoffen Bij huidige stand vd techniek verdringen van voedselgewassen Bij komende technieken minder het geval, maar wel veel geëxternaliseerde kosten –Kunstmest –Herbiciden, pesticiden –Verwerking kost energie –Vervoer –Emissies Lage eroi

Waterstof Grote investeringen nodig in infrastructuur Laag rendement –Bij gebruik in Ottomotor ± 8% –Bij gebruik in brandstofcel ± 25 % Brandstofcel nog niet marktrijp –Erg duur –Niet robuust tav brandstofzuiverheid

Hybride (a la Prius) Is gewone auto met energiebesparingstruuk Veel extra toeters en bellen voor een geringe verlaging in verbruik

PHEV met vergrote batterij is al een stuk beter

EV met groene stroom –Levert belangrijke reductie in emissies en gebruik van fossiele brandstoffen 60 % minder bij inzet traditionele opwekking –‘s Nachts laden –Overdag pieken opvangen 95 % minder bij inzet CSP –Zonthermische energie is goedkoper als kolen met CO2-afvang, ook met 2000km transport

Nauwelijks nieuwe infrastructuur nodig –Eurelectric is hier al mee bezig –Faciliteert inzet locale groene energiebronnen –Hoog rendement: ± 95% EV

4 modellen die binnen 2 jaar geleverd kunnen worden

Volvo C30 hybride

PML Mini

Lotus Zap

Tesla Roadster

Electriciteit Wat binnen 10 jaar gerealiseerd kan worden tegen markconforme prijzen –Zoals gezegd: goedkoper als kolen met CO2 opslag of nuclear

Groene mix

Benodigd oppervlak

Groen is een kwestie van doen. Wat u kunt doen

Rijnmond een aantrekkelijk gebied maken voor EV- gerelateerde bedrijvigheid –Soft orders plaatsen voor EV’s –Samen met leasebedrijven, fleet owners, (semi-) overheden –Laadpunten en locale groene energie realiseren

Deelnemen als groep ondernemers met

Goedkope groene stroom eisen Laat alle / werkelijke kosten eens doorrekenen tussen de verschillende opties –Wij helpen u daar mee

Additieven in diesel 90% minder roetuitstoot

Uw wens kenbaar maken dat groen een kwestie van doen is –Meldt u aan als kandidaat / deelnemer van Het voorwerk ervoor is reeds gedaan Rijnmond zet zich zo mondiaal op de kaart en zorgt ervoor dat EV-gerelateerde bedrijvigheid hier komt