Voorstellen: Rixt, Rene & Lisette -> kort rondje groep
Senior medewerker educatie Shenifa Walker Alumnus Blikopener Marlous van Gastel Senior medewerker educatie Shenifa Walker Alumnus Blikopener Wat is educatie en wat heeft het eigenlijk te bieden en voor wie?
BLIKOPENERS IN HET STEDELIJK MUSEUM Inspiratie voor MBO-ers CREATIVE EXPERIENCE RPC Docentendag 14 november 2013, De Rooi Pannen Tilburg Wat is educatie en wat heeft het eigenlijk te bieden en voor wie?
Het Stedelijk Museum, sinds 23 september open voor het publiek Het Stedelijk Museum, sinds 23 september open voor het publiek. Het grootste museum voor moderne kunst in Nederland. Een paar maanden lang was dit de façade van het museum. Vandaag gaan wij vertellen hoe wij ons op een heel specifiek onderdeel van de organisatie hebben gericht, een onderdeel dat tegelijk de hele organisatie raakt.
STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM Who of you has ever visited the Stedelijk Museum? It is located at the Museum square in Amsterdam. But what actually makes the Stedelijk Museum the Stedelijk Museum?
Is it about the way the building looks today. Well I don’t think so Is it about the way the building looks today? Well I don’t think so. This is not a museum. Or at least. I am missing something here: art, people and … dialogue.
You all find an artwork in your envelop!
Well why not ask them directly Well why not ask them directly? The next program I like to talk to you about is Blikopeners. Blikopeners is in fact a Dutch word for can opener. But we are talking about something different here. It also means: glace or a look. Blikopeners are methaphoracolly speaking ‘eye openers. Young people who open your eyes and mind to new ideas and
BLIKOPENERS: PEER-EDUCATION Blikopeners is a peer education program. The whole idea of peer education is making your own peers enthusiastic about something, in this case: modern & contemporary art. But who are the Blikopeners? Blikopeners are a divers group of young people, aged 15-19 years old with different kinds of backgrounds, from all walks of life. Some know quite a lot about art, some know nothing at all, but they have one thing in common: they have an open mind towards art & museums.
2008 / 2010 We started this program when we started traveling through town. And all these years Blikopeners were very loyal and positive and really helped us out to connect throughout the whole city and beyond. This was the first group of Blikopeners
2010/ 2011 This was the second
2011/2012 The third group
2012/2013 And the current group, they were chosen during the introduction day we organized this year.
Kennismakingsdag This year 175 young people applied with writing a motivation letter. We inveted them all giving them a great day but also making a selection at the end of the day.
2013/2014 And the current group, they were chosen during the introduction day we organized this year.
BLIKOPENER TOURS But what do they do? When you are a Blikopener you will give tours…
BLIKOPENER WORKSHOPS Organize workshops…
BLIKOPENER EVENTS Events…
BLIKOPENER EVENTS BUITEN HET MUSEUM De Blikopeners aanpak geeft dan langzaam aan meer vertrouwen: nieuwste zet is dat zij hun eigen zaal hebben gekregen in het museum, waar zij letterlijk en figuurlijk de host zij geworden van hun eigen ruimte. http://vimeo.com/50290703
BLIKOPENER SPOT And host your own space/gallery in the reopened museum…
WHAT THE ART?! Right now Blikopeners are making their own television program that will be aired on national television. They will interview artists from our collection, ask the ‘bold’ questions in fact everybody likes to be answered. Finally they ask the artist for a instruction to make your own artwork at school.
CONSERVATOR: Martijn van Nieuwenhuijzen “Het laat zien dat je door te kijken en samen over kunst te praten vrij snel tot de kern van een kunstwerk kan komen. Het was interessant om de volwassen inzichten van een jonge generatie te horen.” Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
Heldere regels en kaders, daarbinnen veel vrijheid BLIKOPENERS INSPIREREN Leren van en met elkaar in de praktijk: participatie, samenwerken en peer education Heldere regels en kaders, daarbinnen veel vrijheid Proffesionele kunst en eigen leefwereld als uitgangspunt Proces is belangrijker dan resultaat Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
BLIKOPENERS & STUDIO MONIKER http://www.arttube.nl/nl/video/Stedelijk/WTA_Moniker Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
ONVERWACHTE = TOELAATBAAR CONDITIONAL DESIGN & STUDIO MONIKER SAMENWERKEN PROCES = PRODUCT ONVERWACHTE = TOELAATBAAR REGELS IN PLAATS VAN PLAN DAT GEWENST RESULTAAT WEERGEEFT Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
CREATIVITEIT & OUT OF THE BOX Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
CREATIVITEIT & OUT OF THE BOX Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
CREATIVITEIT & OUT OF THE BOX Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
CREATIVITEIT & OUT OF THE BOX Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
BLIKOPENERS & STUDIO MONIKER http://www.arttube.nl/nl/video/Stedelijk/WTA_Moniker_A Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
X Elke speler heeft een andere kleur stift CONDITIONAL DESIGN WORKSHOP The Beach X Speel met 4 spelers X Elke speler heeft een andere kleur stift X Met de klok mee krijgt elke speler de beurt X Eerste beurt: plaats een stip X Volgende beurt: Plaats een stip in het midden van de grootste, lege ruimte op het papier X Stop met tekenen als het strand te vol is Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
X Elke speler heeft een andere kleur stift CONDITIONAL DESIGN WORKSHOP Perfect Circle X Speel met 4 spelers X Elke speler heeft een andere kleur stift X Met de klok mee krijgt elke speler maximaal 30 sec. de beurt (houd de tijd bij met een stopwatch) X Eerste beurt: teken een gevulde cirkel in het midden van het papier X Volgende beurt: Verbeter de ronde vorm door de buitenste lijnen te vergroten X Stop wanneer je een perfecte cirkel hebt Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
STEDELIJK.NL/BLIKOPENERS STEDELIJK.NL/WHATTHEART ARTTUBE.NL MEER STEDELIJK.NL/BLIKOPENERS STEDELIJK.NL/WHATTHEART ARTTUBE.NL STUDIOMONIKER.COM Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
WHAT THE ART?! AFLEVERINGEN EN LESMATERIAAL LINKS BLIKOPENER TOUR BLIKOPENER SPOT WHAT THE ART?! AFLEVERINGEN EN LESMATERIAAL RONDLEIDING OP MAAT Maar dit is eigenlijk waar het om gaat: voorbeeld van hoe de staf van het museum deelt in het enthousiastme voor dit project hoe hun ideeen over jongeren en jonge bezoekers gaandeweg veranderen.
Vragen educatie@stedelijk.nl
Vragen?