Nexus INTER-3 Nexus INTER-4 Nexus INTER-7 Nexus INTER-8 Versnellingsnaven Nexus INTER-3 Nexus INTER-4 Nexus INTER-7 Nexus INTER-8
Doel versnellingsnaaf Is om een overbrenging ,tijdens het fietsen te variëren en aan te passen aan de rij-omstandigheden en de fysieke gesteldheid van de fietser ( wind mee of tegen, helling op of af ), zal de fiets sneller of langzamer rijden.
Onderdelen die we nodig hebben zijn o.a Pedalen Cranks Trapas Voorkettingblad Ketting Achterkettingwiel Naaf Achterwiel
Een vaste overbrenging F pedaal F ketting M trapas F ketting M achterwiel L CRANK
Twee mogelijke systemen zijn o.a De derailleur De versnellingsnaaf
Combinatie van een versnellingsnaaf & derailleursysteem Nexave C530 INTEGO
Principewerking van een versnellingsnaaf Ringwiel Planeetwiel Zonnewiel Planeethouder
De werkelijkheid met vertanding Ringwiel Planeetwieltje Zonnewiel Planeethouder
Basisprincipe van het planetaire tandwielstelsel Plank A B A B vloer Omtrek as B
Basis vertanding van een planetair tandwielstelsel
Versnelling of vertraging? Situatie 1. Situatie 2.
Versnelling en vertraging kunnen we realiseren met een planetaire tandwielstelsel
Het zonnewiel dient als reactiepunt en moet vast staan
Koppelingsmogelijkheden met cilindrische pallen
Schakelbaar gekoppelde zonnewielen
Meervoudige planetaire stelsels Twee of meer zonnewielen Een ringwiel Een planeethouder met getrapte planeetwielen
Achter elkaar plaatsen van meervoudige planetaire tandwielstelsel kettingwiel R 1 P2 P4 P1 P3 as Z1 planeetdrager Z3 Z2 Z4 drijfkop P4 P3 P2 P1 naafhuls
Afstellen via de afstelkaliber
Complete unit hoef je niet af te stellen
7.9 Shimano Nexus Inter 3- versnellingsnaven
Shimano Nexus Inter 3 - versnellingsnaaf 1e versnelling: 0,73 ( 27% vertraging ) 2e versnelling: 1 ( 0% versnelling / vertraging ) 3e versnelling: 1,36 ( 36% versnelling ) Het totale bereik is 186%
Doorsnede van de Nexus Inter- 3 naaf
Nexus Revo-draaiversteller
Werking van de naaf Linkerpallen Rechterpallen Aandrijfkop Remmantel Lagerring Planeethouder Ringwiel
Planeethouder & ringwiel
Montage volgorde
Nexus Inter- 3 “1e versnelling” Aandrijfkop ( aandrijfunit ) Aandrijfkoppallen Ringwiel Planeetwielen Planeetwielhouder Planeetwielhouderpallen (L) Naafhuls PS: KOPPELSTUK ( 7 ) WORDT GEHEEL NAAR RECHTS VERPLAATST, RINGWIELPALLEN WORDEN UITGESCHAKELD.
Nexus Inter- 3 “2e versnelling” Aandrijfkop ( aandrijfunit ) Aandrijfkoppallen Ringwiel Ringwielpallen ( R ) Naafhuls PS: KOPPELSTUK ( 7 ) WORDT IETS NAAR LINKS VERPLAATST, WAARDOOR DE RINGWIELPALLEN WORDEN INGESCHAKELD.
Nexus Inter- 3 “3e versnelling” Aandrijfkop ( aandrijfunit ) Koppelstuk Planeetwielhouder Planeetwielen Ringwiel Ringwielpallen ( R ) Naafhuls PS: KOPPELSTUK ( 7 ) WORDT IETS NAAR LINKS VERPLAATST, WAARDOOR DE RINGWIELPALLEN WORDEN INGESCHAKELD.
Opmerkingen Nexus Inter- 3 Bij het schakelen wordt alleen het koppelstuk verplaatst. Naar rechts verplaatsen wordt gedaan door de veer op de as-unit. De schakel-unit drukt via de schakelstift het koppelstuk naar rechts, tegen de veerspanning in. Verkeerde afstelling, naaf slaat niet door dit komt door de aandrijfkoppallen die de aandrijving overneemt
Naafafstelling Nexus Inter- 3
Afstelling Nexus Inter- 3 Stand 2. NEXUS 3.
Afstelling Nexus Inter- 3 Lang / kort
Automatische Nexus Inter- 3
Afstelling Automatische Nexus Inter- 3
Onderhoud Nexus Inter- 3
7.12 Shimano Nexus Inter 4.
Shimano Nexus Inter 4.
Shimano Nexus Inter 4.
Shimano Nexus Inter 4 - versnellingsnaaf 1e versnelling: 1.0 (0% versnelling / vertraging) 2e versnelling: 1,24 (24% versnelling) 3e versnelling: 1,50 (50% versnelling) 4e versnelling: 1,84 (84% versnelling) Totale naafbereik is 184%
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Borgveer B A
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Hulpveer unit Unit compleet Schakelhuls
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Ringwiel Borgring ringwiel
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Borgring C.
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Zonnewiel 3. Zonnewiel 2.
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4
Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Getrapte planeetwieltjes
Shimano Nexus Inter 4 as
Werking van de naaf 2. Borgveer 3. Hulpveerunit 4. Schakelbuis 5. Ring-C 6. Zonnewiel 3. 7. Zonnewiel 2. 8. Borgring ringwiel 9. Borgplaatje ringwiel 10.Ringwiel 11.Planeetwielhouder 12.Kogelring 13.As
Werking van de naaf
Nexus Inter- 4 “1e versnelling / vertraging” Prise direct 1:1 Kettingwiel Aandrijfkop / planeetdrager roller B. (linkse pallen/ rollen) Naafhuls
Nexus Inter- 4 “2e versnelling” Kettingwiel Aandrijfkop / planeetdrager Eerste zonnewiel Eerste planeten Ringwiel Roller A (rechtse pallen/ rollen) Naafhuls
Nexus Inter- 4 “3e versnelling” Kettingwiel Aandrijfkop / planeethouder Tweede zonnewiel Tweede planeten Ringwiel Roller A (rechtse rollen/ pallen Naafhuls
Nexus Inter- 4 “4e versnelling” Kettingwiel Aandrijfkop / planeethouder Derde zonnewiel Derde planeten Ringwiel Roller A (rechtse rollen / pallen Naafhuls
Nexus Inter- 4 samenvatting 1e Directe overbrenging - geen zonnewiel vast - via planeethouder 2e Kleinste versnelling - kleinste zonnewiel - middelste zonnewiel draait mee - grootste zonnewiel draait sneller mee 3e Middelste versnelling - middelste zonnewiel vast - kleinste zonnewiel draait terug - grootste zonnewiel draait mee 4e Grootste versnelling - grootste zonnewiel vast - middelste zonnewiel draait terug - kleinste zonnewiel draait sneller terug
Nexus Inter- 4 “Remwerking” Kettingwiel Aandrijfkop / planeethouder Remkam Remroller Remschoen Naafhuls
0pmerkingen van Nexus Inter- 4 Zonnewiel 1. blijft bij demontage in de planeethouder zitten Planeetwieltjes hoef je niet op tijd te zetten Vervang altijd complete units Rechterconus heeft een vaste afstelling Linkerconus daarmee moet je de lagerspeling afstellen Naaf maakt geen tikkende geluiden (komt door de cilindrische pallen) Zorg voor een goede montage
Nexus Inter- 4 Revo-draaiversteller
Kabellengte
Afstellen van Nexus Inter- 4 Cassette joint monteren Gele driehoek tekens
Afstellen van Nexus Inter- 4 Afstelling van de versnellingsnaaf Rode afsteltekens (markeringen) moeten gelijk zijn (tegenover elkaar liggen)
7.12 Shimano Nexus Inter 7.
Verbeteringen i.v.m corrosiebestendigheid 1 2 4 3
Werking Nexus Inter 7. Twee gekoppelde planetaire tandwielstelsels Elk planetaire tandwielstelsel beschikt over twee zonnewielen (totaal 4 zonnewielen)
Principe & Functie Ringwiel Zonnewiel Planeetwieltje Planeethouder Vast Planeetwieltje Planeethouder
Het schakelen Bediening via de versteller op het stuur Cassette joint verdraait die vervolgens de schakelhuls in de naaf verdraait Schakelhuls stuurt de pallen in de diverse zonnewielen, waardoor ze aangrijpen of freewheelen Afhankelijk van welk zonnewiel aangrijpt op de as wordt het een vertraging / versnelling
Aandrijf unit Terughaalveer (B) Deze veer draait de interne schakelunit terug naar de eerste versnelling 2. Schakelbeveiliging (veer D) Deze veer voorkomt het breken van de pal bij het schakelen onder een te hoge pedaaldruk. Het schakelproces wordt pas ingeleid als de pedaaldruk tot een acceptabele waarde gereduceerd wordt 3. “Shifting Cam’’ veer A Deze veer drukt de “Shifting Cam” bij het schakelen van de 5e naar de 6e versnelling naar beneden en de pallen A worden vrijgegeven. Dit heeft tot gevolg dat het schakelen tussen deze versnellingen “ vrij direct” aanvoelt.
Aandrijf unit
Het beter afschakelen met b.h.v pallen
Het koppelen d.m.v nokken
Het koppelen van het eerste stelsel 1e t/m 5e versnelling --------------- 1e ringwiel 6e t/m 7e versnelling --------------- 1e planeethouder 1e Planeethouder 1e Ringwiel
Het koppelen van het tweede stelsel 1e en 2e versnelling ------------- 2e planeethouder ( linkerpallen ) 3e t/m 7e versnelling ------------- 2e ringwiel ( rechtse pallen ) 2e Planeethouder 2e Ringwiel
Shimano Nexus Inter 7.
Shimano Nexus Inter 7.
Shimano Nexus Inter 7 - versnellingsnaaf 1e Versnelling: 0,63% (37% vertraging) 2e Versnelling: 0,74% (26% vertraging) 3e Versnelling: 0,84% (16% vertraging) 4e Versnelling: 0,99% (1% vertraging) 5e Versnelling: 1,15% (15% versnelling) 6e Versnelling: 1,34% (34% versnelling) 7e Versnelling: 1,55% (55% versnelling) Het totale naafbereik is 244%
Werking van de naaf Ringwiel 2. met rechtse pallen Ringwiel 1. Planeetwielhouder 2 met linkse pallen Planeetwieltjes
Nexus Inter- 7 “1e versnelling / vertraging” Kettingwiel Drijfkop Pallen Ringwiel 1. Planeetwiel 1. Zonnewiel 1. Planeetdrager 1. Planeetdrager 2 Linkerpallen Naafhuls
Nexus Inter- 7 “2e versnelling / vertraging” Kettingwiel Drijfkop Pallen Ringwiel 1. Planeetwiel 2. Zonnewiel 2. Planeetdrager 1. Planeetdrager 2. Linkerpallen Naafhuls
Nexus Inter- 7 “3e versnelling / vertraging” Kettingwiel Drijfkop Pallen Ringwiel 1. Planeetwiel 1. Zonnewiel 1. Planeetdrager 1. Planeetdrager 2. Zonnewiel 4. Planeetwiel 4. Ringwiel 2. Ringwielpallen ( rechtse ) Naafhuls
Nexus Inter- 7 “4e versnelling / vertraging” Kettingwiel Drijfkop Pallen Ringwiel 1. Planeetwiel 2. Zonnewiel 2. Planeetdrager 1. Planeetdrager 2. Zonnewiel 4. Planeetwiel 4. Ringwiel 2. Ringwielpallen ( rechtse ) Naafhuls
Nexus Inter- 7 “5e versnelling” Kettingwiel Drijfkop Pallen Ringwiel 1. Planeetwiel 2. Zonnewiel 2. Planeetdrager 1. Planeetdrager 2. Zonnewiel 3. Planeetwiel 3. Ringwiel 2. Ringwielpallen (rechtse ) Naafhuls
Nexus Inter- 7 “6e versnelling” Kettingwiel Drijfkop Pallen Planeetdrager 1. Planeetdrager 2. Planeetwiel 4. Zonnewiel 4. Ringwiel 2. Ringwielpallen (rechtse ) Naafhuls
Nexus Inter- 7 “7e versnelling” Kettingwiel Drijfkop Pallen Planeetdrager 1. Planeetdrager 2. Planeetwiel 3. Zonnewiel 3. Ringwiel 2. Ringwielpallen ( rechtse ) Naafhuls
Nexus Inter- 7 samenvatting 1e stelsel - vertraging: 1e, 2e, 3e, 4e, 5e - direct: 6e, 7e 2e stelsel - direct: 1e, 2e - versnelling: 3e, 4e, 5e, 6e, 7e
Verwijderen van de borgring / 2e ringwiel en planeetwielhouder 2.
Verwijderen van de dubbele zonnewiel
Planeethouder 1. wordt verwijderd met ringwiel 1.
0pmerkingen van Nexus Inter- 7 Bij demontage van de naaf zal zonnewiel 4. in planeethouder 2. blijven zitten Planeetwielen kunnen onderling niet verdraaien mits je hem niet verder demonteer Vervangen van planeetwielen deze weer op tijd zetten Lagerspeling met de linker conus afstellen Juiste kabellengte (afhankelijk van het type cassette joint) Vet aanbrengen
Synchronisatie van de planeetwielen
Vet aanbrengen en de afdichting
Nexus Inter- 7 Revo-draaiversteller
Afstellen van Nexus Inter- 7
Kabellengte
Nieuwe Nexus stofkap
Inter -8.
De Nexus Inter- 8 groep
Gebruik van naaldlagers Inter-8 Premium naaf (SG-8R45) Naaldlagers verhogen de levensduur en verlagen de rotatieweerstand 200g lichter dan SG-8R20 Drie 8 sp naven (R20 / R25 / R45) Gebruik van naaldlagers
Nexus INTER-3 Nexus INTER-8
Auteur: Marco Hendriksen Bedankt: i.s.m MAHEN©PRODUCTIES