‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Integraal onderwijs met ict
Eindwerk zesde jaar.
Realisatie kindcentrum
Verandering Schooltijden
Medezeggenschap en de Benchmark
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Veilig internet Mediawijsheid
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Van idee tot digitaal materiaal
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
BOVO procedure
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Projectweek.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
de ouderbetrokkenheid vergroten
STUDIEDAG ‘ROUW EN VERLIES’ KAROLIEN VERMEIREN ORTHOPEDAGOGE GESTALT- & EMDR-THERAPEUTE
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
16 ● ● ● ● ● ● ● ● Welkom Informatieavond groep 8.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Enquête.
ODBS Pieterskerkhof Doelstellingen: - Aanleggen draadloos internet
Het werken met portfolio
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
De gezonde school en genotmiddelen
Leerlingen ontwikkelen apps
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Kwesties rond ict verbonden
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond september 2016
Ouderinformatie avond
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Transcript van de presentatie:

‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid. Kelly Jansen Ds. W.E. den Hertogschool

Beginsituatie Oud internetprotocol en onbeveiligd internet. Geen aandacht voor mediawijsheid. Geen aandacht voor social media. Geen einddoelen ICT voor schoolverlater.

Wat heb ik gedaan? Didactiek in balans en visieversneller van Kennisnet in team: Korte termijn doelen n.a.v. visieversneller Doelstelling 1: Een filter instellen om het internet af te schermen en sites te blokkeren. - Doelstelling 2: Afspraken maken over de inzet van ICT in de school. - Doelstelling 3: Inpassen in klassenmanagement dat leerlingen dagelijks ... minuten achter de computer kunnen. - Doelstelling 4: Een leergang mediawijsheid ontwikkelen. - Doelstelling 5: . ICT inzetten om onderwijs op maat mogelijk te maken (bijvoorbeeld voor zorgleerlingen) Doel 1 en 4 gekozen voor Groot ICT project.

Genomen vervolgstappen Nieuwe visie. Gehoor geven aan social media, leeft dit bij ons op school? Inlezen mediawijsheid en social media: - Handboek Mediawijsheid. - Inspiratieboek Sociale Media op de Basisschool. - Online workshop mediawijsheid via Kennisnet. - Kennisnet.nl, webwijs.nl, COS, Dyade magazine, primaonderwijs.nl, APSit magazine Lessenseries mediawijsheid bekeken op internet. (o.a. op kennisnet en klassetv)

Doelen doelstelling 1 Doelstelling 1: Een filter instellen om het internet af te schermen en sites te blokkeren. WAT gaan we doen? We leggen een woordenlijst aan van verboden woorden die een blokkade weergeven als deze door de kinderen op internet worden ingetypt. Op WELKE manier gaan we het doen? De woordenlijst maken we tijdens een team brainstorm. ITS voert de woorden in in onze firewall. WIE gaat/gaan het doen? Het team o.l.v. ITS en KEely. Kelly neemt vooraf contact op met de bouwcoördinatoren over hoe we dit bespreken in de bouwen. WANNEER gaan we het doen? 5 september per bouw in de bouwvergadering bespreken en lijst maken. 11 oktober terugkoppeling in team. WAAROM gaan we het doen? Omdat we als team een veilige internet omgeving voor de leerlingen willen. WAAR gaan we het doen? Op school.

Doelen doelstelling 4 Doelstelling 4: Een leergang mediawijsheid ontwikkelen. WAT gaan we doen? Een leergang mediawijsheid ontwikkelen. De hele school, zowel team als leerling, is mediawijs op het gebied van ict-vaardigheden, het veilig hanteren van het internet en het kritisch omgaan met informatie. Op WELKE manier gaan we het doen? - We maken schoolbreed afspraken over internetgebruik. (zowel voor lk als lln) - Leerlingen van de bovenbouw (gr 5-8) krijgen lessen in mediawijsheid. - Leerlingen halen in groep 6 hun diploma veilig internet. (via kennisnet) - Leerkrachten doen de online workshop mediawijsheid via Kennisnet. - Opstellen van de ‘zo gaan wij veilig om met internet’ regels die - aansluiten bij de lessen mediawijsheid. WIE gaat/gaan het doen? Kelly doet een voorstel voor een leergang mediawijsheid in de bovenbouw. Dit in overleg met de directie en ICT-werkgroep. De leerkrachten van de bovenbouw voeren dit uit in de klassen. Naar aanleiding van de onderwerpen die tijdens de lessen aan bod komen, stelt Kelly de “zo gaan wij veilig om met internet”-regels op. Tijdens de studiedag laat Kelly de online workshop Mediawijsheid van Kennisnet zien aan de leerkrachten. Iedere leerkracht krijgt deze dag de tijd om de workshop te doen. WANNEER gaan we het doen? 27 september 2012: Bespreken van eerste voorstel leergang mediawijsheid in ict-werkgroepvergadering 1 oktober 2012: Bespreken voorstel leergang mediawijsheid met directie. (tijdens icoach-directie overleg) 17 oktober 2012 Mediawijsheidslessen presenteren in de bovenbouw, keuze van lessen en invoering. 19 oktober 2012: Korte terugkoppeling van vordering in het team, online workshop mediawijsheid door team. 7 november bespreken voortgang mediawijsheid in bouwvergadering (5-8). 6 december 2012: presentatie van grote ict-project in het team. (de vorderingen tot dat moment en mijn ontwikkeling als icoach) Tijdens de studiedagen, bouw- ict- en teamvergaderingen die volgen komt ICT en Mediawijsheid standaard op de agenda. (12-12-12, 17-01-13, 21-02-13, 13-03-13, 21-03-13, 10-04-13, 17-04-13, 15-05-13, 29-05-13, 06-06-13, 26-06-13) De laatste bouwvergadering op 26-06-13, komt de planning van de lessenserie voor het volgend schooljaar aan bod. WAAROM gaan we het doen? Om een veilig ICT klimaat te scheppen voor de leerlingen en ze mediawijs van school te laten gaan. We willen de leerlingen leren hoe ze kunnen omgaan met alle ontwikkelingen die mediawijsheid geeft. WAAR gaan we het doen? Op school, groep 5-8.

Basis voor het projectplan.