Project Computersystemen By Nicolas Teirlinckx Ruben Tytgat Nick Van den Steen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Data Acquisition & Control System
Advertisements

Programmeren van een humanoid robot

1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(2): Instructietypen.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Een programma opbouwen.
HM-ES-th1 Les 9 Hardware/Software Codesign with SystemC.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Informatica klas 4 Hoofdstuk 1
Informatieverwerkende systemen
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 8(1): Het Operating.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Gelinkte lijsten Finite State.
Les 5 - onderwerpen Aansturen van vier 7-segment displays
TCP/IP Fundamentals 7 december 2001 Internet Society, Zoetermeer Iljitsch van Beijnum Copyright 2001 Iljitsch van Beijnum Er zijn onderdelen.
From: Julia larissa Ian and Maartje.. SCHOON WATER PROJECT Door Julia, larissa, Ian, en Maartje.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
VHDL Peter Slaets KHLim Functies en procedures Functies –type conversie functies »bit vector to integer en omgekeerd –verkorte componenten met maar 1 output.
1 Toegepaste Informatica Keuzevak C++ 3°jaar. 2 Studiefiche  Software  Boek (hfst 3-5)  Presentatie (website)
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(1): Flow of.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 8(2): Multi-processing.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(2): Vertalen.
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Calculator Calculator  Computer.
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Consoleprogramma’s Hoofdstuk 19. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe consoletoepassingen maken In- en uitvoer bij consoleprogramma’s.
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT) EVMINX4 Dagdeel 2.
GESPRG Les 8 Gestructureerd programmeren in C. 101 Array Meerdere variabelen van hetzelfde type kun je samennemen in één array variabele. Stel in een.
GESPRG Les 12 Gestructureerd programmeren in C. 152 Huiswerk Uitwerking void reverse(int a[], int n) { int first = 0, last = n - 1; while (first < last)
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Wat zit allemaal in een level? Startpositie van de speler Waterdruppels Tiles Vijanden Einde van het level Achtergronden.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
1Ben Bruidegom 1 Micro controllers introduction. 2Ben Bruidegom 2 Areas of use & Numbers of machines You might have 1 or 2 Pentium class chips at home.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
DB&SQL8- 1 VBA Visual Basics for Applications: eigen Office versie vanaf Office2000 gelijk voor alle applicaties Programmeren onder meer nodig voor Het.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
MPLAB. MPLAB MPLAB is een “Integrated Development Environment (IDE) voor Microchip microcontrollers.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 2 - onderwerpen Herhaling instructieset en.
Computerarchitectuur
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  D3EEMS1  programmed I/O: de.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 3 - onderwerpen Het.
KPRES1 : C vervolg Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology Les 2 sheet 1 Wat gaan we doen:  Een (vaste) melodie.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 4 - onderwerpen DB038 hardware : LEDs en displays.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 4 - onderwerpen DB038 hardware : LEDs en displays.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Het ARM bord met wat library functies.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  basis files: ram-rom.zip.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 3 - onderwerpen Instruction timing Shadow.
Security Technology PICT les 1
PEMSY1http:// 1  Herhaling: - ACPS - set status, conditioneel uitvoeren - indexed addressing  Nieuw: - CMP, CMN - half-word.
DU2PRES1 : C vervolg Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Beginselen van C opgaves… volgende week: ARM.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  herhaling ARM assembler instructies.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag GUI  command line redirection.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 6 - onderwerpen seriele interface (UART -
Technische universiteit eindhoven 1 1 OO2-project: Beeldbewerking G. de Haan EH9.27.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (2)
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  herhaling ARM assembler instructies.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
© 2013 Autodesk AutoCAD ® Map + GeoIT Bodem
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
The Solution. Enkele kernpunten Zettabyte File System (ZFS) 128 Bit file system Maximale opslagcapaciteit is gelijk aan op zijn Engels gezegd : 16 billion.
Tircms02-p les 4 Preprocessor In- en uitvoer Diversen.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Finite State Machine (Eindige.
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  programma draaien vanuit ROM.
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
Muziek - Ricky King - Medley
Wat gaan we doen? Herhaling ARM assembler instructies
SQL Les February 2019.
Transcript van de presentatie:

Project Computersystemen By Nicolas Teirlinckx Ruben Tytgat Nick Van den Steen

Space Invaders In ASM 8086

Inhoud  Inleiding: Space Invaders  Features  Commando’s  Overzicht functies en macros: -Graphics -Graphics-Keyboard-Beweging -Collision detection -Muziek -Main code  Demo

Space Invader  Arcadespel, 1978, Taito  Tomohiro Nishikado  Invloedrijk  Guiness World Record Rank  Icoon

Gameplay  Sciencefiction-actie  Twee dimensionele graphics  Buitenaardse wezens vs. Ruimteschip  Schilden  Geluid  Moderne versies...

Tomohiro Nishikado   Japanese video game ontwerper   Tokyo Denki University 1968   1969 Taito   1972 « Soccer »   1978 Space Invader   Space Invader and morality   1996 Dreams

Features  Keyboardcommando’s  Muziek  Kleuren  Achtergrond  Beweging  Random gedrag  Een 2-D fixed shootergame

Keyboardcommando’s   Besturing uitsluitend klavier.   Oorspronkelijk Japan America.

Muziek  Soundblaster aansturen  Via DMA  Kloppend hart  Vrije keuze – SOME.wav (44100 Hz -16 bits, stereo)  Player One – Space Invader

Kleuren  Mode 13h  255 kleurenpalet  Transparant  Vb. background

Achtergrond   100 kleuren uit palet   Ruimte   2 achtergronden

Beweging   Invaders   Ruimteschip via keyboard invoer   Kogels

Randomgedrag  Pick random  Een kogel

2-D Fixed shootergame  Fixed  X-as

Functies/macro’s  Graphics (graphics.asm) –setVideoMode DOS interrupts aanroepen 0Fh get video mode 00h set video mode

Graphics (2)  (graphics.asm) –restoreVideoMode –displayVgaMode

Graphics (3)  (graphics.asm) –displaySetOldMode –displayClearScreen

Graphics (4)  (graphics.asm) –displayUpdateVram (afzonderlijke file) –displaySetPalette aantal registers die gezet moeten worden Tabel van 3*cl bytes

Graphics (5)  (graphics.asm) –displaySetPaletteM –xyConvertToMemOffset Segment en offset goed zetten cScrWidth * y + x

Graphics (6)  (graphics.asm) –xyConvertToMemOffsetSafe –graphicsDrawSprite (afzonderlijke file)

Graphics (7)  (graphics.asm) –graphicsDrawSpriteM –graphicsDrawSpriteFarM

Graphics (8)  (graphhlp.asm) –displayHelpersFillGrayScalePalette (afzonderlijke file) –displayHelpersLoadPaletteFile (afzonderlijke file)

Graphics (9)  (graphhlp.asm) –displayHelpersLoadBG

Graphics (10)  (graphhlp.asm) –displayHelpersLoadMenu

Graphics (11)  (dispdraw.asm) –monsterUpdateDisplay (afzonderlijke file) –bulletUpdateDisplay (afzonderlijke file)

Graphics (12)  (dispdraw.asm) –drawLives 10 pixels van linkerzijde ch wordt gebruikt door loop (not cl)

Keyboardhandler   Data   Keycodes.asm

Data keyboardhandler Used to define byte Used to define dword

keyb.asm   Sendcmd: procedure met distance = near. Push gebruikte registers op stack Initialiseren van een counter Send data naar poort 60 Stuurt gekregen flag terug naar KbdFlags4 And wait...

keyb.asm (2)   SendCmd (2) Jump if not equal Decrease counter Zet error bit na 3 tries

keyb.asm (3)  SetCmd -> vergelijkbaar SendCmd  64h -> microcontroller poort

keyb.asm (4) Keyboard uitschakelen  keybInterruptHandler, plaats ontvangen toets in keyboardbuffer Get keyboard data Echo response? Zet acknowledge bit. Resend command?

keyb.asm (5)  keybInterruptHandler (2) Schrijf scancode in cl in Buffer, checkt buffer niet vol. Insert alles en increment buffer Return interrupt

keyb.asm (6)  keybInterruptInstall/Unistall Dos functie 35h, Set ES:BX op de waarde van de interruptvector. Dos functie 25h, Set de interrupt vector op de waarde in DS:DX. Source 9 = keyboard

keyb.asm (7)  KeybBufferProcess (1) Berekent bufferlengte Checkt op arrow key Laad eerste key in al

keyb.asm (8)  KeybBufferProcess (2) Arrowflag op 0 zetten Compare + Jump naar de juiste label Arrow flag is up?

keyb.asm (9)  KeybBufferProcess (end) Zie ship movement... Ondergrens opslaan.

Beweging  Shipmov.asm Macro’s om flags op 1/0 te zetten

Ship beweging vervolg Grens kan niet verder Go right Go left

Beweging (3)  (monstermov.asm) (2) –updateMonsterPosition (afzonderlijke file)

Beweging (4)  Fire.asm findEmptyBulletfireBulletupdateBulletPosition  Themfire.asm MoveToNextAlivetheyTryToFireupdateTheirBulletPosition

Collision check  Collisn.asm collCheckHit

Data  DATA.asm Bevat alle data. INCLUDE Graphic data als laatste… (FARDATA)

Data (2)  gamedata.asm -Ship posities, ennemy posities. -Aantal ennemies -Lives (3) -Palettefile -Achtergrond files

Data (3)  sprites.asm

Main code   spacei.asm

Main code (2)  spacei.asm

Main code (3)  spacei.asm

DEMO