Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Docenten dia’s laten lezen
Van uitleggen leer je het meest
Interventies RALFI.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Didactiek procesgerichte aanpak
Beginnende geletterdheid
Taalbeleid.
Kennis - Intelligentie
Leswijzer Nieuwsbegrip
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Toetsen: weet wat u meet
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Woordposters in de klas
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Een werkstuk maken.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Visie & Strategie.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Woordraadstrategieën
(Voor)lezen is leuk!.
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Toets klaar, lezen maar! Lezen vergroot je woordenschat (bij een kwartier lezen per dag  in een jaar  meer dan 1000 nieuwe woorden! Lezen vergroot jouw.
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Technisch schrijven 18 november 2016.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Technisch schrijven 21 november 2016.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Technisch schrijven september 2017.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Aantrekkelijk formuleren
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Woordenschat Hoofdstuk 3
taal speelt een rol in alle vakken
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Welkom.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Hoe speel je de Pizza Game?
Retorische analyse.
LEZEN.
De exegese van de tekst Of te wel, begrijp je wat God door de bijbel tegen je zegt? Lees niet alleen wat er staat. Onderzoekt alles, maar behoud het goede.
Transcript van de presentatie:

Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid

Cito woordenschat toets 1 – klas 2

Cito woordenschat toets 0 - klas 1

Feiten Ruim 90% van de woorden kennen om een tekst te begrijpen. Lezen is de beste manier om nieuwe woorden te leren. Zwakke lezers lezen steeds minder en steeds slechter. De woordenschat blijft achter.

Basislijst schooltaalwoorden vmbo In totaal 1600 woorden 1250 vaktaalwoorden 350 algemene schooltaalwoorden Streven : eind eerste klas kennen alle leerlingen de meeste woorden

woordenschatuitbreiding vraagt systematisch werken door taaldocenten en vakdocenten in overleg met elkaar

Gemeenschappelijke woordenschat Streef naar een gemeenschappelijke woordenschat voor alle leerlingen Ga er niet te snel van uit dat een woord voor alle leerlingen bekend is.

Aanpak woordenschatuitbreiding Selecteren Voorbewerken Uitleggen Herhalen en verder inslijpen Controleren Bied woorden aan in een concrete en vakgebonden context!

Selecteren

Belangrijke begrippen selecteren 6 à 8 woorden hygiëne (vaktaal) aandacht of zorg besteden aan (algemeen) product (algemeen) veroorzaken (algemeen) bederven (algemeen) micro-organismen (vaktaal)

Voorbewerken kort betrokkenheid tot stand brengen aanhaken bij aanwezige kennis, om zo het ‘woordennetwerk’ te vergroten gericht op de te leren woorden Bijvoorbeeld: Waar denk je aan bij deze woorden? Ben je wel eens ziek geworden van bedorven voedsel?

woordweb

Woorden schatten 1 2 3 4 Hoe bekend zijn deze woorden?   1 2 3 4 Hoe bekend zijn deze woorden? Ik heb geen idee wat het betekent. Ik heb dit woord wel eens gezien of gehoord. Ik weet ongeveer wat het betekent, maar kan nog wel wat uitleg gebruiken. Ik ken dit woord en kan de betekenis goed uitleggen.

Uitleggen, uitbeelden, uitbreiden Bederven Uitleggen: iets slechter maken. Eten kan bederven, dan is het te oud en kun je het niet meer eten Synoniem: verrotten Tegenovergestelde: vers Uitbreiden: hoe ziet bedorven eten eruit? Voorbeeldzin: zet het vlees in de koelkast, anders bederft het. Uitbeelden of tekenen

Strategie moeilijke woorden Ken je al een stukje van het woord? Staan er plaatjes bij die het duidelijk maken? Lees een paar regels verder of terug, dan kan de betekenis duidelijk worden

Herhalen en verder inslijpen minimaal 7 x aanbieden verschillende manieren verschillende momenten actief verwerken (spelletjes)

Controleren toetsen (bijv. gatentekst, kruiswoordpuzzel) Wat is de opbrengst na een paar weken? Zijn er leerlingen die stelselmatig achterblijven?

Veel werkvormen woordenschatmat spelletjes G-schijf onder taalbeleid internet

samengevat Docenten werken systematisch aan de uitbreiding van de woordenschat. (zelfobservatieformulier op G-schijf onder Taalbeleid) Streven naar een gemeenschappelijke woordenschat voor alle leerlingen. Overleg tussen taal- en vakdocenten. Woorden vaak aanbieden in allerlei vormen.