Verbinden en vernieuwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Records management en informatie-architectuur
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Clubmiddag 16 april 2013 Ruud Vloeimans 2013 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands Cloud Computing.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Zaakgericht Werken.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Mailoplossingen voor het onderwijs
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
ROC-UP ! Wat is er gerealiseerd ……. 22 Januari 2013
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Identity Management, waar staat we nu en waar willen we over een aantal jaren staan? Harry Duys Hoofd UCI-afdeling Communicatie-Infrastructuur Projectleider.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Osiris Presentatie Klantenmiddag UCI, 13 januari 2011 Thomas Dessing, Dienst Studentenzaken - Radboud Universiteit Nijmegen.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Zorgaanbiedersgids. Agenda Ambitie regio Friesland Functionaliteiten zorgaanbiedersgids Demo.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
GIS-coördinator in Westerlo
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
SSC-ICT Haaglanden Pijler 2
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Grip op IT.
Update Implementatie en beheer
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
Sterke authenticatie via SURFconext Eefje van der Harst 24 maart 2015.
Sales Tips.
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Beheermodel van M. Looijen
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
Nl.tree, de ISP voor het onderwijs Onderwijs en Internet Congres 16 april 2003, Amsterdam Aad van Diepen, manager marketing.
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Openbaar Lichaam Bonaire
KNVI Congres Introductie BI.
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Organisatieontwikkeling
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
MVJA_27/09/2001_CC ICT-Platform EUR.
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Transcript van de presentatie:

Verbinden en vernieuwen Informatiseringsplan 2011-2013

Informatiseringsplan 2011-2013 Eén plan Voorheen: Informatieplan en ICT-plan Echter: wisselwerking tussen techniek en gebruik maakt gescheiden planvorming steeds lastiger. Dus: beide plannen samengevoegd. Informatiebehoeften bepaalden ICT-inzet. Nu echter: steeds meer bestaande infosystemen om rekening mee te houden, portals, IdM-infrastructuur.

Informatiseringsplan 2011 - 2013 Voor wie doen we het? De medewerker wil: Snelle en betrouwbare applicaties Applicaties die de werkprocessen zo volledig mogelijk ondersteunen Eenvoudige toegang tot applicaties Zich geen zorgen hoeven te maken over beveiliging van pc en gegevens Eén loket voor storingen en vragen Eigenaar zijn van zijn eigen persoonsgegevens

Informatiseringsplan 2011 - 2013 Voor wie doen we het? (2) De student wil: Voorzieningen met een vergelijkbare toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid als op het Internet Toegang tot alle ICT-voorzieningen op de campus Goede faciliteiten voor gebruik mobiele apparaten Alle informatiebronnen bijeen in een portal Een loket voor storingen en vragen Hoorcolleges op andere plaatsen en tijden (nogmaals) volgen

Informatiseringsplan 2011 - 2013 Voor wie doen we het? (3) De manager/bestuurder wil: Up to date managementinformatie, overzichtelijk gepresenteerd ICT als nutsvoorziening: het moet er zijn, je moet er geen omkijken naar hebben Goede voorzieningen voor zijn medewerkers Een goede prijs/prestatieverhouding van de ICT-voorzieningen

Informatiseringsplan 2011 - 2013 Wat gaan we doen? Voor de medewerker: Wens Maatregelen Snelle en betrouwbare applicaties Verhoging beschikbaarheid, o.a. door dubbel uitvoeren van systemen Applicaties die de werkprocessen zo volledig mogelijk ondersteunen Uitbreiden werkingssfeer concernsystemen: o.a. Corsa+, CRM, Hora Est Eenvoudige toegang tot applicaties RU-wachtwoord gebruiken voor alle concernsystemen en zoveel mogelijk andere toepassingen. Afschaffen dubbel inloggen BASS Medewerkersportal Geen zorgen maken over veiligheid PC en gegevens Alle werkplekken achter de firewall Beveiligingssystematiek informatiesystemen toepassen Eén loket voor storingen en vragen GDI-helpdesk (uitgezonderd concernsystemen) Eigen gegevens beheren Medewerkers self service, o.a. in medewerkersportal en applicatie Welkom

Informatiseringsplan 2011 - 2013 Wat gaan we doen? Voor de student: Wens Maatregelen Internetapps als norm voor voorzieningen Korte termijn: Share als private cloud. Langere termijn: Clouddiensten Toegang tot alle ICT-voorzieningen op campus Studentenzalen: gerealiseerd Print- en kopieervoorzieningen: begin 2011 Alle informatiebronnen bijeen in portal Uitbouw studentenportal; uitbouw Bb Goede faciliteiten voor gebruik mobiele apparaten Wireless in openbare ruimten en rond gebouwen (Ook) bedrade aansluitingen in studentruimten Stopcontacten en opbergkluizen voor laptops in en rond onderwijsruimten Een loket voor storingen en vragen Inrichting ICT Helpdesk Studenten bij GDI Hoorcolleges op andere plaatsen en tijden (nogmaals) volgen Hoorcolleges op video opnemen in video portal

Informatiseringsplan 2011 - 2013 Wat gaan we doen? Voor de manager/bestuurder: Wens Maatregelen Up to date managementinformatie, overzichtelijk gepresenteerd Uitbouw datawarehouse met o.a. studentgegevens; verbeteren presentatie met Management Dashboard ICT als nutsvoorziening Standaardisatie werkplek Share als Private cloud Goede prijs/prestatieverhouding Beperken maatwerk concernsystemen Benchmarking Wie bepaalt, betaalt

De concernsystemen: architectuurrichtlijnen. Informatiseringsplan 2011 - 2013 De concernsystemen: architectuurrichtlijnen. Iedere universitaire eenheid maakt gebruik van de concernsystemen Universitaire data worden slechts één keer ingevoerd. Maatwerk rond standaardpakketten is slechts bij uitzondering toegestaan. Alle functionaliteit van concernsystemen is via het web en via open standaarden beschikbaar. Bij de aanschaf van pakketten wordt altijd ook gekeken naar eventuele open source-alternatieven. Ieder concernsysteem is toegankelijk via het RU-wachtwoord. Medewerkers en studenten beheren zoveel mogelijk zelf hun persoonsgegevens. Het datawarehouse is hét systeem voor managementinformatie

Concernsystemen: de domeinplannen Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen Onderwijs: verbetering van het gebruik van Blackboard en Syllabus+. Opnemen van elektronische portfolio’s in Blackboard. Inrichting online videovoorziening voor o.a. hoorcolleges. Onderzoek: invoering en verbreding van het gebruik van het promotie-volgsysteem Hora Est Uitvoering van het innovatieprogramma De Digitale Bibliotheek

Concernsystemen: de domeinplannen (2) Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen (2) Studenten Implementatie van Osiris Uitbreiding van de functionaliteit van het studentenportal Invoering van een studentenkaart die toegang geeft tot digitale studentenvoorzieningen Personeel Invoering van een medewerkersportal Digitalisering van de personeelsdossiers Vereenvoudiging van de administratie rond indiensttreding van medewerkers met een self service applicatie (werktitel: Welkom). Vergroting van functionaliteit en gebruiksgemak BASS-HRM, o.a. door overgang naar een nieuw release.

Concernsystemen: de domeinplannen (3) Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen (3) Financiën: Verbreding functionaliteit en gebruik elektronisch declareren Vergroting van functionaliteit en gebruiksgemak van BASS-Finlog, o.a. door overgang naar een nieuw release. Logistiek: Overgang naar elektronisch bestellen door alle bestellers binnen de universiteit. In dat kader het opnemen van leverancierscatalogi in het bestelsysteem.

Concernsystemen: de domeinplannen (4) Informatiseringsplan 2011 - 2013 Concernsystemen: de domeinplannen (4) Communicatie: Invoering van een CRM, een systeem dat het effectief onderhouden van contacten met relaties ondersteunt. Best. Zaken: Digitalisering van in- en uitgaande documenten met Corsa+ Ondersteuning van documentaire processen met Corsa Case Informatie Uitbouw van het data warehouse met gegevens uit o.a. Osiris Uitbouw van de infrastructuur voor Identity and Access Management (IAM), met als doel dat o.a. alle werkplekken en concernsystemen toegankelijk worden met het RU-wachtwoord.

De technische infrastructuur Informatiseringsplan 2011 - 2013 De technische infrastructuur Open standaarden en open source: Het eerste is een eis bij pakketselectie, het tweede een pré. Sourcing Oude vraag: zelf doen of uitbesteden? Maar een nieuwe beslisruimte: de Cloud wordt een alternatief.

De technische infrastructuur (2) Informatiseringsplan 2011 - 2013 De technische infrastructuur (2) Identity Management Uitbreiden werkingsgebied van het U-wachtwoord, o.a. tot de PC. Voorzieningen Algemene ICT-voorzieningen (mail, agenda, chat, webdisk) uitbouwen op basis van het Share platform. Aparte voorziening voor samenwerken?

De technische infrastructuur (3) Informatiseringsplan 2011 - 2013 De technische infrastructuur (3) De ICT-werkplek Uitdagingen: Meer standaardisatie Grotere robuustheid Meer flexibiliteit: medewerker wordt mobieler en werkplek moet dit ondersteunen. Eén loket voor gebruikers

De organisatie UCI, CIM en GDI samen verantwoordelijk voor ICT- Informatiseringsplan 2011 - 2013 De organisatie UCI, CIM en GDI samen verantwoordelijk voor ICT- dienstverlening UCI en GDI: nu nog complementair, straks verbonden in SSC Intensivering samenwerking met UMC wenselijk

Huidige budgetten kaderstellend voor exploitatiekosten. Informatiseringsplan 2011 - 2013 Financiën Huidige budgetten kaderstellend voor exploitatiekosten. Dus: uitbreiding beheer bekostigen uit efficiencywinst. Grootschalige innovatie: aanvragen bij CvB als laatste mogelijkheid. ICT-werkplek: kostenbesparing teruggeven aan klant door verlaging tarieven