Verbinden en vernieuwen Informatiseringsplan 2011-2013
Informatiseringsplan 2011-2013 Eén plan Voorheen: Informatieplan en ICT-plan Echter: wisselwerking tussen techniek en gebruik maakt gescheiden planvorming steeds lastiger. Dus: beide plannen samengevoegd. Informatiebehoeften bepaalden ICT-inzet. Nu echter: steeds meer bestaande infosystemen om rekening mee te houden, portals, IdM-infrastructuur.
Informatiseringsplan 2011 - 2013 Voor wie doen we het? De medewerker wil: Snelle en betrouwbare applicaties Applicaties die de werkprocessen zo volledig mogelijk ondersteunen Eenvoudige toegang tot applicaties Zich geen zorgen hoeven te maken over beveiliging van pc en gegevens Eén loket voor storingen en vragen Eigenaar zijn van zijn eigen persoonsgegevens
Informatiseringsplan 2011 - 2013 Voor wie doen we het? (2) De student wil: Voorzieningen met een vergelijkbare toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid als op het Internet Toegang tot alle ICT-voorzieningen op de campus Goede faciliteiten voor gebruik mobiele apparaten Alle informatiebronnen bijeen in een portal Een loket voor storingen en vragen Hoorcolleges op andere plaatsen en tijden (nogmaals) volgen
Informatiseringsplan 2011 - 2013 Voor wie doen we het? (3) De manager/bestuurder wil: Up to date managementinformatie, overzichtelijk gepresenteerd ICT als nutsvoorziening: het moet er zijn, je moet er geen omkijken naar hebben Goede voorzieningen voor zijn medewerkers Een goede prijs/prestatieverhouding van de ICT-voorzieningen
Informatiseringsplan 2011 - 2013 Wat gaan we doen? Voor de medewerker: Wens Maatregelen Snelle en betrouwbare applicaties Verhoging beschikbaarheid, o.a. door dubbel uitvoeren van systemen Applicaties die de werkprocessen zo volledig mogelijk ondersteunen Uitbreiden werkingssfeer concernsystemen: o.a. Corsa+, CRM, Hora Est Eenvoudige toegang tot applicaties RU-wachtwoord gebruiken voor alle concernsystemen en zoveel mogelijk andere toepassingen. Afschaffen dubbel inloggen BASS Medewerkersportal Geen zorgen maken over veiligheid PC en gegevens Alle werkplekken achter de firewall Beveiligingssystematiek informatiesystemen toepassen Eén loket voor storingen en vragen GDI-helpdesk (uitgezonderd concernsystemen) Eigen gegevens beheren Medewerkers self service, o.a. in medewerkersportal en applicatie Welkom
Informatiseringsplan 2011 - 2013 Wat gaan we doen? Voor de student: Wens Maatregelen Internetapps als norm voor voorzieningen Korte termijn: Share als private cloud. Langere termijn: Clouddiensten Toegang tot alle ICT-voorzieningen op campus Studentenzalen: gerealiseerd Print- en kopieervoorzieningen: begin 2011 Alle informatiebronnen bijeen in portal Uitbouw studentenportal; uitbouw Bb Goede faciliteiten voor gebruik mobiele apparaten Wireless in openbare ruimten en rond gebouwen (Ook) bedrade aansluitingen in studentruimten Stopcontacten en opbergkluizen voor laptops in en rond onderwijsruimten Een loket voor storingen en vragen Inrichting ICT Helpdesk Studenten bij GDI Hoorcolleges op andere plaatsen en tijden (nogmaals) volgen Hoorcolleges op video opnemen in video portal
Informatiseringsplan 2011 - 2013 Wat gaan we doen? Voor de manager/bestuurder: Wens Maatregelen Up to date managementinformatie, overzichtelijk gepresenteerd Uitbouw datawarehouse met o.a. studentgegevens; verbeteren presentatie met Management Dashboard ICT als nutsvoorziening Standaardisatie werkplek Share als Private cloud Goede prijs/prestatieverhouding Beperken maatwerk concernsystemen Benchmarking Wie bepaalt, betaalt
De concernsystemen: architectuurrichtlijnen. Informatiseringsplan 2011 - 2013 De concernsystemen: architectuurrichtlijnen. Iedere universitaire eenheid maakt gebruik van de concernsystemen Universitaire data worden slechts één keer ingevoerd. Maatwerk rond standaardpakketten is slechts bij uitzondering toegestaan. Alle functionaliteit van concernsystemen is via het web en via open standaarden beschikbaar. Bij de aanschaf van pakketten wordt altijd ook gekeken naar eventuele open source-alternatieven. Ieder concernsysteem is toegankelijk via het RU-wachtwoord. Medewerkers en studenten beheren zoveel mogelijk zelf hun persoonsgegevens. Het datawarehouse is hét systeem voor managementinformatie
Concernsystemen: de domeinplannen Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen Onderwijs: verbetering van het gebruik van Blackboard en Syllabus+. Opnemen van elektronische portfolio’s in Blackboard. Inrichting online videovoorziening voor o.a. hoorcolleges. Onderzoek: invoering en verbreding van het gebruik van het promotie-volgsysteem Hora Est Uitvoering van het innovatieprogramma De Digitale Bibliotheek
Concernsystemen: de domeinplannen (2) Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen (2) Studenten Implementatie van Osiris Uitbreiding van de functionaliteit van het studentenportal Invoering van een studentenkaart die toegang geeft tot digitale studentenvoorzieningen Personeel Invoering van een medewerkersportal Digitalisering van de personeelsdossiers Vereenvoudiging van de administratie rond indiensttreding van medewerkers met een self service applicatie (werktitel: Welkom). Vergroting van functionaliteit en gebruiksgemak BASS-HRM, o.a. door overgang naar een nieuw release.
Concernsystemen: de domeinplannen (3) Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen (3) Financiën: Verbreding functionaliteit en gebruik elektronisch declareren Vergroting van functionaliteit en gebruiksgemak van BASS-Finlog, o.a. door overgang naar een nieuw release. Logistiek: Overgang naar elektronisch bestellen door alle bestellers binnen de universiteit. In dat kader het opnemen van leverancierscatalogi in het bestelsysteem.
Concernsystemen: de domeinplannen (4) Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen (4) Communicatie: Invoering van een CRM, een systeem dat het effectief onderhouden van contacten met relaties ondersteunt. Best. Zaken: Digitalisering van in- en uitgaande documenten met Corsa+ Ondersteuning van documentaire processen met Corsa Case Informatie Uitbouw van het data warehouse met gegevens uit o.a. Osiris Uitbouw van de infrastructuur voor Identity and Access Management (IAM), met als doel dat o.a. alle werkplekken en concernsystemen toegankelijk worden met het RU-wachtwoord.
De technische infrastructuur Informatiseringsplan 2011 - 2013 De technische infrastructuur Open standaarden en open source: Het eerste is een eis bij pakketselectie, het tweede een pré. Sourcing Oude vraag: zelf doen of uitbesteden? Maar een nieuwe beslisruimte: de Cloud wordt een alternatief.
De technische infrastructuur (2) Informatiseringsplan 2011 - 2013 De technische infrastructuur (2) Identity Management Uitbreiden werkingsgebied van het U-wachtwoord, o.a. tot de PC. Voorzieningen Algemene ICT-voorzieningen (mail, agenda, chat, webdisk) uitbouwen op basis van het Share platform. Aparte voorziening voor samenwerken?
De technische infrastructuur (3) Informatiseringsplan 2011 - 2013 De technische infrastructuur (3) De ICT-werkplek Uitdagingen: Meer standaardisatie Grotere robuustheid Meer flexibiliteit: medewerker wordt mobieler en werkplek moet dit ondersteunen. Eén loket voor gebruikers
De organisatie UCI, CIM en GDI samen verantwoordelijk voor ICT- Informatiseringsplan 2011 - 2013 De organisatie UCI, CIM en GDI samen verantwoordelijk voor ICT- dienstverlening UCI en GDI: nu nog complementair, straks verbonden in SSC Intensivering samenwerking met UMC wenselijk
Huidige budgetten kaderstellend voor exploitatiekosten. Informatiseringsplan 2011 - 2013 Financiën Huidige budgetten kaderstellend voor exploitatiekosten. Dus: uitbreiding beheer bekostigen uit efficiencywinst. Grootschalige innovatie: aanvragen bij CvB als laatste mogelijkheid. ICT-werkplek: kostenbesparing teruggeven aan klant door verlaging tarieven